زمان مطالعه: 10 دقیقه

میلگرد چیست؟ چه کاربردی دارد؟ + انواع میلگرد کدام اند؟

فهرست عناوین مقاله

میلگرد چیست و چه کاربردی دارد | شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب فلزی بتن در اصفهان
میلگرد چیست و چه کاربردی دارد | شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب فلزی بتن در اصفهان

میلگرد که به آن آرماتور نیز گفته می ‌شود، در واقع مقطع فولادی پر، استوانه ای و بلند است. معمولاً میلگرد با استفاده از فولاد به همراه کربن متوسط تولید می ‌گردد.

به عنوان مهمترین کاربرد میلگرد می ‌توان به مسلح نمودن بتن در صنعت ساختمان سازی اشاره کرد. میلگردها انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها در محلی خاص مورد استفاده قرار می ‌گیرند. آرماتور برای اولین بار در قرن نوزدهم در کشور فرانسه تولید گردید و با استقبال زیادی مواجه شد.د در این مقاله از فیدار فلز سهند همراه ما باشید. فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن در ایران .

کاربرد انواع میلگرد در ساختمان

همانطور که متوجه شدید میلگرد انواع مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها در صنعت ساختمان سازی کاربردی مجزا خواهند داشت. یکی از آرماتورها میلگرد ساده است.‌ این آرماتور دارای سطحی کاملاً صاف است و قطر آن نیز بین ۶ تا ۵۰ میلیمتر متغیر است. کاربرد میلگرد ساده مربوط به ساخت اتصالات ساختمانی و ساخت اتصالات صنعتی خواهد بود. میلگرد آجدار بر خلاف نمونه ساده آن، دارای آج و فرورفتگی بوده و معمولاً برای ساخت سازه‌های بتنی از آن استفاده می‌ کنند. به عنوان مهمترین کاربرد آرماتور آجدار می ‌توان به تولید بتن مسلح اشاره نمود.

انواع میلگردکدام اند؟

همانطور که پیش تر نیز بیان کردیم آرماتورها انواع مختلفی دارند. اسامی انواع میلگرد شرح زیر خواهد بود.

انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری

میلگردها را بر اساس شکل ظاهری آن‌ها می ‌توان به دو گروه ساده و آجدار تقسیم کرد. میلگرد ساده سطحی صاف داشته و در صورتی که به چسبندگی بتن به آرماتور نیازی نباشد، از آن استفاده می ‌کنند. میلگرد آجدار دارای شیار است و اگر نیاز به چسبندگی بتن به آرماتور باشد آن را به کار می‌ برند.

انواع میلگرد آجدار

آرماتور آجدار در سه نمونه A2 و A3 و A4 مشاهده می ‌شود. بیشترین میزان کاربرد آرماتور آجدار در صنعت ساختمان سازی مربوط به مدل A3 آن است که تحت عنوان میلگرد طولی از آن استفاده می ‌کنند.

انواع میلگرد بر اساس جنس

آرماتورها را بر اساس نوع متریال اولیه می‌ توان به دو گروه فولاد کربنی و آلیاژی تقسیم کرد. آرماتور فولاد کربنی قیمت مناسبی داشته و در اماکنی که به مقاومت بالا در مقابل سایش و خوردگی نیازی نیست از آن استفاده می‌ کنند.

آرماتور آلیاژی در برابر خوردگی و آسایش از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و معمولاً در سازه‌هایی که رطوبت و مواد شیمیایی وجود دارد، آن را به کار می ‌برند.

انواع میلگرد بر اساس استاندارد تولید

در کشور ما میلگردها بر اساس استاندارد lSlRl تولید می ‌شوند. به طور کلی میلگردهایی که بر اساس استاندارد تولید ساخته می‌ شوند را می ‌توان به چهار گروه میلگرد نرم یا ساده، میلگرد آجدار مارپیچ، میلگرد آجدار جناقی و میلگرد آجدار مرکب تقسیم ‌کرد.

انواع میلگرد از نظر سایز

میلگردها از لحاظ سایز با یکدیگر متفاوت هستند. در واقع این آرماتورها از نظر ضخامت و قطر با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. معمولاً سایز میلگردها در بازه ۸ الی ۳۲ میلیمتر قرار می ‌گیرد.

گرید میلگرد چیست؟

منظور از گرید میلگرد ابعاد و تراکم آن خواهد بود. به طور کلی گرید آرماتور در تعیین مشخصات فنی انواع محصولات به کار برده می ‌شود.

این واژه در صنعت ساختمان سازی اهمیت بسیار زیادی دارد. میلگردها گریدهای مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها در یک پروژه خاص مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

آرماتورها در گریدهای a1_a2_a3_a4 وجود دارند. این محصولات از لحاظ وزن، شکل ظاهری و حتی ابعاد نیز با یکدیگر تفاوت‌های زیادی خواهند داشت. انتخاب هر یک از این گریدها با توجه به شرایط پروژه متفاوت است و انتخاب آن‌ها بستگی به مدیر پروژه و مهندسان دارد.

بیشتر بخوانید: سقف یوبوت (U_BOOT ) چیست؟ ۴ نوع معروف سقف یوبوت کدام اند؟

میلگرد از چه موادی ساخته میشود؟ | شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب فلزی بتن در اصفهان
میلگرد از چه موادی ساخته میشود؟ | شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب فلزی بتن در اصفهان

میلگرد از چه‌ ساخته شده

میلگرد یک مقطع فولادی دارد که سطح کیفیت آن نیز اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. با توجه به کاربردهای زیاد این محصول مواد اولیه مورد استفاده در ساخت آن، حائز اهمیت است.

ممکن است بسیاری از افراد با این سوال مواجه شوند که مواد اولیه در ساخت میلگرد چیست؟ در پاسخ باید گفت که مواد اولیه برای ساخت آرماتور فولاد پربازده است. میزان فولاد مورد استفاده برای ساخت آرماتور با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود. میلگردها با استفاده از روش‌های گوناگونی تولید می ‌شوند که انتخاب روش تولید با توجه به نوع میلگرد و شرایط واحد تولید کننده متفاوت است.

انواع میلگرد مصرفی در بتن

انواع آرماتورهای مصرفی در بتن به منظور افزایش مقاومت و استحکام سازه‌ها در مقابل نیروهای گوناگون مورد استفاده قرار می ‌گیرند. به طور کلی به عنوان انواع کاربرد میلگرد در بتن را می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. میلگرد آلیاژی: در این نوع میلگرد آلیاژ‌هایی همچون فولاد ضد زنگ و یا استیل مشاهده می ‌شود. این محصول در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد.
  2. میلگرد آهنی: این آرماتور توسط فولاد کربنی تولید گردیده و به دلیل قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارد، امروزه در ساخت و سازهای گوناگون به کار برده می ‌شود.
  3. میلگرد تسمه‌ای: این آرماتور دارای مقاطع مربع و مستطیل است که موجب می‌ شود با بتن ارتباط مستقیمی را برقرار نماید.

انواع آرماتور در ساختمان

آرماتورهایی که در ساختمان استفاده می ‌شوند را می‌ توان به دو گروه اصلی و فرعی تقسیم کرد. به طور کلی انواع آرماتور در ساختمان شامل موارد زیر می ‌شود.

  • آرماتور اصلی یا طولی: به آرماتوری که در راستای تیر و یا ستون به کار برده شود، آرماتور اصلی یا طولی اطلاق خواهد شد. به منظور اجرای این آرماتور از میلگرد نوع A3 و با قطر ۱۰ تا ۵۰ میلیمتر استفاده می‌ کنند.
  • آرماتور فرعی یا عرضی: به میلگردی که در راستای عمود بر آرماتور طولی به کار برده می ‌شود، آرماتور فرعی اطلاق خواهد شد. این آرماتور سبب پیشگیری از پیچش و گسترش ترک روی تیر می‌ شود. در این آرماتور از میلگردهایی با قطر ۶ الی ۱۲ سانتی‌متر استفاده خواهد شد.

میلگرد b500b چیست؟

میلگرد b500b تحت عنوان آرماتور تغییر شکل یافته نیز خوانده می شود‌. این محصول با توجه به نیاز مشتری در اندازه های ۱ تا ۱۲ متر تولید و روانه بازار می ‌شود. رنگ این کالا با توجه با احتیاجات مشتریان مشخص خواهد شد، اما‌ معمولا رنگ مشکی آن طرفداران بیشتری دارد‌.

این نوع میلگرد با استفاده از فناوری رول سرد و رول داغ تولید می ‌گردد. قطر خارجی این مقطع استوانه‌ای شکل بین ۱۰ تا ۳۰۰ میلیمتر است.

سایز انواع میلگرد چگونه است؟

میلگردها با توجه به سطح مقطعی که دارند در سایزهای گوناگونی مشاهده می‌ شوند. به طور کلی این میلگردها از سایز ۸ میلیمتر تا ۵۰ میلیمتر مشاهده می ‌شوند که هر یک از آن‌ها در قسمت خاصی از ساختمان مورد استفاده قرار می ‌گیرند. اگر چه تعیین سایز میلگرد کار چندان سختی نیست، اما اگر چندین سایز در یک کارگاه وجود داشته باشد ممکن است که آرماتوربند دچار خطا شود. رایج‌ ترین شیوه به منظور تشخیص سایز یک میلگرد نگاه چشمی به آن است. بسیاری از استادکاران و مهندسان با توجه به تجربه ‌ای که دارند در نگاه اول می ‌توانند سایز آن را حدس بزنند.

روش تولید میلگرد ساده

میلگرد ساده با استفاده از روش نورد گرم ساخته می ‌شود. به منظور تولید این مقطع استوانه ‌ای شکل در وهله اول باید شمش‌های فولادی درون کوره‌های بزرگ در دمای ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد در مجاورت حرارت قرار بگیرند‌. در مرحله دوم باید شمش‌ها با استفاده از جریانات گردابی به سمت روان کننده‌های شکل دهنده بروند تا در نهایت قطر و طول مورد نظر را به خود بگیرند. پس از شکل گرفتن این محصول عملیات شستن، گالوانیزه و همچنین پرداخت پایانی آن انجام می‌ شود. در پایان نیز به صورت کلاف و یا شاخه ‌ای بسته‌بندی می ‌شوند.

فرق آرماتور و میلگرد

همانطور که پیش ‌تر نیز بیان نمودیم به میلگرد، آرماتور نیز گفته می ‌شود و برعکس. البته توجه فرمایید که اگر میلگردها مورد استفاده قرار نگرفته باشند و با فرم خاص خود مشاهده گردند تحت عنوان میلگرد شناخته می ‌شوند. در صورتی که همان میلگرد آماده قرار گرفتن در بتن باشد و استادکاران روی آن‌ها تغییراتی را اعمال نمایند به آن آرماتور می ‌گویند. در واقع مهمترین علتی که سبب ایجاد تمایز بین این دو شده تغییر شکل آن‌ها است. برای تولید آرماتور باید میلگردها خم شوند و از طریق عملیات جوشکاری به یکدیگر اتصال یابند.

علامت اختصاری میلگرد در نقشه چیست؟

به طور کلی علامت اختصاری میلگرد متشکل از عددها و حروف انگلیسی مختلف است. این اعداد و حروف در واقع نوع آرماتور، روش تولید، واحد تولید کننده و همچنین قطر و اندازه آج را به ما نشان می ‌دهند. شناخت این نشانه‌ها برای مهندسان و استادکاران اهمیت زیادی دارد.

البته به این نکته توجه فرمایید که علائم اختصاری به کار برده شده ممکن است در واحدهای تولید کننده گوناگون مختلف باشد. به عنوان مثال حرف انگلیسی شاخص میلگرد آجدار مارپیچ j است.

بیشتر بخوانید: قالب بندی فلزی فونداسیون به چه معناست؟

میلگرد طول کوتاه چیست |شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب فلزی بتتن
میلگرد طول کوتاه چیست |
شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب فلزی بتتن

میلگرد طول کوتاه چیست؟

میلگرد طول کوتاه به محصولی اطلاق می ‌شود که قطر پایینی دارد و از لحاظ جنس نیز در نمونه‌های گوناگونی مشاهده خواهد شد. این آرماتورها از لحاظ میزان انعطاف پذیری، سطح استحکام و قدرت کششی با یکدیگر متفاوت بوده و معمولاً به منظور ساخت سازه‌های کوتاه قامت مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

ضخامت و قطر آرماتورهای طول کوتاه با یکدیگر متفاوت است. قیمت این محصولات همواره ثابت نبوده و تحت تاثیر عوامل گوناگونی مشخص خواهد شد.

میلگرد بستر چیست؟

به طور کلی میلگرد بستر به یک جفت مفتول طولی که از لحاظ شکل ظاهری نیز تغییر شکل یافته ‌اند گفته می ‌شود‌. این مفتول‌ها به شکل خرپایی و یا نردبانی به یکدیگر جوش داده می ‌شوند. توجه نمایید که از این تجهیزات در درز ملات‌ها استفاده خواهد شد‌. به طور کلی آرماتور بستر را می ‌توان به دو گروه تقسیم کرد که شامل استنلس استیل و فولاد گالوانیزه می‌شود. این مقطع فولادی با استفاده از سیم‌های فولادی که ضخامت آن‌ها نیز حدود ۴ میلیمتر است، تولید خواهد شد.

میلگرد چند متر و چند کیلو است؟

معمولاً طول یک میلگرد بیشتر از ۱۲ متر نخواهد شد. ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد پیش بیاید که آیا طول این سطح مقطع فلزی کمتر از ۱۲ متر نیز می ‌شود؟ در پاسخ باید گفت بله طبق استانداردهای جهانی بیشترین طول این فلز ۱۲ متر است. طول این میلگردها بین ۲ تا ۱۲ متر متغیر است.

وزن این فلز نیز به عوامل گوناگونی همچون طول و جنس آن وابسته خواهد بود. به عنوان مثال وزن یک شاخه ۱۲ متری با توجه به قطر آن بین ۸ تا ۳۶ کیلوگرم متغیر است.

قیمت میلگرد

همانطور که می ‌دانید فی میلگرد همواره ثابت نبوده و تحت تاثیر عوامل متعددی ممکن است دچار نوسان شود. با توجه به این که ممکن است قیمت مواد اولیه برای ساخت این محصول دچار نوسان شود طبیعی است که در طول زمان نرخ نهایی میلگرد نیز با تغییراتی مواجه گردد. از دیگر عوامل موثر در تعیین قیمت این سطح مقطع فولادی می ‌توان به تغییرات نرخ ارز، افزایش و یا کاهش صادرات و واردات، نرخ عرضه و تقاضا و غیره اشاره نمود.

میلگرد اروپایی چیست؟

میلگردها یکی از مصالح ساختمانی بسیار رایجی هستند که در کشورهای مختلف و در اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار می‌ گیرند. وجود این نوع مصالح برای پروژه‌هایی که بار بسیار سنگینی دارند الزامی خواهد بود.

در واقع میلگرد اروپایی بر اساس استانداردهای کشور اروپا تولید می ‌شود که این کشور دستورالعمل‌های لازم برای تعیین وزن و اندازه آن‌ها را صادر می‌کند. خاص بودن الگوی آج این مقطع فولادی سبب تمایز آن با سایر آرماتورها در سطح جهان شده است.

 

میلگرد با فولاد پر کربن چیست؟

فولاد پرکربن که تحت عنوان فولاد کربنی نیز خوانده می ‌شود شامل مقدار زیادی کربن است. معمولاً جوشکاری این میلگردها تا حدود زیادی دشوار است و باید توسط افراد متخصص انجام گردد. این نوع فولاد بسیار شکننده است و به همین دلیل میزان شکل پذیری آن نیز در مقایسه با فولادهای کم کربن بسیار کمتر خواهد بود.

میلگرد خاموت چیست؟

در واقع خاموت شامل یک حلقه بسته و تعدادی میلگرد است که به منظور نگه داشتن آرماتورهای اصلی در آن بتن مورد استفاده قرار می ‌گیرد. خاموت را میلگرد عرضی نیز می ‌نامند. مهمترین وظیفه خاموت آن است که از آرماتورها در مقابل لرزش محافظت نماید. در حال حاضر خاموت در ایجاد استحکام در بتن نقش بسیار مهمی دارد و در صورتی که به درستی استفاده نگردد سبب کاهش استحکام ساختمان می ‌شود.

میلگرد با پوشش اپوکسی چیست؟

به سطح مقطع‌های آجداری که پوشش محافظ آن‌ها نیز با رنگ سبز مشاهده می ‌شود میلگرد اپوکسی می ‌گویند. به طور کلی این سطح مقطع متشکل از دو قسمت می باشد. این دو بخش شامل رزین اپوکسی سبز رنگ و همچنین آرماتور فولادی خواهد بود. در پروژه‌هایی که به دوام و مقاومت بسیار بالا در مقابل خوردگی نیاز است، از این نوع سطح مقطع استفاده می ‌کنند‌. وجود رزین سبز رنگ روی این میلگرد سبب مقاومت آن در برابر خوردگی و اکسیداسیون می ‌شود. در واقع رزین از ورود اسید و سایر عوامل محیطی به سطح مقطع فولاد پیشگیری می ‌کند.

منظور از میلگرد گالوانیزه؟

این میله فولادی دارای مقطع عرضی و دایره ‌ای بوده که متناسب با قطر مقطعی که دارند تقسیم بندی خواهند شد. میزان مقاومت میلگرد گالوانیزه در برابر خوردگی، نسبت به سایر نمونه‌ها حدود ۴۰ برابر بیشتر است. این میله فولادی دیرتر دچار آسیب خواهد شد و به همین علت است که در صنعت ساخت و ساز از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. البته با توجه به مقاومت بسیار بالای این میله طبیعی است که قیمت آن نیز نسبت به نمونه اپوکسی ۴۰ درصد گرانتر باشد.

میلگرد از جنس فیبر تقویت شده پلیمری چیست؟

این میله فولادی که تحت عنوان FRP نیز خوانده می ‌شود متشکل از رزین ماتریکس و فیبر خواهد بود. وظیفه رزین محافظت و همچنین انتقال بار در میان الیاف‌ها است. در صورتی که از این نوع میلگرد استفاده کنید عمر سازه شما دو برابر بیشتر می ‌شود‌. از لحاظ انتقال حرارت و نیروی الکترونیکی نیز می ‌توان گفت که این میله فولادی نارسانا است.

میلگرد فولادی ضد زنگ

با توجه به استحکام بسیار بالای این میله معمولاً برای ساخت ساختمان‌ها و پل‌های بزرگ از آن استفاده می ‌کنند. ضد زنگ بودن این میله سبب شده که امروزه در تمام نقاط جهان مورد استفاده قرار بگیرد.

میلگرد تقویتی

میلگرد تقویتی با استفاده از روش نورد گرم تولید می ‌گردد و به منظور افزایش استحکام یک سازه در برابر نیروی کششی آن را به کار می ‌برند.

جمع بندی

میلگرد به عنوان یکی از مهمترین تجهیزاتی است که به منظور ساخت سازه‌های مختلف از جمله ساختمان، بزرگراه، پل و غیره مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این میله‌های فلزی در مدل‌های مختلفی مشاهده می ‌شوند که هر یک از آن‌ها در محلی خاص کاربرد دارند. طول و وزن میلگردها نیز با یکدیگر متفاوت است و مهندسان با توجه به نوع سازه‌ها از آن‌ها استفاده می ‌کنند. استحکام و مقاومت میلگردها اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت تا سازه نیز با گذشت زمان دچار هیچ گونه آسیبی نشود. آرماتور همان میلگرد است که فقط از لحاظ شکل ظاهری با هم متفاوت هستند.

سوالات متداول

  • مواد اولیه ‌مورد‌ نیاز برای ساخت میلگرد چیست؟

  • اصلی‌ترین ماده اولیه برای ساخت میلگرد فولاد پربازده است که با سایر آلیاژ‌ها ترکیب می ‌شود.
  • تفاوت میلگرد ساده و آجدار چیست؟

  • میلگرد ساده همان طور که از نام آن مشخص است سطحی کاملا صاف و یکنواخت دارد، اما روی سطح میلگرد آجدار فرورفتگی و آج مشاهده می شود.

بیشتر خوانید: قالب بندی فلزی فونداسیون به چه معناست؟

برای سفارش جک سقفی و قالب بتن و خرید جک سقفی و قالب بتن با فیدار فلز تماس بگیرید

خدمات شرکت فیدار فلز سهند را بیشتر بشناسید

شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده انواع متنوع از جک‌ سقفی و انواع قالب بتن در ایران است.برای خرید جک سقفی ،قیمت جک سقفی ،جک ساختمانی ،جک سقفی قیمت ،جک آرماتوربندی،جک عراقی ، جک فلزی ،جک سقفی بتن ،جک سقفی فیدار فلز ، قیمت جک ساختمانی، قالب بتن فلزی قیمت ،قالب بتن پلاستکی،قالب بتن دست دوم،اجاره قالب بتن،انواع قالب بتن،با مشاوران فروش شرکت فیدار فلز سهند در تماس باشید.

۲ دیدگاه

    • میلگرد در صنایع مختلف به کار می‌رود. این از جمله‌ی موارد استفاده از میلگرد عبارتند از:

      ساخت سازه‌های فلزی مانند پل‌ها، ساختمان‌ها، و برج‌ها.
      تولید ابزار و ماشین‌آلات صنعتی.
      استفاده در صنایع خودروسازی برای ساخت قطعات خودرو.
      ساخت لوله‌ها و تجهیزات لوله‌کشی برای انتقال مایعات و گازها.
      تولید تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی و ساختمانی.
      استفاده در صنایع الکترونیکی برای ساخت قطعات و تجهیزات.
      با توجه به ویژگی‌های قابل تنظیم و فرم‌پذیری آن، میلگرد یکی از مواد پرکاربرد در صنایع فلزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *