زمان مطالعه: 11 دقیقه

قالب مدولار چیست + ۱۲ مزایای قالب مدولار

قالب مدولار چیست؟ فروشگاه جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن فیدار فلز سهند
قالب مدولار چیست؟ فروشگاه جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن فیدار فلز سهند

یکی از کاربردی ترین انواع قالب فلزی بتن که از آن برای موارد مختلف استفاده می شود، قالب مدولار است، چون از این قالب می توان برای ساخت انواع قالب های بتنی استفاده کرد.

برای تعریف بهتر می توان گفت که قالب مدولار بتنی یک نوع قالب است که طراحی و ساخت آن در عرض های ۱۰ تا ۵۰ سانتیمتر و با ارتفاع ۱، ۱٫۵ و ۲ متر ساخته می شود که این ابعاد جز سایزهای استاندارد هستند.

علاوه بر این، در برخی موارد با توجه به نیاز و سفارش مشتری قالب مدولار با سایزها و در ابعاد دیگری نیز تولید می شود. برای تعریف بهتر مدولار یعنی چه؟ می توان گفت که این قالب در نقش یک معیار یا پیمانه در پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

بدین صورت که با استفاده از قالب مدولار می توان بتن ریزی را با میزان مشخص و دقیقی انجام داد.

قالب مدولار بتنی جز کاربردی ترین انواع سازه ها در پروژه های ساخت و ساز و عمرانی محسوب می شود. به همین منظور در ادامه این مقاله از فیدار فلز سهند به بررسی و معرفی کامل تر آن می پردازیم.

قالب بتن چیست؟

قالب بتن یک سازه موقت محسوب می شود و بعد از این که اقدامات لازم برای بتن ریزی و همچنین بتن ریزی های مورد نظر انجام شد، برداشته و جدا می شود. یکی از ویژگی های مهم قالب بتن این است که در انواع مختلف و از جمله آجر، فلز، چوب و … است. بدین صورت که با توجه به نوع پروژه، هزینه برآورد شده و زمان در دسترس بودن پروژه، از نوع خاص قالب بتن استفاده می شود.

همان طور که ذکر شد، قالب بتن فلزی یک نوع قالب بتنی پر کاربرد است. قالب فلزی بتن شامل ظروفی است که با استفاده از شکل و شمایلی خاص و به منظور نگه داری و آرماتور و بتن خیس تا زمان شکل گرفتن و خشک شدن بتن در محل مورد نظر از آن استفاده می شود. بنابراین با توجه به استقامت بسیار بالا این قالب، در پاسخ به سوال قیمت قالب فلزی بتن  مدولار فلزی چگونه است؟ می توان گفت که قیمت این قالب با توجه به استقامت بالایی که دارد، در مقایسه با سایر قالب های دیگر بیشتر است.

کاربرد قالب مدولار بتن چیست؟

همان طور که در پاراگراف های بالاتر نیز ذکر شد، قالب مدولار بتن در انواع مختلف و در سایزهای متنوعی و در عرضی با ضریب تولید ۵ سانتیمتر تولید می شود. به همین دلیل می توان از آن برای کاربردها و مصارف مختلف استفاده کرد. بدین صورت که می توان از قالب مدولار بتن با ترکیبی از قالب های غیر مدولار، قطعات قالب بندی، و سایر تجهیزات دیگر اقدام به تولید و ساخت سازه های مختلف از جمله شناژ، فونداسیون، دیوار برشی، دیوارهای ۲ طرفه و دیوارهای ۱ طرفه، سقف، تیر و دال و کف نمود. یکی از بهترین ویژگی های قالب مدولار بتن این است که تاثیر زیادی در افزایش روند ساخت پروژه ها دارد.

نحوه تولید قالب فلزی مدولار به چه صورت است؟

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث افزایش استفاده از قالب های مدولار شده، نحوه تولید آن ها با کیفیت بالا و به روش های مختلف است. به طور کلی قالب های مدولار در دو روش مختلف لبه خم و تسمه ای تولید و ساخته می شود.

  • قالب مدولار لبه خم: برای تولید قالب مدولار با روش لبه خم، به دلیل این که باید در این قالب اتصال یکپارچه وجود داشته باشد، از دستگاه خم کن استفاده می شود.
  • قالب مدولار با روش تسمه ای: در این روش برای تولید قالب مدولار از دستگاه جوشکاری های مقاوم و به صورت جداگانه استفاده می شود. بدین صورت که بعد از تهیه کردن و برش دادن ورق های مورد نیاز با مقاومت و کیفیت بالا، ۳ میل از رویه لبه های پانچ شده ۵ میل و ۶ میل، برای چهار طرف کناری قالب به صورت عمودی مورد استفاده قرار می گیرد. اهمیت استفاده از تسمه برای تولید قالب مدولار این است که باعث تقویت اتصالات قالب و همچنین بهبود روند پانچ کردن می شود. یکی از مهم ترین نکاتی که باید زمان تولید قالب مدولار با روش تسمه ای به آن اهمیت زیادی داده شود، این است که برش کاری باید با دقت بالایی صورت گیرد تا زمان سوراخ کاری برای وارد کردن پین و گوه با مشکلی مواجه نشوند.

معایب قالب مدولار چیست؟

هر کدام از انواع قالب های بتنی که در سایزها و با روش های مختلف تولید و عرضه می شوند، دارای معایب و مزایای مختص خود هستند. به همین منظور بررسی کردن و آشنا شدن با این معایب و مزایا خالی از لطف نیست. قالب مدولار نیز معایب مهمی دارد که مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

  • قالب مدولار در اندازه، شکل ثابت و محدودی تولید می شود. به همین دلیل انعطاف پذیر نیست.
  • پانل فولادی مورد استفاده در آن سنگین است. به همین دلیل برای بلند کردن و استفاده از آن به بالابر است.
  • جنس قالب مدولار از آهن است، به همین دلیل بیش از حد گرما را از دست می دهد.

بیشتر بخوانید: انواع مختلف بتن کدام ‌اند؟ + ۱۶ مورد از انواع بتن 

سیستم قالب مدولار در ساختمان سازی چیست؟ فروشگاه جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن فیدار فلز سهند
سیستم قالب مدولار در ساختمان سازی چیست؟ فروشگاه جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن فیدار فلز سهند

بیشتر بخوانید: قالب پل و قالب عرشه چیست؟

 

مزایای استفاده از قالب فلزی مدولار در ساختمان چیست؟

استفاده از قالب مدولار با وجود این که معایب مختلف و مهمی دارد؛ مزایا مهم و قابل توجه دیگری نیز دارد. از جمله مهم ترین مزایای استفاده از قالب فلزی مدولار در ساختمان می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

  • دارای مقاومت بالا و قابلیت تحمل بارهای سنگین
  • امکان تعمیر آسان و سریع قالب
  • باعث ایجاد اندازه سطح یکنواخت می شود.
  • امکان بازیافت کردن قالب و ساخت مجددد آن وجود دارد.
  • امکان استفاده برای پروژه های بزرگ و به صورت بلند مدت
  • امکان نصب قالب با سرعت بالا زمان برپا نمودن و جمع کردن آن
  • دارای ایمنی بالا از نظر قابلیت تحمل بار
  • دارای ایمنی بالا در برابر آتش سوزی
  • کاهش نیاز به نیروی انسانی و عملیات اجرایی به دلیل پیش ساخته بودن قالب
  • عدم نیاز به واردات ورق آهن برای تولید قالب
  • عدم جذب رطوبت و بتن پانل های فولادی قالب
  • عدم تغییر سایز قالب پس از ساخته شدن

سیستم مدولار در طراحی ساختمان چیست؟

یکی از ویژگی های قابل توجه قالب مدولار این است که به تنهایی نمی توان از آن استفاده کرد. بدین صورت که این نوع قالب ها را می توان همراه با سایر تجهیزات دیگر استفاده نمود. بنابراین می توان گفت که از سیستم مدولار برای طراحی کردن المان های از پیش ساخته در طراحی معماری استفاده می شود. یکی از بهترین ویژگی های قابل توجه در مورد سیستم مدولار در طراحی ساختمان این است که باعث ایجاد خلاقیت، نو آوری در طرح، و … می شود. علاوه بر این، یکی از بهترین مزایای استفاده از سیستم مدولار در طراحی ساختمان این است که باعث بهبود مدیریت و کاهش زمان اجرای پروژه های ساختمانی می شود.

انواع سیستم های مدولار کدام اند؟

به طور کلی انواع سیستم های مدولار بر اساس نوع کاربرد یا سفارش مشتریان طراحی و تولید می شود. به همین دلیل در تعریفی جامع تر می توان گفت که سیستم های مدولار به دو دسته مختلف زیر تقسیم می شود:

  • ساختمان های دائمی

یکی از بهترین انواع سیستم های مدولار، تحویل سازه با یک روش نوآورانه و منحصر به فرد است. در این روش نیز با استفاده از تکنیک ساخت و ساز از پیش ساخته اقدام به طراحی و تولید ساختمان های یک تا چند طبقه می کنند. یکی از مهم ترین ویژگی ساختمان های دائمی این است که می توان از آن در ترکیب با پروژه های از پیش ساخته شده یا به تنهایی از آن استفاده کرد. علاوه بر این، این نوع سیستم مدولار را با استفاده از وسایل و نمای داخلی با تولید ضایعات کم تر، در زمان کم تر و سریع تر و همچنین با کیفیت بالاتر تحویل داد.

  • ساختمان های قابل جابه جایی

نوع دیگر ساختمان های مدولار، ساختمان های قابل جابه جایی است. این نوع ساختمان ها به صورت مونتاژ شده و از طریق فرایند مدولار ساخته می شود. یکی از ویژگی های بسیار مهم ساختمان های قابل جابه جایی این است که با مقررات دولتی کاملا مطابقت دارد. به همین دلیل می توان بارها از آن استفاده کرد یا از آن در موقعیت ها یا مکان های مختلف استفاده نمود. از ساختمان های  قابل به جایی می توان برای مدارس، دفاتر محل ساخت، کلینیک های پزشکی، مراکز فروش و سایر مراکز دولتی دیگر استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: قالب بتن ۲۰۲۲ معرفی قالب بتن جدید با طراحی مدرن

قالب مدولار فلزی شامل چه اتصالاتی است؟ فروشگاه جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن فیدار فلز سهند
قالب مدولار فلزی شامل چه اتصالاتی است؟ فروشگاه جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن فیدار فلز سهند

قالب مدولار فلزی شامل چه اتصالاتی است؟

یکی از مهم ترین ویژگی های قالب مدولار فلزی این است که به منظور افزایش استحکام قالب و استفاده صحیح و بهینه از آن، نیاز به اتصالات و تجهیزات مختلفی دارد. هدف اصلی برای استفاده از این تجهیزات برای مهار بندی و افزایش استقامت قالب است. از جمله مهم ترین اتصالات قالب مدولار فلزی به منظور نصب بهتر قطعات بتنی مدولار می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

  • سولجر

از سولجر به عنوان پشتی عمودی برای قالب دیواری استفاده می شود. همچنین در داربست دار و عمود (در داربست قالب مدولار) به عنوان یک عضو باربر مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از بهترین ویژگی های سولجر این است که وزن کم و دوام بالایی دارد. به همین دلیل به عنوان پشتیبانی شمع نیز می توان از آن استفاده کرد. سولجر در ارتفاع های مختلف و متنوعی از جمله طول و عرض ۱۵ سانتی متر و ارتفاع ۱۰۰ ، ۱۵۰ ، ۲۰۰ ، ۲۵۰ و ۳۰۰ سانتی متر  تولید می شود.

  • گیره قالب

گیره مخصوص قالب مدولار در انواع مختلف و با کاربردهای متنوع تولید می شود. انواع گیره قالب به شرح زیر است:

  • گیره بلند: از گیره بلند برای متصل کردن نیم رخ سنگین پشتی افقی به فرم استفاده می شود.
  • گیره کوتاه یا متوسط: این گیره نیز به منظور متصل کردن لوله پشتی افقی فرم کاربرد دارد.
  • گیره دو لوله ای: از گیره دو لوله ای نیز می توانبرای اتصال دو لوله عمود بر یک دیگر استفاده کرد.
  • گیره سولجر: از گیره سولجر نیز برای یکپارچه سازی پانل ها و امکان حرکت دادن آن ها با جرثقیل استفاده می شود. در واقع این گیره لوله افقی پشتی را به سولجر متصل می کند.
  • کلمپس (بست غورباغه ‌ای)

از کلمپس یا بست غورباقه ای برای ایجاد یک اتصال پایدار و مستحکم در قالب بندی استفاده می شود. کلمپس استقامت بسیار بالایی داشته و از آن برای قالب هایی با تعداد بالا استفاده می شود.

  • گیره های مخصوص

گیره های مخصوص قالب مدولار نیز در دو نوع از جمله میلگرد و چدنی تولید می شود. عملکرد این گیره ها در مقایسه با گوه و پین بیشتر و بهتر است.

  • مهر خروسکی

یکی دیگر از تجهیزات مهم قلب مدولار، مهر خروسکی است که از آن برای متصل کردن واشر به پشت بندها و همچنین مقاوم سازی بیشتر آن استفاده می شود.

  • کنج های کناری قالب

یکی از مهم ترین تجهیزات و اتصالات لازم برای متصل کردن دو قالب در جهت های مختلف به یک دیگر از کنج های کناری قالب استفاده می شود. در واقع برای اجرا کردن تیرهای افقی سقف برای متصل کردن قالب زیرین تیر سقف، به دور قالب های بیرونی از این کنج ها استفاده می شود. کنج های کناری قالب در ابعاد مختلف از جمله (۵*۵ سانتیمتر)، (۵*۱۰ سانتیمتر) و (۱۰*۱۰ سانتیمتر) تولید می شود.

  • گوه و سنجاق

طراحی و ساخت گوه و سنجاق به صورت مفصل بوده و از آن برای متصل کردن صفحات قالب فلزی بتن مدولار به یک دیگر استفاده می شود. ضخامت سنجاق ها نیز بین ۴ تا ۵ میلیمتر است.

طراحی مدولار چیست؟

همان طور که در پاراگراف های بالاتر نیز ذکر شد، یکی از اجزا و سازه های اصلی برای ساخت و ساز، استفاده از قالب مدولار است.

برای تعریف و درک بهتر مدولار در معماری می توان گفت که مدول به چیزی از قبل تعیین شده و دارای استاندارد از نظر شکل و اندازه می گویند. همچنین برای تعریف بهتر طراحی مدولار باید گفت که مدولار یا ساختمان های مدولار یک نوع ساخت و ساز خارج از محل و از پیش ساخته شده محسوب می شود. در برخی موارد نیز این ساختمان های از پیش ساخته شده نیاز به مونتاژ کردن دارد. یکی از بهترین مزایای طراحی مدولار این است که در مقایسه با ساخت و ساز معمولی هزینه های بسیار کم تری داشته و مدیریت کردن آن آسان تر است.

ویژگی مدولار بودن در تولید به چه معناست؟

یکی از مهم ترین ویژگی های مدولار بودن در تولید ساختمان ها این است که بر اساس نوع ساختمان یا کاربرد مورد نظر فرد می توان آن را با ویژگی ها و مشخصات مورد نظر تولید کرد. علاوه بر این، زمانی که از قابلیت مدولار بودن برای تولید ساختمان ها یا سازه ها استفاده نمود، شاهد کاهش هزینه ها، بهبود روند تولید ساخت و ساز و همچنین افزایش مدیریت کنترل کیفیت ساختمان ها خواهید بود. علاوه بر این، از جمله مهم ترین ویژگی های مدولار بودن در تولید می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

  • تولید شده در کارخانه

یکی از مهم ترین ویژگی های مدولار بودن تولید این است که این سازه ها یا قالب ها در یک کارخانه محصور و با شرایط آب و هوایی خاص و کنترل شده تولید می شود. علاوه بر این، زمان تاسیس ساختمان تاخیرات آب و هوایی نیز حذف می شود. همچنین مصالح مورد استفاده برای تولید و ساختن ساختمان های مدولار در یک محیط با درجه حرارت معین کنترل می شود. این کار نیز به منظور جلوگیری از اثرات منفی از آب و گرمای شدید ایجاد می شود.

  • امکان حمل کردن به محل و مونتاژ آن

پس از این که ساختمان مورد نظر ساخته و سپس در کارخانه کیفیت آن کنترل شد، به محل مورد نظر منتقل می شود. پس از آن در محل مورد نظر ساختمان طبق کدهای محلی و دستور العمل های سازنده تنظیم می گردد. یکی از ویژگی های مهم این نوع قالب ها این است که از سیستم های روی زمین با پایه های بتنی استفاده می کند.

  • قابلیت جابه جایی یا دائمی

یکی دیگر از ویژگی های مهم ساختمان ها یا سیستم های مدولار این است که بعد از ساخت و تنظیم کردن می توان آن ها را به محل مورد نظر منتقل و سپس تنظیم کرد. بنابراین می توان گفت هم امکان استفاده از ساختمان به صورت قابلیت جابه جایی یا دائمی وجود دارد.

  • دارای قابلیت تنظیم

یکی از ویژگی های مهم ساختمان های مدولار این است که متناسب با نیازهای مشتریان یا کسب و کار مورد نظر سفارشی سازی شده و ساخته می شود. به همین دلیل به این کار، طراحی نیز می گویند. در واقع با این قابلیت می توانید به صورت دقیق مشخص کنید که محل دیوارها، سرویس بهداشتی، تعداد سینک ها و … را حتی با متراژ متر مربع آن ها طراحی و انتخاب کنید.

  • کاهش خطرات ساخت و ساز

یکی از مزایا یا ویژگی های مهم ساختمان های مدولار این است که این ساختمان ها در کارخانه ها تولید و ساخته می شود. به همین دلیل خطرات ناشی از ساخت و ساز با روش های معمولی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

 

انواع قالب های مدولار کدام اند؟

با توجه به کاربردها و مزایای قابل توجه قالب های مدولار، این نوع قالب در انواع مختلف و به منظور استفاده در مکان های مختلف استفاده نمود.

یکی از مهم ترین تفاوت های قالب های مدولار این است که با توجه به نوع کاربرد مورد نظر آن، در سایزها و ابعاد مختلف طراحی و تولید می شود. یکی از انواع قالب های مدولار، قالب ستون است. این نوع قالب با مقطع دایره ای و چهار گوش ساخته می شود. سپس با استفاده از گوه، گیره ها، و کنج بیرونی از آن استفاده می شود. یکی از ویژگی های مهم قالب ستون این است که بر اساس نیاز مشتریان و در موارد خاص تولید و ساخته می شود. علاوه بر این، قالب های مدولار در انواع مختلفی تولید می شود و مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

  • قالب با مقطع دایره ای
  • قالب دیوار
  • قالب ستون
  • قالب فونداسیون
  • قالب قوسی
  • قالب فلزی بتن کنج
  • قالب پله
  • قالب لبه خم دوبل (پرسی)
  • قالب تسمه ای (جوشی)

جمع بندی

یکی از مهم ترین اقداماتی که به منظور بتن ریزی مناسب و قالب بندی صحیح انجام می شود، استفاده از سازه است. یکی از بهترین انواع قالب ها، قالب های مدولار است که در این مقاله به طور کامل ویژگی ها و مزایا و معایب آن مورد بررسی قرار گرفت. در صورتی که قصد استفاده از این نوع قالب را دارید، با مطالعه این مقاله به طور کامل تر می توانید در مورد خرید قالب مدولار تصمیم بگیرید.

سوالات متداول

  • معایب قالب مدولار چیست؟

مهم ترین معایب قالب مدولار شامل اندازه، شکل ثابت و محدودی، غیر قابل انعطاف پذیری، و نیاز به بالابر برای حمل کردن آن است.

  • مزایای قالب مدولار چیست؟

مهم ترین مزایای این قالب مقاومت بالا، قابلیت تحمل بار، امکان بازیافت قالب، نصب سریع و آسان، عدم تغییر سایز قالب بعد از ساخت و … است.

  • مهم ترین اتصالات و تجهیزات قالب مدولار چیست؟

مهم ترین اتصالات برای نصب و استفاده از قالب مدولار شامل سولجر، گیره قالب، کلمپس (بست غورباغه‌ای)، گیره های مخصوص، مهر خروسکی، کنج های کناری قالب و گوه و سنجاق است.

برای سفارش جک سقفی و قالب بتن و خرید جک سقفی و قالب بتن با فیدار فلز تماس بگیرید

خدمات شرکت فیدار فلز سهند را بیشتر بشناسید

شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده انواع متنوع از جک‌ سقفی و انواع قالب بتن در ایران است.برای خرید جک سقفی ،قیمت جک سقفی ،جک ساختمانی ،جک سقفی قیمت ،جک آرماتوربندی،جک عراقی ، جک فلزی ،جک سقفی بتن ،جک سقفی فیدار فلز ، قیمت جک ساختمانی، قالب بتن فلزی قیمت ،قالب بتن پلاستکی،قالب بتن دست دوم،اجاره قالب بتن،انواع قالب بتن،با مشاوران فروش شرکت فیدار فلز سهند در تماس باشید.

 

۲ دیدگاه

    • انعطاف پذیری: قالب مدولار به شما امکان می‌دهد تا اجزای مختلف سیستم را به صورت مجزا توسعه دهید و در صورت نیاز آن‌ها را با اجزای جدید جایگزین کنید، این امر انعطاف بیشتری را در طراحی و توسعه سیستم فراهم می‌کند.

      قابلیت استفاده مجدد: با استفاده از ماژول‌های مدولار، می‌توانید اجزای سیستم را به عنوان ماژول‌های قابل استفاده مجدد طراحی کنید که می‌توانند در پروژه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

      مدیریت ساده: با تقسیم سیستم به اجزا کوچک‌تر، مدیریت و نگهداری آن‌ها آسان‌تر می‌شود و همچنین افزایش قابلیت‌های تست و اشکال‌زدایی را فراهم می‌کند.

      معایب:

      پیچیدگی اضافی: طراحی و توسعه سیستم مدولار نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر و معماری موشکافانه‌تر است که ممکن است زمان و هزینه بیشتری را مستلزم شود.

      مدیریت هماهنگی: با تقسیم سیستم به اجزا مختلف، نیاز به مدیریت هماهنگی بین این اجزا افزایش می‌یابد که ممکن است در مواردی به مشکلات هماهنگی و انطباق مناسب میان اجزا منجر شود.

      تکنولوژی وابسته: استفاده از قالب مدولار ممکن است به وابستگی به تکنولوژی‌های خاصی منجر شود که ممکن است در آینده نیاز به تغییر کنند و این امر ممکن است زمینه‌ای برای مشکلات سازگاری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *