زمان مطالعه: 10 دقیقه

تاثیر قالب فلزی بتن و جک سقفی بر ‌کارایی ساخت و ساز

تاثیر جک های سقفی و قالب های فلزی بتن بر ساخت و ساز |شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب فلزی بتن در ایران

قالب فلزی بتن و جک‌های سقفی  در صنعت ساخت و ساز نقش بسیار مهمی دارند. جک‌های سقفی به عنوان نوعی تجهیزات ساختمانی محسوب می ‌شوند که به منظور ایجاد نمودن فشار روی ستون‌ها و همچنین دیوارهای بتنی در یک سازه مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این جک‌ها معمولاً توسط فولاد تولید گردیده و تحت فشار قرار خواهند گرفت. به منظور تنظیم و تراکم بتن در سازه‌های گوناگون از جمله پل‌ها، ساختمان‌های بلند و غیره از جک‌های سقفی استفاده می ‌کنند.

قالب‌های فلزی با استفاده از ورق‌های فولادی تولید می ‌شوند و جهت ساخت بتن‌های مسلح کاربرد دارند. در حال حاضر از این قالب‌ها برای ساخت انواع پل‌ها و ساختمان‌های تجاری و مسکونی استفاده می ‌کنند.

با توجه به نقش بسیار مهمی که جک‌های سقفی و قالب‌های فلزی در ساخت و ساز دارند، در این مقاله از فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب فلزی بتن پیرامون این تجهیزات مطالبی را بیان خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان ما را همراهی کنید.

جک سقفی و قالب فلزی بتن چیست؟

یکی از پرکاربردترین تجهیزاتی که در پروژه‌های عمرانی و امور ساخت و ساز مورد استفاده قرار می ‌گیرد، جک سقفی است. این وسیله همان طور که از نام آن مشخص است جهت تحمل نمودن بارهای وارد شده به سقف مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

جک سقفی نقش بسیار مهمی در افزایش مقاومت و پایداری سقف دارد. به طور کلی این جک‌ها می ‌توانند وزنی حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم را تحمل کنند. به طور معمول وزن جک سقفی بین ۱۲ تا ۲۱ کیلوگرم است. یک جک از سه بخش تشکیل شده است که شامل رزوه، نری و مادگی می ‌شود.

جک‌ها در ضخامت‌ها و ابعادهای مختلفی وجود دارند و خریدار باید با توجه به نیاز خود آن را به واحد تولید کننده این محصول سفارش دهد. با توجه به این که سرعت اجرا و نصب این وسیله بالاست، امروزه به وفور از آن استفاده می ‌کنند.

جک‌ها وزن سبکی دارند و شما می‌ توانید در پروژه‌های بعدی نیز مجدداً از آن‌ها استفاده نمایید. این محصول از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و می ‌تواند مقاومت لازم در سقف را ایجاد کند.

قالب فلزی بتن یک سازه موقت است که با استفاده از فلزاتی مستحکم و مقاوم تولید می ‌گردد. در حال حاضر از این قالب‌ها برای ساخت انواع سازه‌های بتنی ساده و پیچیده استفاده می ‌کنند.

در هنگام ساخت سازه‌های بتنی تجهیزات گوناگونی را به کار می ‌برند که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها قالب فلزی بتن خواهد بود. این وسیله موجب شکل دهی به بتن شده و از ریزش آن جلوگیری می کند.

از آن جایی که برای ساخت این قالب‌ها از ورق‌های مقاوم استفاده می‌ کنند، موجب شده که قالب فلزی بتن از استحکام بالایی برخوردار شود. ساخت و تولید این قالب‌ها حساسیت بالایی داشته و به همین علت است که محصول نهایی از کیفیت بالایی بهره‌مند می‌ باشد. این وسیله را برای قالب بندی سقف، ستون، تیر، دیوارهای دو طرفه و یک طرفه پل، سازه‌های بلند و غیره به کار می ‌برند.

قالب‌های فلزی در ابعاد و اندازه‌های گوناگونی مشاهده می ‌شوند که هر یک از آن‌ها جهت استفاده در پروژه‌ای خاص کاربرد دارند. پیمانکاران می ‌توانند با توجه به نیاز خود قالب‌های فلزی بتن را در ابعاد مورد نظرشان سفارش دهند.

عملکرد جک ‌های سقفی چگونه است؟

بیشتر بخوانید: ورق گالوانیزه چیست؟صفر تا ۱۰۰

عملکرد جک ‌های سقفی چگونه است؟

یکی از مهمترین مراحلی که در پروژه‌های ساخت و ساز انجام می‌ شود، جک زدن زیر سقف خواهد بود. این جک‌ها به عنوان پایه‌های نگهدارنده هستند و می ‌توانند بار سقف را تحمل کنند تا کارگران بتوانند با اطمینان خاطر کامل بخش‌های مختلف یک سازه را تکمیل نمایند. بعضی از این جک‌ها تنها برای نگه داشتن سقف نیستند، بلکه به منظور نگه داشتن برخی اجسام بزرگ همچون دیوار نیز به کار برده می‌شوند.

پیش از نصب و اجرای جک‌ها استفاده از تجهیزات ایمنی همچون کلاه، دستکش و عینک را فراموش نکنید. به منظور جک زدن زیر سقف باید مطابق با مراحل زیر عمل نمایید.

  • محل قرار دادن جک سقفی را مشخص کرده و علامت گذاری کنید. نقطه مورد نظر را به صورت دقیق اندازه‌گیری نموده و سپس علامت بزنید.
  • جک را بالا برده و سپس ارتفاع آن را تنظیم کنید. سعی کنید که جک به صورت ثابت به سقف متصل شود. بخش جلو تیغه را به سمت پایین بکشید و مطمئن شوید که جک به هیچ عنوان حرکت نمی ‌کند.
  • اکنون باید نسبت به بستن یقه‌های جک سقفی اقدام کنید. اگر از تعداد زیادی لوازم جانبی استفاده می‌ کنید باید آن‌ها را به یکدیگر متصل نمایید.
  • اگر نیاز است که در یک مکان چند پایه نصب شود باید محل دقیق آن‌ها را تعیین کنید. از عمودی بودن جک‌ها مطمئن شوید.
  • پس از پایان نصب جک‌های سقفی بهتر است که هر چند وقت یک بار آن‌ها را چک نمایید تا از صحیح بودن موقعیت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

عملکرد قالب فلزی بتن چگونه است؟

اگر می ‌خواهید به منظور نگهداری بتن از قالب فلزی استفاده نمایید به سازه‌ای یکپارچه احتیاج خواهید داشت تا امکان خارج شدن بتن از آن محدوده وجود نداشته باشد. برای قالب بندی با استفاده از قالب فلزی بتن باید مطابق با مراحل زیر عمل نمایید.

  1. با توجه به نوع سازه و بتن‌ریزی قالب‌های فلزی بتنی مناسبی را خریداری کنید.
  2. متعلقات و تجهیزات مورد نیاز برای نصب قالب‌ها را تهیه فرمایید.
  3. سازه مورد نظر را برای بتن ریزی آماده کنید.
  4. برای این که قالب‌های فلزی بتنی را به صورت افقی و یا عمودی قرار دهید، شاقول گذاری را فراموش نکنید.
  5. برای قسمت‌های مختلف سازه از ابزارهای نگهدارنده گوناگون همچون وادار، پین و غیره استفاده نمایید.
  6. از طریق لوله، گیره و غیره سیستم قالب‌بندی را مهار کنید.
  7. برای پیشگیری از خارج شدن آب سیمان از قالب فلزی درزبندی را در دستور کار خود قرار دهید.
  8. پس از انجام عملیات بتن ریزی قالب‌ها را به طور کامل بررسی نمایید.

برای استفاده از این قالب‌های فلزی باید اجزای مختلف قالب را با استفاده از پین و گوه به یکدیگر متصل نمایید. پس از پایان عملیات بتن ریزی و خشک شدن سیمان قالب‌های فلزی باز می ‌شوند و می‌ توان مجدداً از آن‌ها برای ساخت سازه‌های دیگر و در پروژه‌های جدید استفاده نمود.

انواع مختلف جک سقفی کدام اند؟

جک‌های سقفی از لحاظ ابعاد، طراحی و وزن در گروه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌ شوند. به طور کلی می ‌توان این جک‌ها را به سه گروه تقسیم کرد که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و شما می ‌توانید بر اساس نیاز خود و نوع پروژه بهترین مدل آن را انتخاب کنید.

  1. جک سقفی صلیب ثابت: به عنوان ساده‌ترین و پرکاربردترین جک ساختمانی که در پروژه‌های عمرانی کاربرد دارد می ‌توان به جک سقفی صلیب ثابت اشاره کرد. بخش صلیب این جک ثابت بوده و شما از طریق رزوه‌ای که در بخش میانی آن تعبیه شده قادر به تنظیم ارتفاع آن خواهید بود. پهنای قسمت صلیب جک‌ها با یکدیگر متفاوت است و شما با توجه به پهنای صلیب می ‌توانید قسمت بیشتری از تیرچه و سقف را پوشش بدهید. امکان استفاده از این جک در بخش‌های مختلف یک ساختمان وجود دارد. از آن جایی که قسمت صلیب این جک ثابت است و انعطاف پذیری ندارد ممکن است شما را با محدودیت‌هایی مواجه کند.
  2. جک سقفی T شکل سیار: قسمت صلیبی این جک متحرک بوده و می ‌توانید آن را در زوایای گوناگون بچرخانید. میزان انعطاف پذیری جک سقفی T شکل سیار نسبت به سایر نمونه‌ها بیشتر است. اگر چه میزان انعطاف پذیری این جک زیاد است، اما ممکن است که نتواند بارهای سنگین را تحمل نماید. منعطف بودن قسمت صلیب این جک سبب گردیده که پیمانکاران از آن در قسمت‌های مختلف یک سازه استفاده کنند و بتوانند متناسب با نیاز خود ارتفاع آن را تنظیم نمایند.
  3. جک سقفی U شکل عراقی: میزان کاربرد این جک با توجه به طراحی که دارد نسبت به سایر نمونه‌ها کمتر است. جک سقفی U شکل عراقی در شرایط خاص و به منظور نگه داشتن تیرچه و پل کاربرد دارد. دهانه این جک کوچک بود و تنها بخش کمی از یک سازه را پوشش خواهد داد. قطعاً بهترین گزینه به منظور اجرای تیر سقفی استفاده از جک سقفی عراقی است.

انواع مختلف قالب فلزی بتن کدام اند؟ | شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب فلزی بتن

بیشتر بخوانید: قالب مدولار چیست + ۱۲ مزایای قالب مدولار

انواع مختلف قالب فلزی بتن کدام اند؟

به طور کلی انواع مختلف قالب فلزی بتن را می‌ توان به گروه‌های زیر تقسیم کرد.

  1. قالب فلزی ثابت: معمولاً قالب‌های فلزی ثابت را با استفاده از بتن‌های تازه و خیس پر خواهند کرد. بیشترین میزان کاربرد این قالب مربوط به ثابت شدن میلگرد در سازه خواهد بود. شما به راحتی می ‌توانید این قالب را از محل ساخت به محل پروژه منتقل کنید.
  2. قالب فلزی بالارونده: معمولاً در سازه‌های عمودی از قالب بالارونده استفاده می ‌کنند تا با افزایش ارتفاع سازه این قالب نیز بالا برود. با این تفاسیر در پروژه‌هایی که ارتفاع سازه زیاد است از قالب بالارونده استفاده می‌ کنند. در این روش محل قالب ثابت بوده و نیازی به جابجایی و انتقال آن نخواهد بود، به همین دلیل است که سرعت اجرای پروژه با استفاده از قالب بالارونده بالاست. هم اکنون قالب بالارونده یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین تجهیزاتی است که در اجرای پروژه‌های عمرانی به کار برده می ‌شود.
  3. قالب فلزی لغزان: قالب فلزی لغزان نیز عملکردی شبیه به قالب بالارونده دارد. این قالب به صورت عمودی نصب شده و حرکت می‌ کند. این قالب در محل مورد نظر ثابت می ‌شود و نیازی به جدا کردن آن نخواهد بود. حرکت قالب لغزنده با استفاده از یک جک هیدرولیکی انجام می‌ گردد.

تاثیر جک‌های سقفی برای کارایی ساخت و ساز چگونه است؟

قطعاً استفاده از جک‌های سقفی در ساخت و ساز مزایای زیادی را به همراه دارد. به عنوان مهمترین مزیت‌های استفاده از این جک‌ها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد.

افزایش سرعت اجرای پروژه

وجود جک سقفی سرعت اجرای پروژه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌ دهد. از آن جایی که با استفاده از این ابزار می ‌توانید ارتفاع سقف را تنظیم کنید، وجود آن در پروژه‌های عمرانی سبب افزایش سرعت ساخت و ساز خواهد شد.

کاهش هزینه‌ها

یکی دیگر از مزایای استفاده از جک سقفی کاهش هزینه‌ها خواهد بود. در حال حاضر پیمانکاران برای کاهش هزینه‌های خود از این نوع جک استفاده می‌ کنند.

افزایش دقت و کیفیت

همان طور که پیش تر نیز بیان نمودیم این نوع جک وزن سقف را تحمل می ‌کند. هنگامی که وزن سقف روی این جک قرار می‌ گیرد، سطح کیفیت سازه افزایش می‌ یابد. افزایش دقت و کیفیت ساختمان از دیگر ویژگی‌های این جک است.

تاثیر قالب‌های فلزی بتن بر کارایی ساخت و ساز

استفاده از قالب‌های فلزی بتن نقش پررنگی بر ساخت و ساز خواهد داشت. به عنوان مهمترین مزایای وجود این قالب‌ها در سازه‌ها می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

“افزایش سرعت ساخت

پیمانکارانی که تمایل دارند سرعت ساخت پروژه خود را افزایش بدهند باید از قالب فلزی بتن استفاده کنند. با توجه به این که سرعت ساخت سازه با این قالب بالا می ‌رود، شما می ‌توانید طی یک دوره زمانی کوتاه تعداد بیشتری عملیات را انجام دهید.

کاهش هزینه‌ها

قالب‌های فلزی علاوه بر این که سرعت انجام پروژه را افزایش می ‌دهند موجب کاهش هزینه‌ها نیز خواهند شد. این قالب‌ها از قیمتی مقرون به صرفه برخوردار هستند و موجب کاهش هزینه‌های ساختمانی می ‌شوند.

افزایش دقت و کیفیت”

قالب‌های فلزی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در برابر بارهای سنگین نیز تحمل بالایی دارند. استفاده از قالب فلزی موجب افزایش دقت و کیفیت پروژه‌های عمرانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: قالب پل و قالب عرشه چیست؟

نکات مهم ‌در استفاده از جک سقفی ساختمان

اگر قصد استفاده از جک سقفی ساختمان را دارید باید به برخی نکات ایمنی مهم توجه فرمایید.

  • قبل از نصب و استفاده از جک سقفی از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید تا در حین کار با مشکل خاصی مواجه نشوید.
  • توجه داشته باشید که جک سقفی در مجاورت برق نباشد.
  • قبل از استفاده از جک حتماً با سایر کارگران و استادکاران هماهنگ کنید.
  • میزان باری که جک می ‌تواند تحمل کند روی آن نوشته شده است و بهتر است که قبل از استفاده به آن توجه نمایید.
  • تمامی اجزای جک را به طور کامل بررسی کرده و ‌ پیش از استفاده محیط اطراف چک کنید.
  • هنگام بارگیری و تخلیه جک سقفی باید نهایت دقت را لحاظ فرمایید.

توجه به نکات ایمنی بیان شده در هنگام استفاده از جک‌های سقفی اهمیت بسیار زیادی دارد. به منظور حفظ جان خود و سایر کارکنان به موارد بیان شده توجه کنید.

نکات مهم در استفاده از قالب فلزی بتن

هنگام استفاده از قالب‌های فلزی بتنی باید به نکات مهمی توجه داشته باشید که شامل موارد زیر می‌ شود.

  • قبل از نصب قالب فلزی حتماً سطح آن را به مواد رهاساز آغشته نمایید.
  • مراقب لبه‌های تیز و برنده قالب‌ها باشید تا به بدن شما آسیبی وارد نشود.
  • اگر نصب قالب با دقت انجام نگردد، احتمال ریزش سازه وجود دارد. می‌ بایست در هنگام نصب قالب نهایت دقت را لحاظ فرمایید.

اهمیت استفاده از جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن

هنگامی که از جک سقفی استفاده شود بار روی سقف‌ها توزیع خواهد شد. معمولاً در برج‌ها و ساختمان‌های بلند از جک‌های سقفی استفاده می ‌کنند‌ تا جک بتواند نیروهای وارد شده به ساختمان را به طور کامل تحمل نماید. هنگامی که شما از جک استفاده می ‌کنید، از آن جایی که از مقاومت بالایی برخوردار هستند سبب ایجاد سازه ‌ای مستحکم خواهند شد.

قالب‌های فلزی بتن می‌ توانند فشار بتن را تحمل نمایند. قالب‌های فلزی موقت هستند و پس از این که بتن شکل مورد نظر را به خود گرفت و محکم شد آن‌ها را باز می‌ کنند. افزایش دقت و کیفیت بتن‌ریزی و سازه ساخته شده از دیگر ویژگی‌های این قالب خواهد بود.

خرید و قیمت جک سقفی و قالب فلزی بتن چگونه است؟

قیمت جک سقفی و قالب فلزی همواره ثابت نبوده و به عوامل گوناگونی بستگی دارد. یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت جک و قالب سطح کیفیت آن‌ها خواهد بود. همان طور که می‌ دانید تغییر نرخ دلار و ارز نقش مهمی در افزایش و کاهش قیمت تمامی اجناس دارد. بنابراین ممکن است در طول سال با قیمت‌های گوناگونی مواجه شوید.

برای خرید جک سقفی و قالب فلزی بتن باید به موارد مهمی توجه داشته باشید. یکی از مهمترین موارد ابعاد این قالب‌ها است. همان گونه که دریافتی جک‌های سقفی و قالب‌های فلزی از لحاظ اندازه، ضخامت و حتی مدل با یکدیگر متفاوت هستند. خریداران باید با توجه به احتیاجات خود تجهیزات مناسبی را انتخاب نمایند. تهیه این تجهیزات از فروشگاه‌های معتبر حائز اهمیت خواهد بود.

جمع بندی

جک‌های سقفی و قالب‌های فلزی بتن از جمله تجهیزاتی هستند که نقش مهمی در ساخت و ساز دارند. جک‌ها و قالب‌های فلزی مدل‌های مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها در پروژه‌ای خاص مورد استفاده قرار خواهند گرفت. قیمت این تجهیزات همواره ثابت نبوده و به عوامل گوناگونی بستگی دارد. برای خرید جک‌ها و قالب‌ها باید به موارد مهمی توجه داشته باشید.

سوالات متداول

وظیفه جک سقفی در یک سازه چیست؟

 جک‌های سقفی وظیفه تحمل بار و وزن سقف را بر عهده دارند تا بار به صورت کاملاً مساوی روی ستون‌ها توزیع شود.

قالب فلزی لغزان چیست؟

 قالب بندی فلزی لغزان یا لغزنده به صورت عمودی نصب می ‌شود و در محل مورد نظر ثابت باقی خواهد ماند. حرکت این قالب با استفاده از یک جک هیدرولیکی صورت می ‌گیرد.

برای سفارش جک سقفی و قالب بتن و خرید جک سقفی و قالب بتن با فیدار فلز تماس بگیرید

خدمات شرکت فیدار فلز سهند را بیشتر بشناسید

شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده انواع متنوع از جک‌ سقفی و انواع قالب بتن در ایران است.برای خرید جک سقفی ،قیمت جک سقفی ،جک ساختمانی ،جک سقفی قیمت ،جک آرماتوربندی،جک عراقی ، جک فلزی ،جک سقفی بتن ،جک سقفی فیدار فلز ، قیمت جک ساختمانی، قالب بتن فلزی قیمت ،قالب بتن پلاستکی،قالب بتن دست دوم،اجاره قالب بتن،انواع قالب بتن،با مشاوران فروش شرکت فیدار فلز سهند در تماس باشید.

۲ دیدگاه

    • قالب فلزی لغزان معمولاً در صنایعی مانند صنایع خودروسازی، صنایع هوافضا، صنایع دریایی، صنایع الکترونیکی و صنایع مختلف دیگر استفاده می‌شود. این قالب‌ها به دلیل مقاومت بالا، دقت بالا در تولید و انعطاف‌پذیری در استفاده در قالب‌های پیچیده، مناسب برای این صنایع محسوب می‌شوند. به عنوان مثال، می‌توان از آنها در تولید قطعات خودروها، قطعات هواپیما، قطعات الکترونیکی پیچیده و یا حتی در تولید ابزارهای پزشکی استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *