زمان مطالعه: 9 دقیقه

قالب پل و قالب عرشه چیست؟

قالب پل و عرشه چیست؟فیدار فلز سهند تولید کننده و فروشنده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن
قالب پل و عرشه چیست؟
فیدار فلز سهند تولید کننده و فروشنده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن

همان طور که حتما شما هم در معابر مختلف مشاهده کردید، یکی از قسمت های پر تردد که دو طرف مختلف بین دو رودخانه یا دو خیابان را به یک دیگر متصل می کند، پٌل است.

برای ساختن پل ها از سازه ها و وسایل مختلفی استفاده می شود که یکی از مهم ترین سازه ها، قالب پل و عرشه است. قالب های پل و عرشه در انواع مختلفی تولید می شوند و هر کدام کاربردهای مختلف و منحصر به فردی دارند.

از جمله دو نوع متداول قالب پل و عرشه، قالب دائم و قالب موقت است. در واقع هدف اصلی استفاده کردن از قالب پل و عرشه این است که باعث افزایش استحکام و بالا رفتن طول عمر پل می شود. به طور کلی از قالب پل و عرشه برای ساختن پل ها و معابر مختلف در شهرها، و همچنین  انتقال لوله­ های آب و عبور کردن قطار استفاده می شود. به همین منظور در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر قالب پل و عرشه، کاربردها و ویژگی های مختلف آن می پردازیم.

چه کارهایی برای ساخت قالب پل باید انجام شود؟

به طور کلی کاربرد و عملکرد کلی استفاده از قالب پل این است که قابلیت تحمل وزن بارهای مرده خود، وزن عابران، خودروها و … را داشته باشد. برای ساخت پل ها از قالب فلزی بتن و همچینین جک سقفی نیز استفاده میشود.به همین دلیل نحوه ساخت و اجرای قالب پل اهمیت زیادی دارد. به همین منظور در ادامه این مقاله به بررسی کامل مراحل ساخت قالب پل می پردازیم.

  • ساخت فنداسیون و پایه

برای ساخت هر نوع سازه بتنی و از جمله قالب پل در قدم اول باید فنداسیون و پایه ساخته شود. چون ساخت فنداسیون و پایه آن تاثیر زیادی در افزایش استحکام و ایمنی و دوام یک پل دارد.

  • اجرای ستون و تیر

پس از ساخت فنداسیون، ستون ها و تیرهای پل بارهای عرشه به فنداسیون یا زمین منتقل و متصل می شود. به همین دلیل انجام این مرحله با حساسیت زیاد و بدون خطا اهمیت زیادی دارد. چون ستون ها و تیرهای قالب پل جز اصلی ترین اجزای ساخت پل محسوب می شوند.

  • مونتاژ و قالب بندی پل و عرشه

در مرحله مونتاژ و قالب بندی پل، گذرگاه و عرشه پل نصب می شود. نکته مهمی که در این مرحله بدین صورت است که اگر عرشه و پل به صورت از پیش ساخته شده باشد، با استفاده از جرثقیل به قسمت بالایی پل انتقال داده شده و سپس نصب می شود. همچنین در برخی موارد نیز عرشه و پل در همان جا و در لحظه ساخته شود. به همین دلیل برای مونتاژ پل و عرشه باید از قبل داربست بندی انجام شده و سپس قالب بندی پل و عرشه انجام شود.

  • بتن ریزی

بتن ریزی جز آخرین مرحله پل سازی است. این مرحله نیز بدین صورت انجام می شود که بتن مورد استفاده با توجه به مقاومت مورد نیاز با ترکیبات مختلفی انجام و ساخته می شود.

عرشه پل کجاست؟

همان طور که در پاراگراف های بالاتر نیز ذکر شد، یکی از اجزای اصلی برای ساخت پل، قالب پل و عرضه است. عرشه نیز به سطح انتهایی یا سقف پل می گویند.

عرشه پل مقاومت بسیار بالایی در برابر تحمل تمام وزن سازه های پل دارد و می تواند کل وزن پل را تحمل کند. در واقع در تعریفی بهتر می توان گفت که عرشه پل به سطحی می گویند که برای عبور کردن عابران و سایر وسایل نقلیه از آن استفاده می شود. بدین صورت که می تواند تمام وزن و سنگینی باری که وسایل نقلیه و عابران روی آن وارد می کنند، را بدون آسیب دیدن تحمل می کند. همچنین می توان گفت که عرشه پل روی تیر و پایه های اصلی آن قرار می گیرد.

انواع عرشه پل کدام هستند؟

طبق توضیحات ذکر شده می توان گفت که استفاده از عرشه پل تاثیر زیادی در افزایش استحکام پل دارد. به همین دلیل روش انجام قالب بندی عرشه و  انتخاب نوع عرشه تاثیر زیادی در افزایش طول عمر پل دارد. به طور کلی انواع عرشه پل شامل موارد مهم زیر است:

  • پل‌ های قوسی

یکی از انواع عرشه پل، پل های قوسی است. تکیه پل های قوسی بدین صورت قوسی است و به کمک این تکیه گاه عرشه پل ها نگه داشته می شود. قالب بندی کردن عرشه پل قوسی بدین صورت است که از زیر، از رو و از میان هم انجام می شود.

  • پل‌ های کابلی

پل کابلی با استفاده از ستون های بلند به نام پایتون ساخته می شود. همچنین ویژگی دیگر این نوع کابل ها بدین صورت است که کابل های فولادی این ستون ها و عرشه پل را کنار یک دیگر نگه داشته می شود.

  • پل‌ های طاقی

به طور کلی پل های طاقی جز قدیمی ترین انواع پل ها محسوب می شوند که در گذشته از آن ها زیاد استفاده می شده است. پایه پل های طاقی بدین صورت است که طاق آن ها به صورت قوسی است. همچنین عرشه پل نیز روی این پایه ها قرار می گیرد.

  • پل‌ های تیری

پل های تیری دارای تیرهای افقی هستند و سپس عرشه پل روی تیرها قرار داده می شود.

بیشتر بخوانید: سقف یوبوت (U_BOOT ) چیست؟ ۴ نوع معروف سقف یوبوت کدام اند؟

قالب پل چه کاربردی دارد؟فیدار فلز سهند تولید کننده و فروشنده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن
قالب پل چه کاربردی دارد؟
فیدار فلز سهند تولید کننده و فروشنده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن

کاربرد قالب پل چیست؟

تا این قسمت از مقاله در مورد تعریف قالب پل و عرشه و همچنین نحوه ساخت و استفاده از آن صحبت شد. اما نکته مهم دیگری که نیز وجود دارد این است که کاربرد قالب پل چیست؟ به طور کلی کاربرد قالب پل برای بهبود فرایند بتن ریزی تیرهای از پیش ساخته شده بتنی است. علاوه بر این، با توجه به این که طراحی پل بر اساس نوع کاربری و همچنین محل نصب و قرار داشتن پل اهمیت زیادی دارد، از قالب پل به منظور بهبود روند ساخت پل ها در مکان های مختلف استفاده کرد.

مزایا قالب پل و قالب عرشه پل چیست؟

هدف اصلی برای استفاده کردن از قالب پل و قالب عرشه پل این است که از آن می توان به عنوان سازه و فنداسیون اصلی پس از طراحی کردن طرح اصلی پل استفاده کرد. در واقع استفاده از قالب پل و قالب عرشه پل دارای مزایای مختلف زیر است:

  • عرشه پل مقاومت زیادی در برابر تحمل وزن سازه های پل دارد.
  • استفاده از قالب پل کمک می کند تا از میزان مقاومت پل طراحی شده و سازه های آن اطمینان حاصل کنید.
  • قالب پل در مقابل هر گونه فشار و بارهای وارده مقاومت بالایی دارد.
  • با استفاده از قالب پل عرشه نیازی به تیرچه و بلوک در ساختار سقف عرشه فولادی نیست. بنابراین باعث کاهش بار مرده می شود. در نتیجه شاهد کاهش هزینه ها، و بهبود عملکرد سازه ها در برابر زلزله و لرزه ها خواهید بود.

بیشتر بخوانید:میلگرد چیست؟ چه کاربردی دارد؟ + انواع میلگرد کدام اند؟

قالب تابلیه چیست؟فیدار فلز سهند تولید کننده و فروشنده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن
قالب تابلیه چیست؟
فیدار فلز سهند تولید کننده و فروشنده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن

اجزا قالب تابلیه یا عرشه چیست؟

قالب عرشه یا تابلیه نیز شامل اجزا و قسمت های مختلفی است که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می باشد:

  • ماسک

اصلی ترین قسمت قالب تابلیه، ماسک است. قسمت ماسک بر مبنای مقطع عرضی عرشه پل ساخته می شود و جز محل عبور کابل ها به صورت حفره هایی که روی آن تعبیه شده، محسوب می شود. همچنین کلیدهای برسی با استفاده از پیچ و مهره روی ماسک نیز نصب می شود. ماسک ها با توجه به نوع پل مورد نظر با ضخامت های مختلف ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

  • شاسی کف

به طور کلی قالب عرشه و پل دارای دو شاسی کف بزرگ تر و با طول مشخص بر اساس ابعاد طرح و یک شاسی کوچک با طول معین است.

این شاسی روی ماسک به صورت لولایی تعبیه می شود. سپس توسط جک های مکانیکی به زمین متصل می شود. سپس یکی از شاسی بزرگ تر به شاسی کوچک تر متصل شده و ازآن به عنوان کف قالب استفاده می شود. شاسی بزرگ تر دیگر نیز برای نگه داشتن قطعه کناری و همچنین قرار گرفتن آن در وضعیت مناسب مورد استفاده قرار می گیرد. شاسی بزرگ تر دارای ۴ پیچ مکانیکی است که با تغییر دادن اندازه پیچ های مورد استفاده برای تولید کردن قطعات رمپ را نیز می توان اقدام کرد.

  • قالب دیواره

قالب دیواره نیز دارای دو عدد قالب دیواره راست و چپ است. این قالب دیوارخ با استفاده از جک های هیدرولیکی باز و بسته شده و سپس با استفاده از جک های مکانیکی به صورت ثابت نگه داشته می شود. بعد از تنظیم کردن قالب های دیواره نیاز به جابه جابه کردن جک های مکانیکی نیست. بلکه با استفاده از جک های هیدورلیکی دیواره ها هم باز و بسته می شوند. سپس با استفاده از پین های سیستم نگه دارنده، قالب برای وضعیت بتن ریزی نیز به صورت ثابت نصب می شود.

  • قالب داخلی

برای ایجاد کردن مقطع داخلی قطعه و همچنین حمل کردن آن از قالب داخلی استفاده می شود. سپس این قالب با استفاده از جک هیدرولیک تنظیم می شود. در واقع با توجه به این که ضخامت داخلی قطعات عرضه پل متغیر است، این قالب نیز با استفاده از قسمت های متحرک کشویی ساخته می شود. این قسمت های متحرک را می توان با استفاده از پیچ های مکانیکی تنظیم کرد. همچنین برای بیرون آوردن قطعات از داخل قالب، باید ابتدا قالب داخلی جدا شده و سپس به پشت انتقال داده شود. این کار نیز با استفاده از جک های هیدرولیکی که روی دیواره قالب و هیدروموتور نصب می شود، صورت می گیرد.

  • ارابه حمل

برای حمل کردن شاسی کف و قطعات بتنی از ارابه حمل استفاده می شود. این ارابه شامل سه طبقه است و از آن می توان در جهات مختلف با قابلیت های حرکت افقی، عرضی، عمودی و دورانی استفاده کرد.

  • سیستم هیدرولیک

همه قسمت های قالب تابلیه با استفاده از جک های هیدرولیک باز و بسته می شود. به همین دلیل چهار دستگاه جک ۱۰ تنی روی قالب های دیواره نصب می شود. به همین دلیل برای بهره برداری کردن از سیستم های هیدرولیکی در قالب تابلیه، باید توجه داشته باشید که اصول ایمنی را به صورت کامل رعایت کنید. هدف از رعایت اصول ایمنی این است که همه اجزای دیگر در سیستم هیدرولیک، به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرند. همچنین میزان فشار سیستم هیدرولیک نیز باید بیشتر از ۱۳۰ بار شود. چون به جک ها و هیدروموتورها آسیب وارد می شود.

  • مونتاژ قالب

قبل از شروع مونتاژ کردن قالب پل باید شرایط محیط زمان مونتاژ ردن آماده باشد. به همین دلیل باید کف سازی و فونداسیون بر اساس نقشه های اجرایی آماده شود و سپس ریل های در کف آن نیز نصب شود. نکته مهم دیگر این است که زمان مونتاژ هر قالب حدود ۷ روز است. اما این مدت بر اساس فراهم بودن شرایط کار نیز متفاوت و متغیر خواهد بود.

نکات مهم هنگام قالب پل جهت قالب بندی چیست؟

همان طور که می دانید یکی از مهم ترین مواردی که زمان ساخت قالب پل برای قالب بندی اهمیت زیادی دارد، استحکام پل و نحوه ساخت آن به گونه ای است که باید قابلیت تحمل وزن را نیز داشته باشد. به همین دلیل زمان ساخت قالب پل برای قالب بندی باید به نکات مهم زیر دقت کافی داشته باشید و مهم ترین نکات به شرح زیر است:

  • توجه داشته که با توجه به نوع کاربری پل، از نوع قالب بندی مناسب استفاده کنید.
  • قالب بندی پل باید به صورتی انجام شود که به سایر اجزای مختلف پل آسیبی نرسد.
  • قالبی که برای قالب بندی انتخاب می کنید، باید از استحکام بالا و کافی به منظور قابلیت تحمل وزن های مرده و زنده را داشته باشد.
  • قالب هایی که برای قالب های پل انتخاب می کنید، باید علاوه بر مقاومت و استحکام بالا، سبک هم باشند.
  • قبل از قالب بندی عرشه و پل باید میزان بارها را اندازه گیری کنید.
  • قالب برداری باید بر اساس اصول مبحث نهم مقررات ملی ساختمان صورت گیرد.

چه مصالحی برای ساخت قالب پل مورد نیاز است؟

به طور کلی مصالح مورد نیاز برای ساختن پل بر اساس نوع روش بتن ریزی متفاوت و متنوع خواهد بود. همان طور که در پاراگراف های بالاتر نیز ذکر شد، قالب بندی عرشه و پل به صورت پیش ساخته، پیش تنیده، یا درجا انجام می شود. علاوه بر این، عرشه پل نیز با توجه به ملاحظات طراحی و فنی مختلفی در انواع و اشکال خاصی طراحی و ساخته می شود. به همین دلیل برای قالب بندی عرشه پل هم از قالب های مدولار و هم از قالب هایی که دارای اشکال مختلف هستند، هم استفاده می شود. بنابراین به طور کلی می توان گفت که مصالح مورد استفاده برای ساخت قالب پل شامل موارد مهم زیر است:

  • پلایوودهای سه لایه:  پلایوودهای سه لایه با استفاده از سه لایه چوب صنوبر ساخته شده و جز کاربردی ترین انواع قالب بتن محسوب می شود.
  • پلایوودهای فنولی: پلایوودهای فنولی از جنس چوب صنوبر یا چوب توس هستند.
  • بورد کامپوزیتی: جز کاربردی ترین مصالحی هستند که از آن ها به منظور افزایش طول عمر پل و افزایش استحکام آن استفاده می شود.
  • تیر چوبی: تیرهای چوبی با وجود این که وزن کم و سبکی دارند، اما با دوام هستند و از آن ها برای نگه داشتن قالب ها استفاده می شود.

جمع بندی

یکی از معابر کاربردی و پر استفاده در قسمت های مختلف شهرها، پل است. به همین دلیل با توجه به نوع کاربری پل و میزان رفت و آمد احتمالی که از روی آن صورت می گیرد، باید اصول قالب سازی و عرشه پل را به صورت کامل رعایت کرده و انجام دهید. در این مقاله به معرفی و بررسی کامل تعریف عرشه پل، قالب بندی پل و اجزای مختلف آن پرداخته شد.

سوالات متداول

  • مهم ترین اجزا قالب تابلیه یا عرشه چیست؟

مهم ترین اجزای این قالب شامل ماسک، شاسی کف، قالب دیواره، قالب داخلی، ارابه حمل، سیستم هیدرولیک، سیستم برق و مونتاژ قالب است.

  • انواع عرشه پل چیست؟

پل ‌های قوسی، پل ‌های کابلی، پل ‌های طاقی و پل ‌های تیری از جمله انواع عرشه پل محسوب می شوند.

  • مصالح مورد نیاز برای ساخت قالب پل چیست؟

پلایوودهای سه لایه، پلایوودهای فنولی، بورد کامپوزیتی، تیر چوبی، و … جز مهم ترین مصالح مورد نیاز برای ساخت قالب پل است.

بیشتر بخوانید: لوله ترمی چیست؟+ نحوه اجرای بتن ترمی چگونه است؟

 

برای سفارش جک سقفی و قالب بتن و خرید جک سقفی و قالب بتن با فیدار فلز تماس بگیرید

خدمات شرکت فیدار فلز سهند را بیشتر بشناسید

شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده انواع متنوع از جک‌ سقفی و انواع قالب بتن در ایران است.برای خرید جک سقفی ،قیمت جک سقفی ،جک ساختمانی ،جک سقفی قیمت ،جک آرماتوربندی،جک عراقی ، جک فلزی ،جک سقفی بتن ،جک سقفی فیدار فلز ، قیمت جک ساختمانی، قالب بتن فلزی قیمت ،قالب بتن پلاستکی،قالب بتن دست دوم،اجاره قالب بتن،انواع قالب بتن،با مشاوران فروش شرکت فیدار فلز سهند در تماس باشید.

۲ دیدگاه

    • بتن: بتن مسلح یا بتن پیش‌تنیده برای ساخت قالب و عرشه پل استفاده می‌شود. این نوع مصالح به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار و کشش، استحکام مناسب و مقاومت در برابر عوامل محیطی انتخاب شده‌اند.

      فولاد: برای تقویت و تثبیت سازه قالب و عرشه پل، از میلگردها، پروفیل‌های فولادی و سایر قطعات فولادی استفاده می‌شود. فولاد به دلیل خصوصیات خود در انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر نیروهای فشاری و کششی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

      چوب: در برخی موارد، مصالح چوبی نیز برای انجام قالب پل و عرشه استفاده می‌شود، اما این روش در ساختارهای کم‌مانند و موقتی معمولاً انتخاب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *