زمان مطالعه: 10 دقیقه

ورق گالوانیزه چیست؟صفر تا ۱۰۰

ورق گالوانیزه چیست| فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب بتن
ورق گالوانیزه چیست| فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب بتن

ورق گالوانیزه چیست؟

فولاد و آهن از فلزاتی هستند که در مقابل زنگ زدگی بسیار آسیب پذیر خواهند بود. کسانی که در زمینه آهن‌آلات تخصص بالایی دارند، به منظور جلوگیری از اکسید شدن فولاد و آهن راهکارهایی را در نظر گرفته اند.

متخصصان، گالوانیزاسیون را به منظور پیشگیری از اکسیداسیون محصولات فولادی پیشنهاد کردند. ورق گالوانیزه یکی از ورق‌هایی است که در صنایع امروزی کاربرد بسیار زیادی دارد.

ورق گالوانیزه که تحت عنوان آهن گالوانیزه نیز معرفی می ‌شود در واقع ورق‌های فولادی هستند که با استفاده از فرآیندهای نورد گرم و سرد تولید می ‌شوند. در واقع پس از ساخت ورق‌های فولادی عملیات گالوانیزه شدن آن‌ها انجام می ‌شود.

با توجه به کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع گوناگون مایل هستیم که در این مقاله اطلاعاتی را درباره این محصول و مزایا و معایب آن در اختیارتان قرار دهیم.برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان با فیدار فلز سهند تولید کننده قالب فلزی بتن و جک سقفی همراه ما باشید.

 

بیشتر بخوانید:میلگرد چیست؟ چه کاربردی دارد؟ + انواع میلگرد کدام اند؟

ویژگی های ورق گالوانیزه| فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب بتن
ویژگی های ورق گالوانیزه| فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب بتن

ویژگی ‌های ورق گالوانیزه چیست؟

ورق‌های گالوانیزه از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند که به عنوان برخی از مهمترین آن‌ها می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • فرم دهی و شکل دهی به این ورق‌ها به آسانی انجام می گردد.
  • این ورق نسبت به سایر محصولاتی که در برابر خوردگی مقاوم هستند، هزینه تولید پایین تری دارد.
  • این ورق از لحاظ شکل ظاهری بسیار براق و جذاب است.
  • انجام عملیات جوشکاری روی این ورق کاملاً راحت و آسان خواهد بود.
  • هزینه تعمیرات و نگهداری ورق گالوانیزه نسبت به سایر ورق‌ها بسیار کمتر است.

جدول ابعاد های مختلف ورق گالوانیزه کدام اند؟

به طور کلی ابعاد ورق گالوانیزه که شامل ضخامت، طول، عرض و غیره می ‌شود بر اساس استانداردهای جهانی مشخص خواهد شد. برخی از صنایع ورق‌های گالوانیزه را با توجه به احتیاجات خود به شرکت‌های تولید کننده سفارش می ‌دهند.

ابعاد این ورق‌ها در صنایع گوناگون همچون ساختمان سازی، خودروسازی، صنایع پتروشیمی و غیره با یکدیگر متفاوت است. از آن جایی که هنگام خرید این محصول باید به ابعاد آن توجه داشته باشید، در این بخش جدولی را ارائه خواهیم کرد که در انتخاب ابعاد ورق به شما کمک می ‌کند.

ضخامت بر حسب میلیمترطول بر حسب مترعرض بر حسب متر
۱.۵۲۱
۱.۲۵۲.۵۱.۲۵
۱.۲۵۲۱
۱۲.۵۱.۲۵
۱۲۱
۰.۹۲.۵۱.۲۵
۰.۹۲۱
۰.۸۲.۵۱.۲۵
۰.۸۲۱
۰.۷۲.۵۱.۲۵
۰.۷۲۱
۰.۶۲.۵۱.۲۵
۰.۶۲۱
۰.۵۶۱.۵
۰.۵۶۱
۰.۵۲.۵۱.۲۵
۰.۵۲۱
۰.۴۲.۵۱.۲۵
۰.۴۲۱
۰.۳۲.۵۱.۲۵
۰.۳۲۱

آیا آهن ربا به گالوانیزه میچسبد؟

یکی از سوالات پرتکراری که بسیاری از افراد می ‌پرسند آن است که آیا آهنربا به ورق گالوانیزه می ‌چسبد و یا خیر؟ در واقع پرسش آن است که آیا این ورق از خاصیت آهنربایی برخوردار است؟

در پاسخ باید گفت بله ورق گالوانیزه دارای خاصیت آهنربایی و یا اصطلاحا مگنتیک است. با توجه به این که در فولاد گالوانیزه مقدار زیادی آهن وجود دارد، بنابراین می ‌توان گفت که آهنربا به آن جذب خواهد شد.

همان طور که بیان کردیم روی این ورق یک لایه نازک از فلز روی یا Zn وجود دارد. فلز روی هیچ گونه تاثیری در خواص مغناطیسی این ورق ندارد و موجب می ‌شود که فولاد گالوانیزه به حالت مغناطیسی باقی بماند و در نهایت آهنربا به آن بچسبد.

بیشتر بخوانید:قالب پل و قالب عرشه چیست؟

انواع ورق گالوانیزه | فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب بتن
انواع ورق گالوانیزه | فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب بتن

انواع ورق گالوانیزه کدام اند؟

ورق‌های گالوانیزه را با توجه به ابعاد، روش تولید، شکل ظاهری و غیره می‌ توان به گروه‌های گوناگونی تقسیم کرد. برخی از مهمترین معیارهایی که برای تقسیم‌بندی ورق‌های گالوانیزه مورد استفاده قرار می‌ گیرد شامل ضخامت، شکل ظاهری و همچنین نوع پوشش آن‌ها خواهد بود.

به طور کلی ورق‌های گالوانیزه را می ‌توان به گروه های زیر تقسیم کرد.

  1. انواع ورق گالوانیزه از لحاظ شکل ظاهری: هنگامی که ورق‌های فولادی گالوانیزه می ‌شوند، ناخالصی‌هایی همچون سرب در حوضچه‌های فلز روی مشاهده می ‌شود. این ناخالصی‌ها سبب ایجاد اشکالی نامنظم خواهند شد که به اصطلاح آن‌ها را گل می ‌نامند.

متناسب با اندازه این گل‌ها در ورق‌ها می ‌توان ورق‌های گالوانیزه را به سه گروه گل درشت، بدون گل و گل ریز تقسیم کرد. معمولاً واحدهای تولید کننده این محصول قبل از گالوانیزه کردن فولاد حوضچه‌ها را از وجود هر گونه ناخالصی پاک خواهند کرد.

  1. انواع ورق گالوانیزه از لحاظ نوع پوشش: ورق‌های گالوانیزه از لحاظ نوع پوشش در دو نوع مشاهده می ‌شوند که شامل ورق سرد و ورق گرم خواهد بود.

اگر ورق‌های فولادی درون یک حوضچه پر از فلز روی مذاب قرار بگیرند یک لایه مقاوم روی سطح فولاد تشکیل می‌ شود. از طرف دیگر در صورتی که پیش از غوطه ور کردن ورق درون مواد مذاب، عملیات چربی زدایی و تمیز کردن آن‌ها انجام شود این روش را گالوانیزاسیون ورق گرم می‌ خوانند.

در روش گالوانیزاسیون ورق سرد ایجاد لایه پوششی فلز روی در دمایی پایین و با استفاده از روش آبکاری انجام خواهد شد. پوششی که در این روش روی ورق گالوانیزه ایجاد می ‌شود نازک بوده و کاملاً یکنواخت است.

  1. انواع ورق گالوانیزه از لحاظ ضخامت: همان طور که در جدول فوق مشاهده کردید، ورق‌های گالوانیزه ضخامت‌ها و ابعادهای گوناگونی دارند و این امر سبب می ‌شود که وزن آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت گردد.
  2. ورق گالوانیزه رنگی: پس از ساخت ورق، عملیات رنگ کردن آن با استفاده از رنگ الکترواستاتیک انجام می‌ شود. این رنگ علاوه بر این که سبب زیباتر شدن ورق می ‌شود موجب افزایش مقاومت آن نیز خواهد شد. این ورق‌ها در رنگ‌های گوناگونی از جمله نارنجی، قهوه‌ای، زرد، آبی، قرمز و غیره مشاهده می‌ شوند.

قیمت ورق گالوانیزه چیست؟

قیمت ورق گالوانیزه تحت تاثیر عوامل گوناگونی تعیین می ‌شود. به همین دلیل است که در طول سال قیمت این محصول در حال نوسان بوده و همواره ثابت نیست. به عنوان مهمترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت این ورق می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قیمت جهانی فولاد: در صورتی که قیمت جهانی فولاد تغییر کند، ممکن است شاهد تغییر قیمت این ورق در کشور نیز باشید.
  • میزان عرضه و تقاضا: اگر میزان عرضه ورق به بازار کم و میزان تقاضا بالا باشد، قطعاً قیمت محصول افزایش می‌ یابد. برعکس اگر عرضه بالا و سطح تقاضا اندک باشد ورق گالوانیزه ارزان می‌ شود.
  • نوسانات ارز: یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت تمامی اجناس از جمله ورق گالوانیزه افزایش و کاهش نرخ دلار است.
  • قیمت مواد اولیه: تغییر قیمت مواد اولیه همچون فولاد، سنگ، آهن، فلز روی و غیره سبب تغییر قیمت ورق می ‌شود.
  • استاندارد و سطح کیفیت ورق: از آن جایی که امروزه واحدهای تولیدی مختلفی ورق‌های گالوانیزه را تولید می‌ کنند، سطح کیفیت و استاندارد محصول نقش مهمی در تعیین قیمت آن دارد.

از دیگر عواملی که در تعیین قیمت ورق‌ها موثر هستند، می ‌توان به سایز، ابعاد، وزن، میزان پوشش دهی، روش تولید و کارخانه تولید کننده آن اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید:قالب مدولار چیست + ۱۲ مزایای قالب مدولار

کاربرد ورق گالوانیزه| فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب بتن
کاربرد ورق گالوانیزه| فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب بتن

کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه جزو ورق‌هایی است که در برابر زنگ زدگی و خوردگی استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارد. معمولاً در محیط‌هایی که میزان رطوبت زیاد باشد و یا احتمال وجود آسیب به ورق بالا باشد از این محصول استفاده می‌ کنند.

به عنوان مهمترین کاربردهای این ورق می ‌توان موارد زیر را نام برد.

  • ساخت کابینت آشپزخانه
  • ساخت کانال تهویه هوا
  • ساخت کانال خنک کننده
  • ساخت انواع مخزن‌های متحرک و یا ساکن همچون مخزن تانکر
  • ساخت بدنه و سقف سوله‌های صنعتی و یا غیر صنعتی و همچنین سالن‌های بزرگ
  • ساخت انواع لوازم و تجهیزات موجود در آشپزخانه همچون ماشین ظرفشویی و یخچال
  • ساخت تابلوهای برق صنعتی و یا شهری
  • ساخت انواع لوله پروفیل و تجهیزات فولادی گالوانیزه

مزایا و معایب ورق گالوانیزه چیست؟

برخی از مهمترین مزایای این ورق عبارتند از:

  1. بازرسی آسان: بازرسی این ورق و کنترل کیفیت آن نیاز به هیچ‌ گونه تجهیزات خاصی نخواهد داشت و با چشم غیر مسلح نیز می ‌توان به سطح کیفیت آن پی برد.
  2. مقاومت در برابر خوردگی: وجود لایه فلز Zn سبب افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی در محیط‌های مرطوب خواهد شد.
  3. عمر مفید طولانی: طول عمر ورق‌های گالوانیزه بین ۲۰ تا ۳۰ سال است. این امر بدین معنی است که اگر شما هزینه ‌ای را برای تهیه این ورق پرداخت کنید تا سال‌های زیادی نیازی به تعویض و یا تعمیر آن نخواهید داشت.
  4. استحکام و سختی: دارا بودن مقاومت و استحکام بالا سبب شده که از این ورق در صنایعی همچون خودروسازی و ساختمان سازی استفاده شود.
  5. پایین بودن هزینه نگهداری: در صورتی که نگهداری از ورق به صورت اصولی انجام نشود فرد متحمل هزینه‌هایی خواهد شد. هزینه نگهداری و تعمیر این ورق نسبت به سایر ورق‌ها بسیار کمتر است.
  6. شکل ظاهری زیبا و آراسته: وجود پوشش Zn روی این ورق سبب زیبایی و جذابیت آن شده است. به همین دلیل است که این ورق در امور بسته‌بندی و همچنین ساخت دکوراسیون و انواع تابلو مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
  7. هزینه مقرون به صرفه: این ورق در مقایسه با کیفیت بسیار بالایی که دارد از هزینه‌ای مقرون به صرفه برخوردار است.
  8. آب‌گریزی و ضد لکه بودن: وجود پوشش روی، سبب ضد آب و ضد لکه شدن این ورق می‌ شود. در واقع این پوشش سبب مقاومت ورق در برابر انواع آلودگی‌ها و لکه‌ها خواهد شد.
  9. قابلیت انعطاف پذیری: شما می ‌توانید این ورق را در اندازه‌ها و اشکال مورد نظر خود فرم دهید که این به دلیل انعطاف‌پذیری بالای ورق است.

اگر چه این ورق از مزایای بسیار زیادی برخوردار است، اما معایبی نیز دارد. برخی از معایب ورق گالوانیزه شامل موارد زیر می ‌شود.

  • آب‌گیری و خوردگی: از آن جایی که ممکن است ورق گالوانیزه در برخی شرایط خاص همچون قرار گرفتن در برابر رطوبت طی مدت طولانی دچار خوردگی گردد، باید به مراقبت و نگهداری از آن توجه ویژه ‌ای داشته باشید.
  • حساسیت به ضربه: از آن جایی که ضخامت این ورق‌ها چندان زیاد نیست، نسبت به ضربه حساس هستند. اگر به ورق‌ها ضربه نسبتا شدیدی وارد شود ممکن است دچار فرورفتگی و یا خراش شوند.
  • حساسیت به حرارت: اگر ورق در تماس با حرارت بسیار بالا قرار بگیرد، امکان تغییر شکل آن وجود دارد. این ایراد در صنایعی که محصولات تحت دمای بالا تولید می ‌شوند همچون خودروسازی ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد.

کوتینگ در ورق گالوانیزه به چه معناست؟

به قطر لایه فلز روی یا Zn در سطح ورق گالوانیزه کوتینگ می‌ گویند. به میزانی که قطر این لایه بیشتر باشد، کوتینگ ورق گالوانیزه نیز بالاتر می ‌رود. کوتینگ ورق‌ها با توجه به واحد و کشور تولید کننده آن‌ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال کوتینگ ورق‌هایی که در کشور ژاپن تولید می ‌شود حدود ۷۰ یا بیشتر است، اما کوتینگ ورق‌هایی که در کشور چین تولید می‌ گردد بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ متغیر خواهد بود.

کوتینگ یک ورق گالوانیزه در نوع کاربرد آن تاثیر بسزایی دارد. بنابراین متقاضیان باید با توجه به نیاز خود و کاربردی که در نظر دارند از ورق با کوتینگ مناسبی استفاده کنند. اگر ورق با کوتینگ مناسبی را تهیه نمایید، قطعاً عمر محصولاتی که تولید می ‌کنید نیز افزایش می‌ یابد.

گالوانیزه چگونه تولید می‌ شود؟

تولیدکنندگان برای ساخت ورق گالوانیزه از روش‌های گوناگونی استفاده می ‌کنند. روش‌های تولید این ورق عبارتند از:

روش گالوانیلینگ (Galvannealing)

در این روش یک روکش خاص و تخصصی روی فولاد ایجاد می ‌گردد. در این فرآیند از طریق حرارت دادن و گداختگی آنی یک فلز خاکستری رنگ تولید می‌ شود. این فلز، فولاد گالوانیل است. سپس روی این فلز یک روکش قرار می ‌گیرد. به منظور ایجاد یک پیوند مستحکم بین فولاد گالوانیل و روکش آن ورق درون کوره تحت حرارت قرار خواهد گرفت.

روش پیش گالوانیزاسیون (Pre-galvanization)

در روش پیش گالوانیزاسیون در ابتدا ورق‌ها درون ماده ‌ای تمیز کننده قرار می‌ گیرند. این کار سبب خواهد شد که ورق‌های فلزی برای انجام فرآیند گالوانیزه شدن آماده گردند‌. در مرحله بعد فلز از روی یک استخر پر از مواد مذاب به صورت رفت و برگشتی حرکت داده خواهد شد. در نهایت یک روکش روی ورق ایجاد می ‌شود. محصول به دست آمده از طریق این فرآیند یکپارچگی بالایی دارد.

روش الکتروگالوانیزه (Electrogalvanization)

در این روش بر خلاف روش‌های قبل ورق وارد یک مخزن یا استخر پر از فلز روی نخواهد شد. در واقع در روش الکتروگالوانیزه یک جریان الکتریکی روی فلز اعمال می ‌گردد. رنگ آمیزی کردن ورق‌های تولید شده با استفاده از این روش بسیار آسان است.

روش گالوانیزه گرم یا حرارتی (Hoy-Dip Galvanizing)

مهمترین روشی که برای گالوانیزه کردن ورق‌های فولادی استفاده می‌ شود، روش گالوانیزه گرم یا حرارتی است. در این روش فولاد و یا آهن وارد یک استخر پر از فلز روی مذاب شده خواهد شد. دمای روی مذاب موجود در استخر حدود ۴۶۰ درجه سانتیگراد یا ۸۶۰ درجه فارنهایت است‌.

این استخر که تحت عنوان حمام مذاب نیز خوانده می‌ شود سبب ایجاد یک پیوند قدرتمند بین روی و فولاد خواهد شد. پس از خارج شدن ورق از استخر، به سرعت با اکسیژن موجود در هوا واکنش خواهد داد تا اکسید روی ایجاد گردد. این روش کاملاً اقتصادی و به صرفه بوده و در بسیاری از واحدهای تولیدکننده مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

انواع فرایندهای گالوانیزه کدام اند؟

انواع فرآیندهای گالوانیزه عبارتند از:

  1. گالوانیزه گرم: گالوانیزه گرم یکی از روش‌هایی است که برای پوشش دهی فلزات به وفور مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در این روش فولاد وارد یک مخزن روی مذاب می ‌شود. پس از خروج فلز از مخزن سطح آن با اکسیژن هوا واکنش داده و زینک اکساید تشکیل خواهد شد. این لایه خاکستری رنگ است و از فلز در برابر شرایط محیطی مختلف محافظت می ‌کند.
  2. گالوانیزه سرد: در این روش برای مراقبت از سطح فولاد در برابر خوردگی از یک رنگ که حاوی فلز Zn است استفاده خواهد شد. این روش همانند کشیدن رنگ روغن است و به نقاشی کردن سطوح فلزات شباهت زیادی دارد. برای نقاشی کردن سطح مورد نظر می ‌توان از اسپری یا برس استفاده کرد. این رنگ سبب محافظت از فولاد در برابر خوردگی و زنگ زدگی خواهد شد.

جمع بندی

امروزه در صنایع گوناگون از ورق گالوانیزه استفاده می ‌شود. گالوانیزه کردن ورق‌ها با استفاده از روش‌های مختلفی انجام خواهد شد.

ورق‌های گالوانیزه از مزایای زیادی برخوردار هستند که به عنوان برخی از مهمترین آن‌ها می ‌توان به مقاومت در برابر خوردگی افزایش طول عمر محصول و هزینه مقرون به صرفه آن اشاره کرد. علت استحکام و مقاومت این ورق در برابر خوردگی و زنگ زدگی وجود روکش فلز روی (Zn) است. ورق‌های گالوانیزه در رنگ‌های متنوعی وجود دارند.

سوالات متداول

برخی از سوالاتی که ممکن است پس از خواندن این مطلب با آن مواجه شوید شامل موارد زیر می ‌شود.

  • نقش فلز روی در فرایند گالوانیزاسیون چیست؟

  • این فلز مانند یک محافظ عمل می ‌کند و از فولاد در برابر زنگ زدگی و خوردگی مراقبت خواهد کرد.
  • ورق‌های گالوانیزه از لحاظ شکل ظاهری به چند گروه تقسیم می‌شوند؟

  • ورق‌ها را از لحاظ شکل ظاهری می ‌توان به سه گروه گل درشت، گل ریز و بدون گل تقسیم کرد.

برای سفارش جک سقفی و قالب بتن و خرید جک سقفی و قالب بتن با فیدار فلز تماس بگیرید

خدمات شرکت فیدار فلز سهند را بیشتر بشناسید

شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده انواع متنوع از جک‌ سقفی و انواع قالب بتن در ایران است.برای خرید جک سقفی ،قیمت جک سقفی ،جک ساختمانی ،جک سقفی قیمت ،جک آرماتوربندی،جک عراقی ، جک فلزی ،جک سقفی بتن ،جک سقفی فیدار فلز ، قیمت جک ساختمانی، قالب بتن فلزی قیمت ،قالب بتن پلاستکی،قالب بتن دست دوم،اجاره قالب بتن،انواع قالب بتن،با مشاوران فروش شرکت فیدار فلز سهند در تماس باشید.

۲ دیدگاه

    • ورق‌های گالوانیزه اغلب از فولاد کربنی تهیه می‌شوند که پس از آن، فرآیندی به نام گالوانیزه کردن را تجربه می‌کنند. در این فرآیند، ورق‌های فولادی با آلیاژ روی پوشش داده می‌شوند تا آنها را از عوامل خوردگی و زنگ زدگی محافظت کنند. فرآیند گالوانیزه کردن شامل زیر زدن ورق‌ها در حمامی از روی مذاب است که پس از آن به سرعت خنک شده و پوشش رویی ضخیمی از روی بر روی سطح فولاد شکل می‌گیرد. این پوشش حاوی آلیاژهای روی و فولاد است که باعث می‌شود ورق‌ها مقاومت به خوردگی و زنگ زدگی بیشتری پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *