زمان مطالعه: 12 دقیقه

سقف یوبوت (U_BOOT ) چیست؟ ۴ نوع معروف سقف یوبوت کدام اند؟

سقف یوبوت چیست؟ فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب بتن
سقف یوبوت چیست؟ فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب بتن

همه ما شاهد رشد و پیشرفت در صنایع مختلف به ویژه ساختمان سازی هستیم. در واقع افزایش جمعیت و زندگی شهر نشینی سبب شده که ساخت و ساز ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری و …

مختلف به ویژه در شهرهای بزرگ افزایش پیدا کند. از طرفی مهندسین ساختمان همگی به دنبال روش های مختلفی برای ساخت و ساز هستند، تا هزینه های ساخت و ساز تا حد قابل توجهی کاهش یابد. از طرفی همان طور که می دانید یکی از مراحل ساز و ساخت، ساختن سقف است. امروزه برای ساختمان سازی از روش های مختلفی استفاده می شود که یکی از انواع آن ها، سقف یوبوت به انگیلسی به عبارت (U- BOOT) است. سقف یوبوت یک نوع سقف مدرن و با کیفیت است که از آن برای دهانه های بلند مدت استفاده می شود.

علاوه بر اینف در تعریفی بهتر می توان گفت که سقف یوبوت یکی از سیستم های سازه ای است که در اصل از نوع دال بتنی دو طرفه مجوف (تو خالی) محسوب می شود. در سقف یوبوت از میلگردهای بالا و پایین که نوعی بلوک تو خالی و از جنس پلی ‌پروپیلن است، استفاده می شود. نحوه استفاده از این سقف بدین صورت است که ابتدا با استفاده از  بلوک‌ های خالی چیده شده و سپس اطراف آن ها با استفاده از بتن پٌر می ‌شود. در واقع با استفاده از بتن پوشانده شده و سطح آن ها صاف خواهد بود.

در ادامه این مقاله از فیدار فلز سهند  نیز به بررسی کامل تر ویژگی ها، مزایا و معایب سقف یوبوت می پردازیم.برای مطلع شدن از قیمت و خرید جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن کلیک کنید.

مزیت سقف یوبوت چیست؟

امروزه در صنعت ساختمان سازی از متریال ها و روش های مختلفی برای ساخت و ساز استفاده می شود که هر کدام از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. این موضوع در مورد سقف یوبوت نیز صدق می کند. چرا که مهم ترین ویژگی های یوبوت سبب شده که این نوع سقف نیز مزایای خاص و منحصر به فرد خود را داشته باشد. از جمله مهم ترین مزایای سقف یوبوت می توان به ویژگی های مختلف زیر اشاره کرد:

  • استفاده از سقف یوبوت باعث کاهش نیاز به استفاده از ستون، ابعاد ستون و تعداد آن در ساختمان می شود.
  • مقاومت سقف ها تا حد قابل توجهی افزایش می یابد.
  • با استفاده از سقف یوبوت، می توان تیر بین ستون ها و استفاده از تیرهای پنهان و بدون آویز که باعث مکان یابی بهینه ستون ها می شود، را حذف کرد.
  • با استفاده از این نوع سقف، نیروها در قسمت های مختلف سقف به صورت متقارن توزیع و پخش شود.
  • با استفاده از این سقف، امکان طراحی بهتر پلان، و حذف تیرهای میانی وجود دارد.
  • این نوع سقف ها از نظر صوت و لرزش صفحه ای عایق بندی می شود.
  • سقف یوبوت در برابر آتش سوزی مقاومت بالایی دارد.
  • تعداد شمع ها در خاک را در صورت لزوم می توان کاهش داد.

معایب سقف یوبوت چیست؟

با وجود این که استفاده از سقف یوبوت مزایای مختلفی دارد، در برخی موارد استفاده از این سقف ممکن است معایب مختلفی هم داشته باشد. بنابراین در صورتی که قصد ساختمان سازی و استفاده از این نوع سقف را دارید، لازم است که با معایب سقف یوبوت نیز آشنا شوید. مهم ترین معایب این سقفبه شرح زیر است:

  • نصب و استفاده از سقف یوبوت هزینه زیادی دارد. به همین دلیل استفاده از آن برای پروژه های کوچک ساختمان سازی ممکن است به صرفه نباشد.
  • در صورتی که بتن ریزی و عملیات ویبراسیون به صورت انجام نشود، باعث خالی ماندن سطح زیرین سقف شده و در نتیجه استحکام سقف کاهش پیدا می کند.
  • امکان نفوذ بتن به داخل بلوک های شکسته شده وجود دارد. این اتفاق باعث افزایش وزن ساختمان می شود.
  • برای افزایش ایمنی بیشتر، باید سایر تمهیدات لازم برای افزایش امنیت انجام شود. چون قالب یوبوت به تنهایی مقاومت بالایی ندارد.
  • در برخی موارد که بیشتر از ۴ ماه از ساخت سقف یوبوت، باعث خرد شدن آن می شود. بنابراین ممکن است امکان استفاده مجدد از آن ها وجود نداشته باشد.
  • در صورت عدم بتن ریزی صحیح در اطراف قالب، ممکن است در سقف یوبوت حفره ایجاد شود.
  • در صورت عدم استفاده بلند مدت از سقف یوبوت، ممکن است شکل قالب ها تغییر پیدا کند.

بیشتر بخوانید: قالب بندی فلزی فونداسیون به چه معناست؟

انواع قالب سقف یوبوت|فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب بتن
انواع قالب سقف یوبوت|
فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب بتن

انواع قالب سقف‌های یوبوت کدام اند؟

یکی از ویژگی های مهم سقف یوبوت این است که در انواع مختلف و با استفاده از بلوک‌ های یوبوت بر پایه پلی‌پروپیلن تولید می‌ شود. بنابراین می توان گفت که سقف های یوبوت بر اساس نوع قالبشان، به چندین نوع مختلف تقسیم می شوند. از جمله انواع سقف های یوبوت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قالب یوبوت تک

اولین نوع یوبوت هایی که برای ساختمان سازی از آن ها استفاده شد، قالب یوبوت تک است. این نوع قالب معمولا در اندازه ۵۲*۵۲ سانتیمتر و با ارتفاع ۲۶ سانتیمتر تولید می شود. یکی از ویژگی های مهم قالب یوبوت تک این است که به صورت یک تکه تولید می شود و چهار ۴ طرف آن نیز بندهای مختلفی وجود دارد. هدف از ایجاد و قرار دادن این بندها، تعیین فاصله قالب‌ ها و همچنین حرکت کم تر در زمان بتن‌ ریزی است.

  • قالب یوبوت دوبل

قالب یوبوت دوبل با نام قالب یوبوت ساندویچی نیز شناخته می شود و جز قالب های نسل دوم است. ساخت این نوع قالب ها از نظر طول، ضخامت و ارتفاع مشابه با قالب های یوبوت تک است. با این تفاوت که به صورت دو تکه ساخته می شود و ارتفاع آن نیز بین ۲۰ تا ۵۶ سانتیمتر است.

  • قالب یوبوت اصلاح شده

یکی دیگر از انواع قالب های یوبوت، قالب اصلاح شده است. نحوه استفاده از قالب های یوبوت بدین صورت است که در برخی موارد مانند زمان استفاده از قالب یوبوت دوبل و قالب تک، زمان بتن ریزی همه قسمت های آن پر نمی شود. به همین دلیل برای رفع این مشکل، از قالب های یوبوت اصلاح شده می توان استفاده کرد. این قالب در اندازه ۳۰*۳۰ سانتیمتر تولید می شود. این نوع قالب نیز با استفاده از پلی پروپلین ساخته می شود. همین ویژگی سبب شده که قیمت نهایی قالب تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

  • قالب یوبوت پلی استایرن

از قالب یوبوت پلی استایرن در بخش‌ های مختلف سازه و به منظور کاهش وزن استفاده می‌ شود. استفاده از این نوع قالب مزایای مختلفی به همراه دارد که باعث شده جز کاربردی ترین انواع قالب ها شناخته شود.

سقف دال یوبوت چیست؟

سقف دال یوبوت با استفاده از دو لایه بتنی مسلح ساخته می شود. به همین دلیل در مقایسه با سقف های یوبوت وزن بیشتری دارد. علاوه بر این، یکی از ویژگی های متمایز سقف دال یوبوت این است که در مقایسه با سقف یوبوت عایق صوتی و حرارتی بسیار مطلوب تری دارد. علاوه بر این، از این نوع سقف برای دهانه های بزرگ تر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین قیمت این نوع سقف در مقایسه با سقف های دیگر بیشتر است.

سقف بابل دک چیست؟

یکی دیگر از روش های نوین برای ساختن سقف در پروژه های مختلف، استفاده از سقف بابل دک (BubbleDeck) است. استفاده از این نوع سقف به منظور حذف کردن واقعی بتن هایی است که کاربرد سازه ای ندارد. یکی از مهم ترین ویژگی های این نوع سقف این است که به دلیل داشتن حباب های پلاستیکی از پیش ساخته که توپی شکل است، یا بابل دک، با استفاده از شبکه میلگردها، سقف تقویت شده و با نام سقف بابل دک شناخته می شود. استفاده از این نوع سقف باعث کاهش وزن ساختمان، افزایش استحکام و امکان استفاده در دهانه های بزرگ تر می شود. بنابراین در نهایت کل هزینه های ساخت و ساز کاهش پیدا می کند.

سقف یوبوت را چگونه اجرا می کنند؟

زمان اجرای سقف یوبوت لازم است که به فاکتورها و موارد مختلفی توجه کنید و سپس مراحلی که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم، به صورت دقیق و کامل انجام دهید. مراحل اجرای سقف یوبوت به شرح زیر است:

  • بستن قالب تخت زیرین دال

در این مرحله بر اساس تغییرات موجود در سقف ساختمان قالب ‌بندی زیرین دال صورت می گیرد. در واقع این قالب ها معمولا از جنس های مختلفی نظیر چوبی، پلی وود، فلزی و کارت پلاست و … ساخته می شود.

  •   بستن شبکه آرماتور پایین دال

در این مرحله نیز باید شبکه آرماتور سقف بسته شود. در واقع در مرحله دوم شبکه آرماتور پایین بر اساس نقش‌ های اجرایی مورد نظر در پروژه ساخت و ساز، بسته می شود. بدین صورت که حداقل یک میلگرد در بین قالب های یوبوت به راحتی قرار می گیرد. به طور کلی بهترین فاصله ای که برای بستن شبکه های میلگردها انتخاب می شود، ۲۰ سانتیمتر است.

  • چیدن قالب‌ ها بر اساس نقشه

در این مرحله نیز قالب های یوبوت برای مکان مورد نظر، و بر اساس نقشه های اجرایی چیده و بسته می شود. همچنین در این مرحله، فاصله بین آن ها، با استفاده از بندهای مخصوص روی آن تعبیه شده و قرار داده می شود.

  • بستن شبکه آرماتور بالای دال

در مرحله چهارم نیز لازم است که شبکه آرماتور به بالای دال نصب شده و بسته شود. علاوه بر این، در این مرحله در صورت لزوم می توان از آرماتورهای برشی بین قالب های مختلف استفاده کرد.

  • بتن ‌ریزی لایه ابتدایی برای سقف یوبوت

یکی از ویژگی خای مهم استفاده از قالب یوبوت این است که بتن ریزی در دو مرحله انجام می شود. نکته مهمی که در مرحله اول بتن ریزی اهمیت زیادی دارد، این است که اجرای سقف باید با دقت بسیار بالایی انجام شود. بدین صورت که لایه اول با استفاده از روان کننده به بتن اضافه شده و سپس یک لایه با ضخامت ۵ تا ۱۰ سانتیمتر ایجاد می شود. در واقع با استفاده از روان کننده عمل ویبره بتن تمامی سطوح زیر قالب را به صورت کامل پر می کند.

  • تکمیل بتن ‌ریزی

بعد از به تمام شدن بتن ریزی مرحله اول، بتن ریزی در مرحله دوم شروع می شود. نکته مهمی که در این مرحله برای بتن ریزی باید مد نظر داشته باشید، این است که باید فاصله بین دو مرحله بتن ریزی نباید طولانی شود. چون باعث گیرایی لایه اول می شود.

  • باز کردن قالب

بعد از بتن ریزی به صورت کامل، و همچنین گیرش کامل آن، قالب های زیر دال به صورت کامل جمع می شود. پس از آن می توان از این قالب ها برای پروژه ها و موارد بعدی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:قالب نیوجرسی (New Jersey barrier) چیست ؟ + ۳ مدل مختلف آن کدام است؟

کاربرد سقف یوبوت چیست؟|فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب بتن
کاربرد سقف یوبوت چیست؟|
فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب بتن

سقف U_BOOT چه کاربردی دارد؟

بر اساس عملکرد و نحوه اجرای سقف U- BOOT می توان گفت که استفاده از این نوع سقف می توان برای پروژه ها و موارد مختلف استفاده کرد. چرا که این نوع سقف کاربردهای مختلف و متنوعی دارد و مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

  • ساخت سقف برای ساختمان های تجاری
  • استفاده در پارکینگ ها
  • قابل استفاده در ساختمان های صنعتی
  • استفاده در ساختمان های مسکونی
  • قابل استفاده برای پروژه ها و ساختمان های درمانی و آموزشی

سقف کوبیاکس چیست؟

سقف کوبیاس نیز یک نوع سیستم اجرایی سقف دال مجوف دو طرفه بتنی با استفاده از قالب ‌های پلاستیکی قابل بازیافت است. در واقع این سیستم اجرایی با استفاده از قالب های سبک و در ساختار عضوهای بتن مسلح، باعث ایجاد فضاهای خالی بین آن ها می شود. سقف کوبیاس یا سیستم کوبیاس نیز جز روش های نوین و مدرن محسوب می شود که از آن برای اجرای سقف هایی با ضخامت کم و دهانه بلند استفاده می گردد.

مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک

 

با توجه به این که امروزه انواع سازه ها، متریال ها و تجهیزات مختلف ساختمان سازی با ویژگی ها و مشخصات مختلفی تولید و عرضه می شود، شناخت انواع متریال ها و سازه ها اهمیت زیادی دارد. در واقع باید تفاوت بین انواع سقف ها و کاربردهای مختلف هر کدام را بشناسید. به طور کلی سقف وافل و تیرچه بلوک جز کاربردی ترین انواع سقف ها برای پروژه های مختلف محسوب می شوند و با هم تفاوت ها و شباهت هایی دارند.

سقف وافل از جنس بتن است و جز سازه های مدرن و جدید محسوب می شود. در واقع هدف اصلی برای استفاده از این نوع سقف این است که عملکرد سقف های دال بهینه تر و بهتر باشد. علاوه بر این، از سقف وافل برای ساخت سقف های بلند و مرتفع استفاده می شود. چون این نوع سقف کاربرد عمده ای در کاهش بار سقف مرده دارد. بنابراین به طور کلی می توان گفت از سقف وافل برای کاربردهایی که سقف وزن کم تری دارد، مانند سقف  نمایشگاه ها، فرودگاه ها، ایستگاه های مترو و … استفاده می شود.

در صورتی که استفاده از تیرچه بلوک یا تیرچه جز روش های قدیمی و سنتی برای ساختن سقف محسوب می شود. در این روش از تیرچه،  بلوک های سیمانی، یونولیتی یا سفالی برای ساختن سقف استفاده می شود. به همین دلیل می توان گفت که بیشتر از آن برای ساختن سقف ساختمان های بتنی یا اسکلت فلزی استفاده می شود. یکی از مهم ترین مزایای استفاده از این روش سرعت بالای کار است. چون از بلوک های از پیش ساخته و تیرچه استفاده می شود. همچنین هزینه مصالح و نیروی انسانی هم کم تر خواهد بود.

تفاوت سقف یوبوت با سقف کوبیاکس

یکی دیگر از روش ها یا سیستم های ساختن سقف، استفاده از سقف کوبیاس است. استفاده از این روش نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد که شناخت و بررسی این موارد خالی از لطف نیست. به همین منظور قصد داریم به بررسی تفاوت سقف یوبوت با سقف کوبیاکس بپردازیم.

همان طور که می دانید به طور کلی هدف اصلی برای استفاده از سقف یوبوت سبک سازی دال ها در سقف و پی های گسترده و بزرگ است. علاوه بر این، کاربرد اصلی سقف یوبوت برای ساختمان هایی با سقف های بلند، مانند برج ها، مراکز تجاری و اداری، و … است.

بنابراین برای بررسی بهتر تفاوت سقف یوبوت با سقف کوبیاس می توان گفت که از سقف کوبیاس می توان برای دهانه های بیشتر از ۸ تا ۱۰ متر و سقف های کروی که برش منظمی ندارند، استفاده کرد. در صورتی که برای استفاده از سقف یوبوت هیچ محدودیتی برای سقف های بلند وجود ندارد.

تفاوت سقف وافل و کوبیاکس

همان طور که می دانید سقف وافل یک نوع سقف مشبک با ظاهری زیبا، و نمای اکسپوز است. به همین دلیل جز روش های مقرون به صرفه، زیبا و پر طرفدار محسوب می شود. همچنین زمان اجرای آن در مقایسه با سایر روش های دیگر کم تر است. استفاده از این نوع سیستم، برای مکان هایی است که ارتفاع سقف بلند و مرتفع و دهانه آن بلند است. در صورتی که برای استفاده از سقف کوبیاس هیچ محدودیتی برای اجرای سقف های بلند نخواهید داشت.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل زمان نگهداری جک سقفی ساختمان زیر سقف تیرچه بلوک: صفر تا ۱۰۰ چیزی که باید بدانید

تفاوت سقف وافل و یوبوت چیست؟|فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب بتن
تفاوت سقف وافل و یوبوت چیست؟|
فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب بتن

تفاوت سقف وافل و یوبوت

سقف یوبوت جز سقف های دال مجوف محسوب می شود و از آن برای اجرای سیستم های سازه ای تو خالی یا مجوف استفاده می گردد. سقف وافل نیز یک نوع دال مجوف است که پس از سخت شدن بتن، دارای قابلیت جابه جایی بوده و می توان مجددا از آن استفاده کرد. به همین دلیل به آن قالب غیر ماندگار گفته می شود. یکی از ویژگی های مهم سقف وافل این است که پوشش دهی و اکسپوز خوبی دارد. همچنین عملکرد آن به صورت دو طرفه یا یک طرفه است. همچنین در مقایسه با انواع سقف های دیگر هزینه اجرایی آن کم تر است.

تفاوت دیگر سقف واقل و سقف یوبوت این است که میزان میلگرد مورد استفاده برای سقف یوبوت در مقایسه با وافل بیشتر است. به همین دلیل وزن کم تری داشته و همچنین هزینه اجرایی سقف وافل نیز کم تر است.

ضخامت استاندارد سقف یوبوت چقدر است؟

 

فرمول محاسبه ضخامت سقف یوبوت
فرمول محاسبه ضخامت سقف یوبوت

 

مقایسه قیمت سقف کوبیاکس با تیرچه بلوک

تا این قسمت از مقاله در مورد نحوه استفاده و اجرای سقف یوبوت و یکی از کاربردی ترین انواع سقف های دیگر به نام سقف کوبیاس صحبت شد. بنابراین بر اساس ویژگی های ذکر شده،

می توان گفت که قیمت هر کدام از این سقف های ذکر شده، بر اساس ویژگی های مختلف آن ها متفاوت خواهد بود. به طور کلی هزینه اجرای سقف تیرچه بلوک بر اساس متر مربع محاسبه می شود. همچنین با توجه به این که برای این نوع سقف از میلگرد، تیرچه بلوک و بتن استفاده می شود، به همین دلیل می توان گفت که هزینه اجرایی آن و همچنین دستمزد نیروی انسانی در مقایسه با روش های دیگر کم تر است. در صورتی که برای اجرای سقف کوبیاس با وجود این که ضخامت سقف بیشتر بوده و تحمل بار بیشتری دارد، اما اجرای این روش ممکن است برای پروژه های کوچک مقرون به صرفه نباشد.

قیمت سقف یوبوت

برای تعیین هزینه کل ساخت و استفاده از سقف یوبوت عوامل مختلفی موثر هستند. به همین دلیل می توان گفت که این عوامل می تواند در کاهش یا افزایش قیمت سقف یوبوت تاثیر گذار باشد. مهم ترین عوامل به شرح زیر است:

  • میزان مصرف بتن در کل سازه
  • میزان ارتفاع سقف ساختمان مورد نظر
  • تعداد ستون های مورد نیاز برای ساخت سقف یوبوت
  • میزان مصرف میلگرد در کل سازه
  • هزینه اجرای اسکلت
  • هزینه تامین کردن مصالح
  • هزینه های جانبی به ازای هر متر

جمع بندی

همان طور که می دانید یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در افزایش استحکام ساختمان، سقف آن است. به همین دلیل بر اساس نوع ساختمان، کاربرد آن و همچنین ارتفاع ساختمان مورد نظر، از انواع سقف ها با سازه ها و متریال های مختلف استفاده می شود. یکی از انواع روش ها یا سقف های کاربردی برای پروژه هایی با سقف های بلند، سقف یوبوت است. در این مقاله به طور کامل به معرفی سقف یوبوت، مزایا و معایب مختلف آن، و همچنین مقایسه سقف یوبوت با سقف های دیگر مانند کوبیاس، وافل و … پرداخته شد.

سوالات متداول

  • قیمت سقف یوبوت چقدر است؟

عوامل مختلفی در تعیین هزینه و قیمت سقف یوبوت تاثیر دارند که مهم ترین آن ها میزان مصرف بتن در کل سازه، میزان ارتفاع سقف، میزان مصرف میلگرد در کل سازه، هزینه اجرای اسکلت، هزینه تامین کردن مصالح و … است.

  • مهم ترین مزایای سقف یوبوت چیست؟

کاهش نیاز به استفاده از ستون، مکان یابی بهینه ستون ها و … مهم ترین مزیت سقف یوبوت است.

 

بیشتر بخوانید: بتن اسفنجی اتوکلاو چیست؟ + نحوه تولید بتن اسفنجی اتوکلاوی چگونه است

برای سفارش جک سقفی و قالب بتن و خرید جک سقفی و قالب بتن با فیدار فلز تماس بگیرید

خدمات شرکت فیدار فلز سهند را بیشتر بشناسید

شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده انواع متنوع از جک‌ سقفی و انواع قالب بتن در ایران است.برای خرید جک سقفی ،قیمت جک سقفی ،جک ساختمانی ،جک سقفی قیمت ،جک آرماتوربندی،جک عراقی ، جک فلزی ،جک سقفی بتن ،جک سقفی فیدار فلز ، قیمت جک ساختمانی، قالب بتن فلزی قیمت ،قالب بتن پلاستکی،قالب بتن دست دوم،اجاره قالب بتن،انواع قالب بتن،با مشاوران فروش شرکت فیدار فلز سهند در تماس باشید.

۴ دیدگاه

    • تفاوت سقف وافل و کوبیاکس
      همان طور که می دانید سقف وافل یک نوع سقف مشبک با ظاهری زیبا، و نمای اکسپوز است. به همین دلیل جز روش های مقرون به صرفه، زیبا و پر طرفدار محسوب می شود. همچنین زمان اجرای آن در مقایسه با سایر روش های دیگر کم تر است. استفاده از این نوع سیستم، برای مکان هایی است که ارتفاع سقف بلند و مرتفع و دهانه آن بلند است. در صورتی که برای استفاده از سقف کوبیاس هیچ محدودیتی برای اجرای سقف های بلند نخواهید داشت

    • تفاوت دیگر سقف واقل و سقف یوبوت این است که میزان میلگرد مورد استفاده برای سقف یوبوت در مقایسه با وافل بیشتر است. به همین دلیل وزن کم تری داشته و همچنین هزینه اجرایی سقف وافل نیز کم تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *