زمان مطالعه: 11 دقیقه

لوله ترمی چیست؟+ نحوه اجرای بتن ترمی چگونه است؟

لوله ترمی چیست؟|فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن
لوله ترمی چیست؟|فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن

همان طور که می دانید یکی از اقدامات لازم برای شروع ساختمان سازی و همچنین به منظور افزایش استحکام ساختمان،قالب فلزی بتن و بتن ریزی است.

به همین دلیل برای انجام این کار با توجه به نظر مهندس معمار ساختمان از روش های مختلفی استفاده می شود. این موضوع برای استفاده از روش بتن ریزی در زیر آب از اهمیت بیشتری برخوردار است.

برای بتن ریزی زیر آب، باید بر اساس کم ترین میزان سطح آب، بتن و بر اساس جلوگیری از ایجاد هر گونه آشفتگی در آب، انجام می شود. یکی از بهترین روش ها استفاده از لوله ترمی است. با استفاده از این لوله های ترمی که جز لوله های انعطاف پذیر محسوب می شوند، مخلوط بتنی به صورت مستقیم از سطح آب به محل مورد نظر تخلیه و منتقل می شود. امروزه استفاده از لوله ترمی برای بتن ریزی کاربرد زیادی دارد و به همین منظور در ادامه این مقاله از

فیدار فلز سهند به بررسی کامل تر این موضوع، ویژگی ها و سایر نکات مهم آن می پردازیم.

بتن ترمی یا قیف و لوله ترمی چیست؟

برای تعریف بهتر لوله ترمی می  توان گفت که لوله ترمی یا قیف ترمی به لوله های انعطاف نا پذیری گفته می شود که قطر آن ها بین ۲۰ سانتیمتر تا ۳۰ سانتیمتر است و به یک دیگر متصل می شوند. در انتهای لوله ترمی یک نری و مادگی برای متصل کردن آن ها به یک دیگر تعبیه شده است. همچنین یک لاستیک آب بندی نیز در انتهای هر لوله تعبیه شده تا بتوان به بهترین نحو از آن استفاده کرد.

وسایل مورد نیاز در لوله ترمی جهت بتن ریزی کدام اند؟

یکی از بهترین روش ها برای بتن ریزی زیر آب و در شرایط خاص استفاده از لوله های ترمی است. برای انجام و استفاده از این روش، نیاز به تجهیزات و وسایل مختلفی است. چون به طور کلی در این روش، عملیات بتن ریزی با استفاده از لوله های مختلف انجام می شود. از جمله مهم ترین وسایل مورد نیاز جهت بتن ریزی می توان موارد زیر را نام برد:

  • لوله های ترمی

 

همان طور که در پاراگراف های پیشین نیز معرفی شد، لوله ترمی یک لوله انعطاف ناپذیر و نفوذ نا پذیر در برابر آب است. این لوله به صورت شاقول در محل مورد نظر قرار گرفته و سپس عملیات بتن ریزی انجام می شود. در انتهای لوله ترمی یک توپی شل یا شیر تعبیه شده است تا عملیات تخلیه بتن سریع تر انجام شود. نحوه استفاده از لوله ترمی بدین صورت است که حتما باید از ماسه های گرد و سنگدانه های نرم استفاده شود.

 

  • قیف فولادی

 

یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز برای بتن ریزی، قیف فولادی است. این قیف بتن ریزی از جنس فولاد یا غیر فولاد است و به طور کلی استحکام و مقاومت بسیار زیادی دارد. این لوله با قطر ۱ تا ۱٫۲۵ متر و با ارتفاع ۱ متر تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

  • توپک یا پیک

 

توپک یا پیک یک توپ اسفنجی یا پلاستیکی است که اندازه آن معمولا کمی کوچک تر از قطر لوله داخلی است. از توپک برای برای شروع فرایند بتن ریزی استفاده می شود.

 

  • ابزار نگه دارنده و بالابرنده

 

یکی از تجهیزات لازم و مورد نیاز دیگر برای اجرای بتن ترمی، ابزار نگه دارنده مانند جرثقیل یا جک سقفی ساختمان است که باید زمان بتن ریزی قیف و لوله ها را به صورت قائم نگه دارد یا در صورت لزوم آن ها را بالا بکشد و جابه جا کند.

 

  • ابزار کنترل و اندازه گیری

 

از ابزار کنترل و اندازه گیری نیز برای اندازه گرفتن مداوم طول و قطر لوله ها و همچنین میزان اندازه مورد نیاز برای بالا کشیدن لوله ها استفاده می شود.

 

  • ابزار تغذیه بتن

 

یکی دیگر از وسایل کاربردی برای جلوگیری از ایجاد وقفه زمان بتن ریزی، استفاده از ابزار تغذیه بتن است. از جمله ابزار تغذیه بتن می توان مپ، تسمه، تراک میکسر، نقاله، جرثقیل، باکت را نام برد.

 

  • ابزار های متفرقه دیگر

 

برای انجام بتن ریزی با روش لوله ترمی، به سایر ابزار دیگر از جمله میله های چوبی و فلزی، سیم فولادی، وسایل غواصی زیر آب، وسایل ارتباطی داخل کارگاهی، لوله، پمپ مکنده و … نیاز خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: بتن اسفنجی اتوکلاو چیست؟ + نحوه تولید بتن اسفنجی اتوکلاوی چگونه است

عملکرد لوله ترمی چگونه است؟لوله ترمی چیست؟|فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن
عملکرد لوله ترمی چگونه است؟فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن

عملکرد لوله ترمی چگونه است؟

عملکرد لوله ترمی بدین صورت است که در بالای آب به یک سکو تکیه داده می شود. چون لوله های ترمی نسبت به لوله های دیگر ارتفاع کوتاه تری دارند و با استفاده از رزوه درزگیر حلقه ای می توان آن ها را به یک دیگر متصل کرد. در واقع به همین دلیل است که طول لوله ترمی زمان استفاده از آن تغییر می کند. همچنین دیگر نیازی نیست که این لوله داخل آب فرو رود. علاوه بر این، یکی دیگر از ویژگی های این لوله این است که برای تنظیم طول لوله قطعات کوچک تر به طول ۱ تا ۳.۵ متر ساخته می شوند.

همچنین برای پر کردن بخش بالایی یا سر لوله از یک توپی با جنس پلاستیک استفاده می شود. همچنین قسمت تحتانی لوله که داخل آن بتن ریخته شده، غوطه ور می شود. به صورتی که بتن از پایین به بالا منتقل شده و سپس آب را جابه جا می کند.

یکی از ویژگی های قابل توجه در عملکرد بتن ریزی با لوله ترمی این است که چون  بتن تازه در زیر بتن قبلی مقدار شستشوی سیمان از داخل بتن تازه کم کم محدود می شود.

همچنین زمان بتن ریزی بخش بالایی لوله بالاتر از سطح آب قرار می گیرد. برای بهبود و سهولت در انجام این عملکرد نیز از یک قیف مخروطی در انتهای لوله قرار می گیرد. از قیف مخروطی برای بارگیری محموله بتن استفاده می شود. یکی از نکات مهمی که برای بتن ریزی باید مد نظر داشته باشید، این است که عملیات باید با سرعت بالا انجام شود تا مخلوط بتنی داخل لوله ترمی گیر نکند. علاوه بر این، برای جلوگیری از گیر کردن مخلوط بتنی می توان از سنگدانه و ماسه های ریز هم استفاده کرد.

انواع روش‌های شروع بتن ریزی با لوله ترمی چگونه است؟

نحوه اجرا و شروع بتن ریزی با لوله ترمی بدین صورت است که ابتدا باید از محکم بودن اتصالات و همچنین سایر تجهیزات مورد استفاده، اطمینان حاصل کنید. سپس لوله ترمی را به ته قالب یا بستر آب هدایت کنید. پس از آن مخلوط بتنی را به داخل لوله ترمی هدایت و وارد کنید. همچنین برای جلوگیری از مخلوط شدن آب های داخل لوله با مخلوط بتنی، لازم است که یک توپی دارای فوم پلاستیکی را در داخل لوله قرار دهید. این توپی به عنوان یک حفاظ بین آب و بتن ها عمل می کند.


روش بتن ترمی با استفاده از لوله تر

بتن ریزی با لوله تر با نام دیگر بتن ترمی با استفاده از لوله تر نیز شناخته می شود. استفاده از لوله تر برای بتن ریزی برای مواردی پیشنهاد و انجام می شود که عمق آب کم تر از ۳۰ سانتیمتر بوده و همچنین

حجم عملیات ریختن مخلوط بتنی هم زیاد است. با استفاده از این روش، وقتی که انتهای لوله تر در زیر آب به کف قالب چسبیده، باید از یک توپی از جنس پارچه کرباسی یا استوانه ای از جنس PVC، یا توپ کاملا جفت شده داخل لوله، همراز با آب قرار داده شود. اهمیت استفاده از این توپ این است که چون از قیف فاصله دارد، فشار بتن های بالایی برای فرود بردن به سمت پایین را تنظیم و کنترل می کند.

پس از آن با خروج توپی، لوله تر مجددا به سمت پایین فرستاده می شود و بتن ها از داخل قیف به داخل لوله منتقل می گردد. سپس بدون متلاطم کردن آب وارد قالب مورد نظر خواهد شد.

روش بتن ترمی با استفاده از لوله خشک

یکی دیگر از روش های رایج و مهم برای بتن ریزی استفاده از لوله خشک است. این روش نیز برای مواردی انجام می شود که عمق آب زیاد بوده و صرفا برای قسمت های محدود قصد بتن ریزی دارید.

برای این حالت نیز لازم است که از درب به صورت آب بند برای متصل کردن به انتهای لوله استفاده شود. روش بتن ترمی با استفاده از لوله خشک بدین صورت است که باید ابتدا لوله خشک به قدری سنگین باشد

که به دلیل اثر نیروی شناور بالا نیاید و به راحتی به پایین قرستاده شده و به کف قالب بچسبد. پس از آن یک مخلوط پر سیمان، به صورت خمیری و چسبنده زمان ریختن مخلوط بتنی به داخل لوله وارد می شود.

پس از این که این مخلوط به انتهای لوله رسید، لوله کمی به سمت بالا کشیده می شود تا در نهایت فشار بتن، بندهای نگه دارنده و درب انتهایی را از یک دیگر گسسته و باز کند. در مرحله آخر نیز مخلوط بتنی وارد قالب مورد نظر شود.

محدودیت های برای اجرای بتن ترمی چیست؟

با وجود این که لوله های ترمی و همچنین اجرای بتن ترمی از استحکام بالایی دارد، اما نمی توان از آن برای پروژه ها و موارد مختلف استفاده کرد. به همین دلیل می توان گفت که برای اجرای بتن ترمی هم محدودیت هایی وجود دارد و مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

  • در صورتی که جریان آب وجود داشته باشد، نمی توان از اجرای بتن ترمی استفاده کرد. اما در صورتی که ناچار به استفاده از این روش هستید، باید در مسیر جریان آب تمهیدات مورد نیاز را انجام دهید.
  • در صورت بزرگ بودن اندازه دانه ها (اندازه بیشتر از ۴۰ میلیمتر)
  • اگر در دانه بندی مخلوط سنگدانه ها عدم پیوستگی وجود داشته باشد.

بتن و مصالح مصرفی مورد نیاز برای اجرای بتن ترمی کدام اند؟

برای این که بتن ریزی ترمی یا اجرای بتن ترمی با کیفیت بالا و به بهترین نحو انجام شود، لازم است که از مصالح و مواد مختلفی استفاده شود. مهم ترین مصالح مورد نیاز برای اجرای بتن ترمی به شرح زیر است:

  • لوله های انعطاف پذیر با قطر ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر و با طول ۳ متر که امکان متصل کردن آن ها به یک دیگر وجود داشته باشد. علاوه بر این، جنس لوله های مورد استفاده نیز می تواند پلاستیکی، فولادی، یا آلومنیومی باشد.
  • استفاده از قیف های غیر فولادی یا فولادی به منظور بهبود روند سرعت ریختن و انتقال بتن در لوله و به عنوان یک مخزن موقت، برای جای دادن بتن در مدت زمان ۵ تا ۱۵ دقیقه.
  • توپک (توپ اسفنجی تو پٌر پلاستیکی یا لاستیکی با قطری بزرگ تر از قطر داخل لوله ترمی)
  • وسایل بتن رسانی و وسایل حمل با کیفیت و مطمئن برای منتقل کردن مداوم بتن به قیف
  • وسایل بالا برنده و وسایل نگه دارنده از جمله جرثقیل که با استفاده از آن بتوان لوله ها و قیف ها را به صورت قائم (۹۰ درجه) زمان بتن ریزی نگه داشت. همچنین به صورت مرتب در زمان های مورد نظر مخلوط بتنی را بالا بکشد.
  • وسایل کنترل و اندازه گیری از جمله متر، سیم یا نخ با وزنه آویزان (مانند شاغول) برای اندازه گرفتن میزان بالا کشیدن لوله ها

نکات مهم قیف بتن ریزی چیست؟

برای این که بتن ریزی با کیفیت بالا و بدون هیچ مشکلی انجام شود باید نکات مهم و مختلفی که در این زمینه وجود دارد را نیز مورد بررسی قرار داده و به آن ها توجه داشته باشید. مهم ترین نکات برای استفاده از قیف بتن ریزی به شرح زیر است:

  • در صورتی که مخلوط بتنی را به صورت مداوم داخل لوله منتقل نکنید، باعث انسداد لوله می شود. برای جلوگیری از این مشکل کافی است لوله را کمی بالاتر بگیرید و مجددا به بتن ریزی ادامه دهید.
  • توجه داشته باشید که سریعا لوله ترمی را به پایین منتقل نکنید. چون باعث مسدود شدن بیشتر لوله می شود.
  • توصیه می شود که سر لوله ترمی را بین ۹۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر پایین تر از مخلوط بتنی قبلی قرار دهید. چون با هر بار بالا کشیدن لوله، نباید بیشتر از ۳۰ سانتیمتر باشد.
  • توجه داشته باشید که زمان بتن ریزی با روش لوله ترمی، به صورت مداوم ارتفاع مخلوط بتنی را اندازه گیری کنید.
  • در زمان های مختلف مخلوط بتنی را نمونه گیری کرده و از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید.
  • برای جا دادن مخلوط بتنی با حجم زیاد باید از مرکز قالب به سمت خارج، انجام شود.
  • در صورتی که از چند لوله ترمی استفاده می کنید، فاصله آن ها نباید بیشتر از ۴٫۵ متر و کم تر از ۲٫۴۰ متر از کناره های آن باشد.
  • انتهای لوله باید در زیر آب و یک متر زیر مخلوط بتنی ریخته شده قرار گیرد تا از نفوذ آب به داخل آن جلوگیری شود.
  • حداکثر میزان فاصله برای بیرون کشیدن لوله ترمی باید ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیمتر در هر بار باشد.
  • قطر لوله ترمی برای ریختن مخلوط بتنی باید ۸ برابر بزرگ تر از سنگدانه ها باشد.

بیشتر بخوانید: انواع مختلف بتن کدام ‌اند؟ + ۱۶ مورد از انواع بتن 

برای سفارش جک سقفی و قالب بتن و خرید جک سقفی و قالب بتن با فیدار فلز تماس بگیرید

کاربرد لوله ترمی بتن ریزی چیست؟

همان طور که در پاراگراف های بالاتر نیز ذکر شد، از لوله ترمی بتن ریزی برای عملیات بتن ریزی زیر سطح آن و به منظور بهبود فرایند بتن ریزی انجام می شود. اما این تنها کاربرد لوله ترمی بتن ریزی نیست، بلکه این لوله کاربردهای مهم دیگری نیز دارد که به شرح زیر است:

  • ستون ها
  • شمع ها
  • تعمیر کردن سازه های آبی
  • بتن ریزی فندانسیون نیمه عمیق پل ها
  • بتن ریزی دیواره های بلند به صورت یکباره قالب بندی شده اند.

فیلم آموزش بتن ریزی با لوله ترمی

تا این قسمت از مقاله در مورد نحوه بتن ریزی با لوله ترمی و همچنین کاربردهای مختلف این لوله، به صورت کامل صحبت شد. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه استفاده صحیح از آن می توانید فیلم آموزش بتن ریزی با لوله ترمی را  نیز به صورت کامل و دقیق مشاهده کنید تا این عمل با روند و کیفیت بالاتری انجام شود.

خرید لوله ترمی چگونه است؟

یکی از مهم ترین مواردی که باعث افزایش کیفیت کار بتن ریزی در اعماق و زیر آب می شود، کیفیت لوله ترمی است. با توجه به این که لوله ترمی معمولا از جنس فولاد یا غیر فولاد ساخته می شود، کیفیت این لوله تاثیر زیادی در روند عملکرد و اجرای بتن ریزی دارد. از طرفی خوشبختانه امروزه بهترین تولید کنندگان انواع لوله های ترمی بتن را با کیفیت بالا تولید و عرضه می کنند. فیدار فلز سهند به منظور افزایش رضایت خریداران محترم به فروش لوله ترمی بتن با بالاترین کیفیت و در انواع مختلف مشغول هستند.

باکت بتن ریزی چیست؟

به سطل هایی با دروازه های متحرک از ناحیه بغل یا تخلیه زیر در عملیات بتن ریزی، باکت بتن ریزی یا باکت حمل مصالح می گویند. در واقع باکت بتن ریزی با استفاده از جرثقیل های پر قدرت برای جابه جا کردن مصالح و بالا بردن حجم اجرای پروژه های بزرگ و کوچک عمرانی یا ساختمانی با سرعت بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

قیف بتن ریزی ستون چیست؟

قیف بتن ریزی ستونی یک نوع باکت بتن ریزی است که به چندین نوع مختلف تقسیم می شود و یکی از کاربردی ترین انواع آن، قیف بتن ریز ی ستون است. یکی از ویژگی های قابل توجه قیف بتن ریزی ستون این است که در حجم های مختلفی تولید می شوند و هر کدام کاربردهای مختلف و مختص خود را دارند.

بیشتر بخوانید: قالب بندی فلزی فونداسیون به چه معناست؟

بتن ریزی با لوله ترمی| لوله ترمی چیست؟|فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن

بتن ریزی با لوله ترمی چیست؟

به روش بتن ریزی با لوله ترمی بتن ترمی می گویند. در واقع استفاده از این سیستم به منظور کاهش اثر آب شستگی سیمان استفاه می شود. بدین صورت که بتن به صورت مستقیم از سطح آب و با استفاده از لوله های انعطاف پذیر با قطر ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر و در زیر آب تخلیه انجام می شود.

جمع بندی

یکی از بهترین روش های بتن ریزی در اعماق زیر آب با کیفیت بسیار بالا، استفاده از لوله ترمی است. به این روش بتن ریزی ترمی گفته می شود که کاربردهای منحصر به فرد و مختلفی دارد. در این مقاله به بررسی و معرفی کامل لوله ترمی، کاربردهای مختلف آن، نکات مهم زمان اجرای بتن ریزی ترمی، و همچنین نحوه عملکرد آن پرداخته شد.

سوالات متداول

  • جنس لوله ترمی از چیست؟

لوله های ترمی معمولا از جنس فولاد یا غیر فولاد ساخته می شود و استحکام بالایی دارد.

  • کاربرد لوله ترمی چیست؟

مهم ترین کاربردهای لوله ترمی شامل ستون ها، شمع ها، برای تعمیر کردن سازه های آبی، بتن ریزی فندانسیون نیمه عمیق پل ها و … است.

  • وسایل مورد نیاز در لوله ترمی جهت بتن ریزی چیست؟

مهم ترین وسایل برای بتن ریزی با لوله ترمی توپک، ابزار بالا برنده، ابزار کنترل و اندازه گیری، ابزار تغذیه بتن، قیف فولادی، و لوله ترمی است.

برای سفارش جک سقفی و قالب بتن و خرید جک سقفی و قالب بتن با فیدار فلز تماس بگیرید

خدمات شرکت فیدار فلز سهند را بیشتر بشناسید

شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده انواع متنوع از جک‌ سقفی و انواع قالب بتن در ایران است.برای خرید جک سقفی ،قیمت جک سقفی ،جک ساختمانی ،جک سقفی قیمت ،جک آرماتوربندی،جک عراقی ، جک فلزی ،جک سقفی بتن ،جک سقفی فیدار فلز ، قیمت جک ساختمانی، قالب بتن فلزی قیمت ،قالب بتن پلاستکی،قالب بتن دست دوم،اجاره قالب بتن،انواع قالب بتن،با مشاوران فروش شرکت فیدار فلز سهند در تماس باشید.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *