زمان مطالعه: 7 دقیقه

انواع مختلف بتن کدام ‌اند؟ + ۱۶ مورد از انواع بتن 

انواع-مختلف-بتن-کدام-اند؟| فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن
انواع-مختلف-بتن-کدام-اند؟|
فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن

بتن ‌ها بر اساس ویژگی ‌هایی که دارند به چند دسته تقسیم می‌ شوند. بتن ها بر اساس مقاومت فشاری، نوع کاربری و مواد اولیه آن ‌ها انواع مختلفی دارند. بتن معمولی، بتن غیر مسلح، بتن مسلح، بتن پیش تنیده، بتن پیش ساخته از انواع مختلف بتن هستند.بتن ها را میتوان در قالب فلزی بتن ریخت و از آن محصولات مانند قالب نیوجرسی و قالب بتن بندی ستون ساختمان ازش استفاده کرد .برای قیمت قالب فلزی و خرید قالب فلزی و جک سقفی کلیک کنید.

بتن چیست؟

این ماده مصنوعی از سنگ، مواد افزودنی، سیمان و آب تشکیل شده ‌است. سیمان باعث چسبیدن سنگدانه‌ها می‌شود و ماده‌ای یکدست به وجود می‌آورد. سختی بتن از سنگ‌های موجود در آن ناشی می‌شود‌. به علاوه ویژگی‌های بتن‌ها مانند مقاومت، دوام و کارآیی آن‌ها به نوع مواد افزودنی بتن‌ها بستگی دارد. بتن‌ها از مصالح ساختمانی پرکاربرد هستند و نه تنها برای ساختمان سازی بلکه برای پل و سد سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مصالح تشکیل دهنده زیر ساخت‌ها مانند خیابان‌ها و پیاده روها نیز بتن است.

بتن از چه موادی تشکیل شده ‌است؟

بتن از سیمان، آب و سنگدانه تشکیل شده ‌است. سیمان موجب چسبیدن سنگدانه‌ها به یکدیگر می‌شود. سیمان پرتلند کاربرد زیادی دارد و از خاک رس، آهک و ترکیبات معدنی تولید می‌شود.

یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده بتنT آب است که در اثر واکنش با سیمان، ماده لزجی را تشکیل می‌دهد و باعث چسبیدن سنگدانه‌ها می‌شود.

بخش اعظم بتن را سنگدانه‌ها تشکیل می‌دهند که از شن، ماسه و خرده‌های سنگ ایجاد می‌شوند. دوام و چگالی بتن از سنگدانه‌ها ناشی می‌شود.

بیشتر بخوانید: قالب بتن ۲۰۲۲ معرفی قالب بتن جدید با طراحی مدرن

بتن-از-چه-موادی-تشکیل-شده-‌است؟| فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن
بتن-از-چه-موادی-تشکیل-شده-‌است؟|
فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن

انواع بتن کدام اند؟

بتن ها انواع مختلفی دارند که در این بخش قصد داریم در مورد انواع بتن ها توضیحات لازم را ارائه دهیم.

بتن معمولی (Normal Concrete)

آب، سیمان و سنگدانه مواد تشکیل دهنده بتن معمولی هستند. در همه نقاط جهان استفاده از بتن معمولی متداول است و برای ساختمان سازی و ساخت زیر ساخت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقاومت کششی این ماده ضعیف است؛ اما از نظر مقاومت فشاری از مصالح بسیار مقاوم می باشد. برای این که مقاومت کششی بتن معمولی جبران شود فولاد را در داخل بتن قرار می‌دهند.

 

بتن غیر مسلح (Plain Concrete)

این بتن از سیمان، ماسه و سنگدانه درشت تشکیل شده‌ است. ماده تقویت کننده‌ای در ساختار این بتن وجود ندارد. مقاومت کششی پایین از نقاط ضعف این بتن است و مقاومت فشاری بالا از ویژگی‌های مثبت این بتن است. این مصالح کاربردهای فراوانی دارد و برای ساخت پیاده‌ رو، سنگفرش، سد و پل سازی به کار می‌رود.

بتن مسلح ( Reinforced Concrete )

این ماده کامپوزیتی شامل بتن و میلگرد فولادی یا آرماتور است. این بتن نیز مقاومت کششی ضعیف و مقاومت فشاری بالایی دارد. آرماتور مقاومت کششی بتن مسلح را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه برای ساخت پل‌ها، سدها و ساختمان‌ها گزینه مناسبی است.

انواع بتن پیش ساخته (Precast Concrete)

بتن پیش ساخته در فضای قابل کنترل کارخانه با استفاده از قالب‌های مخصوص ساخته می‌شود. این ماده قابلیت اتصال به مواد دیگر برای تولید یک سازه بتنی را دارد. این محصول برای ساخت پانل‌های دیواری، تیرها، راه‌ پله‌ها، تونل‌ها به کار می‌رود. با استفاده از این بتن ساخت و ساز در زمان کوتاهی انجام می‌شود و کیفیت ساخت بالاتری نسبت به بتن معمولی دارد. این محصول قیمت کم‌تری نسبت به بتن دستی دارد. دال‌های بتنی، کانال‌های بتنی، تیرهای بتنی و ستون‌های بتنی از انواع مختلف بتن پیش ساخته هستند.

بتون پیش تنیده ( Prestressed Cincrete)

قبل از بتن ریزی در داخل این محصول تاندون‌های فولادی کشیده می‌شوند تا مقاومت و دوام بتن افزایش پیدا کند و پس از بتن ریزی نیز این تاندون‌ها بریده می‌شوند. این بتن نسبت به بتن معمولی مقاومت و دوام بیشتر و وزن کم‌تری دارد.

بیشتر بخوانید:بتن اسفنجی اتوکلاو چیست؟ + نحوه تولید بتن اسفنجی اتوکلاوی چگونه است

بتن-سبک-(Lightweight-Concrete-)| فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن
بتن-سبک-(Lightweight-Concrete-)|
فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن

بتن سبک (Lightweight Concrete )

چگالی این بتن در بازه ۳۰۰ الی ۱۸۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب قرار دارد. این چگالی در مقایسه با چگالی بتن معمولی بسیار کم‌تر است. وزن کم این بتن موجب شده‌ که فواید بیشتری نسبت به بتن معمولی داشته باشد.

  • کم شدن بار مرده سازه
  • مقرون به صرفه بودن
  • افزایش کیفیت عایق حرارتی و صوتی
  • افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله

 

بتن سنگین ( High-Density Concrete)

این ماده از بتن معمولی سنگین‌تراست و بین ۲۴۰۰ الی ۶۴۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب چگالی دارد. شن و ماسه در این بتن وجود ندارد و به جای آن‌ها از سنگدانه‌های سنگین در این بتن استفاده می‌شود. برای تولید سپرهای محافظ در مقابل تشعشعات، وزنه‌های تعادلی، مخازن و سدها از بتن سنگین استفاده می‌شود.

انواع بتن پلیمری (Polymer Concrete )

ماده چسبنده این بتن به جای سیمان رزین‌های پلیمری هستند و همین موضوع مقاومت بتن را در برابر آسیب‌هایی مانند سایش، خوردگی و یخ زدگی افزایش می‌دهد. انواع این بتن به شرح زیر می‌باشند:

  • بتن پلیمری جامد
  • بتن پلیمری غیر جامد

 

بتن با چگالی بالا

وزن و چگالی این بتن بیشتر از بتن معمولی و بین ۳۰۰۰ الی ۴۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. اضافه کردن سنگدانه‌های سنگین وزن این بتن را افزایش می‌دهد. مواد تشکیل دهنده سنگدانه‌های سنگین شامل باریت، مگنتیت و گرانیت است.

بتن آرمه

این ماده ترکیبی از بتن و فولاد است. فولاد باعث می‌شود که مقاومت کششی و مقاومت فشاری این بتن افزایش پیدا کند. به این محصول بتن آرمه یا بتن مسلح گفته می‌شود. مقاومت و دوام بالا، سازگاری با بسیاری از مصالح، قابلیت استفاده در ساخت و سازهای گوناگون از جمله مزایای این بتن است.

بتن سخت شونده سریع

بتن سخت شونده سریع در مواردی که نیاز به بهره برداری سریع وجود دارد مانند فرودگاه‌ها، پارکینگ‌ها و فضاهای مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد افزودنی که به سرعت سخت می‌شوند مانند سولفات آلومینیوم برای کم شدن زمان گیرش در ساخت این بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بتن متراکم غلتکی

برای متراکم کردن این بتن از غلتک‌های ارتعاشی استفاده می‌شود. مواد اولیه آن مانند مواد اولیه بتن معمولی است. اما مقدار آب آن کم‌تر از سیمان است و خشکی بتن متراکم غلتکی به اندازه‌ای است که می‌توان آن را با استفاده از غلتک متراکم کرد.

بتن استامپی

روی سطح این بتن طرح‌هایی وجود دارد که به وسیله قالب‌های پلاستیکی یا لاستیکی ایجاد شده‌اند. طرح چوب، سنگ، انواع طرح‌های ساده یا پیچیده و الگوهای انتزاعی قابل اجرا روی این بتن‌ها هستند.

بتن پمپی

این بتن آماده به وسیله پمپ بتن به مکان مورد نظر انتقال داده می‌شود. بتن ریزی در بتن‌های پمپی در مقایسه با بتن‌های معمولی از کیفیت،  دقت و سرعت بیشتری برخوردار است. این بتن اغلب در پروژه‌های متوسط و بزرگ کاربرد دارد و در انواع مسیرهای دسترسی ساده و پیچیده مانند شیب افقی یا شیب عمودی امکان استفاده از آن‌ وجود دارد.

بتن مکیده یا بی هوا

برای افزایش مقاومت این محصول آب اضافی آن گرفته شده ‌است. علت نامگذاری این محصول به بتن مکیده این است که آب اضافی آن به وسیله پمپ مکش حذف شده‌است.

بتن متخلخل

این بتن به علت این که سنگدانه‌های درشت آن بیشتر از سنگدانه‌های ریز است، تخلخل زیادی دارد. این محصول می‌تواند از ۱۰ الی ۳۰ درصد تخلخل داشته باشد. سبک بودن و نفوذ پذیری بالا از ویژگی‌های این بتن است.

بتن خود متراکم

این بتن از سیمان، آب و سنگدانه تشکیل شده است و برای پر کردن فضای خالی آرماتور نیازی به ارتعاش یا لرزش ندارد. کارآیی، مقاومت زیاد و عدم جداشدگی از ویژگی‌های مثبت بتن خود متراکم است.

بتن خاکستر بادی

خاکستر بادی که از سوختن زغال سنگ در نیروگاه‌های برق به وجود می‌آید ماده افزودنی بتن خاکستر بادی است. صرفه جویی در هزینه‌ها و عدم تولید گازهای گلخانه‌ای از ویژگی‌های این بتن است.

 

بتن دوده سیلیس

یکی از مواد تشکیل دهنده این بتن پودر میکروسیلیس است. پودر میکروسیلیس در هنگام تولید آلومینیوم از کوره‌های قوس الکتریکی به دست می‌آید و به رنگ سفید یا خاکستری است. دی اکسید سیلیس ۹۴ الی ۹۶ درصد حجم پودر میکروآلومینیوم را تشکیل می‌دهد.

بتن فرو سیمان

بتن فرو سیمان از بتن‌های مسلح است که در ساختمان آن ماسه، سیمان، آب و شبکه‌های فلزی نازک وجود دارد. بتن فرو سیمان مقاومت کششی بیشتری نسبت به بتن مسلح معمولی دارد و در مقابل ترک خوردگی مقاوم است.

بتن پیش فشرده

بتن پیش فشرده نوعی بتن مسلح است که قبل از این که بارهای کششی به آن وارد شود، به وسیله کابل‌های فولادی یا میلگردها تحت فشار قرار می گیرد. ابتدا کابل‌های فولادی یا میلگردها را داخل قالب قرار می‌دهند و پس از آن بتن ریزی انجام می‌شود. این بتن ماده‌ای مقاوم در برابر ترک خوردگی است.

بیشتر بخوانید: سقف وافل چیست؟

اهمیت-بتن-چیست؟| فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن
اهمیت-بتن-چیست؟|
فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن

اهمیت بتن چیست؟

بتن ماده‌ای مقاوم در برابر انواع تنش‌های کششی و فشاری است. همچنین بتن قابلیت شکل پذیری دارد و در هر قالبی قرار بگیرد به شکل آن در می‌آید. به علاوه بتن از مصالح ارزان است که در دسترس همگان قرار دارد.

مقاومت نهایی بتن به چه عواملی بستگی دارد؟

مقاومت نهایی بتن تحت تاثیر عواملی مانند کیفیت و نوع سیمان، مقدار آب و سیمان موجود در بتن، توزیع دانه بندی، فضای خالی بتن و شرایط نگهداری آن بستگی دارد.

جمع بندی

بتن ماده‌ای مصنوعی است که از آب، سیمان، سنگدانه و مواد افزودنی تشکیل شده است. سیمان ماده‌ای است که سنگدانه‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. بتن از مصالح پرکاربرد برای ساختمان سازی، پل و سد سازی است. انواع مختلف بتن شامل بتن معمولی، بتن سبک، بتن سنگین، بتن پلیمری و بتن پیش تنیده و… هستند. بتن ماده‌ای مقاوم و با دوام است که قابلیت شکل پذیری دارد. همچنین ماده‌ای کم هزینه است و در دسترس همگان قرار دارد.

 

سوالات متداول

بتن چیست؟

بتن از جمله مصالح پر کاربرد است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول از سیمان، آب و سنگدانه‌ها تشکیل شده‌است و مقاومت فشاری بالایی دارد.

اهمیت بتن چیست؟

بتن ماده‌ای است که در برابر انواع تنش‌های فشاری، کششی و خمشی مقاومت زیادی دارد، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و دسترسی به آن آسان است.

مقاومت بتن به چه عواملی بستگی دارد؟

کیفیت و نوع سیمان، نسبت آب به سیمان بتن، فضای خالی بتن از جمله عوامل تاثیر گذار در مقاومت بتن است.

برای سفارش جک سقفی و قالب بتن و خرید جک سقفی و قالب بتن با فیدار فلز تماس بگیرید

خدمات شرکت فیدار فلز سهند را بیشتر بشناسید

شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده انواع متنوع از جک‌ سقفی و انواع قالب بتن در ایران است.برای خرید جک سقفی ،قیمت جک سقفی ،جک ساختمانی ،جک سقفی قیمت ،جک آرماتوربندی،جک عراقی ، جک فلزی ،جک سقفی بتن ،جک سقفی فیدار فلز ، قیمت جک ساختمانی، قالب بتن فلزی قیمت ،قالب بتن پلاستکی،قالب بتن دست دوم،اجاره قالب بتن،انواع قالب بتن،با مشاوران فروش شرکت فیدار فلز سهند در تماس باشید.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *