زمان مطالعه: 8 دقیقه

روغن قالب بتن چیست؟

روغن قال بتن

روغن قالب فلزی بتن، یک نوع روغن شیمیایی به حساب می‌آید که رها کننده قالب بتن است و بر پایه مواد نفتی با استفاده از ترکیب مواد شیمیایی و روغن‌های مخصوص تولید می‌شود. این روغن محلول در آب است و نسبت به روغن‌های قالب معمولی، خواص برتری دارد‌‌‌. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد روغن قالب بتن به دست آورید، تا پایان این مقاله از فیدار فلز سهند مار را دنبال کنید.

انواع روغن قالب

روغن قالب فلزی بتن با توجه به پایه و همینطور منبع شکل‌گیری خود، به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود که عبارت‌اند از:

  • روغن‌های گیاهی: روغن‌های گیاهی از روغن‌های طبیعی مانند آفتابگردان، کلزا، سویا و غیره به دست می‌آیند و از لحاظ زیست محیطی نیز، سازگاری بالایی دارند.
  • روغن‌های معدنی: روغن‌های معدنی از نفت خام تولید می‌گردند و شامل انواع روغن‌های پارافینی، سنتتیک و نفتی هستند.
  • روغن‌های حیوانی: روغن‌های حیوانی از چربی حیوانات از جمله گوسفند تولید می‌شوند؛ ولی امروزه مصرف آن‌ها کمتر است.
  • روغن‌های سنتزی: این نوع روغن‌ها، روغن‌های شیمیایی هستند که به شکل مصنوعی تولید می‌شوند؛ مانند روغن سیلیکونی.
  • امولسیون‌های روغن در آب: امولسیون‌های روغن در آب، ترکیبی از آب و روغن هستند و خاصیت روان کنندگی دارند.

روغن سوخته برای قالب بندی بتن ، آیا میتوان استفاده کرد؟

یکی از سوال‌هایی که در مورد قالب‌بندی بتن وجود دارد، این است که آیا می‌توان از روغن سوخته برای قالب بندی بتن استفاده کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، زیرا روغن سوخته کربن دارد و کربن موجب کربناتاسیون بتن در لایه سطحی می‌شود. از طرفی دیگر در آینده می‌تواند منجر به پوسته پوسته شدن و تخریب بتن شود.

روغن قالب پایه اب چیست؟

در مورد روغن قالب پایه آب، باید بگوییم که این نوع روغن مخصوص روغن کاری قالب بتن پلاستیکی، موزاییک، وافل و انواع سنگ مصنوعی بر پایه آب است.

از جمله مهم‌ترین فوایدی که می‌توان برای روغن قالب پایه آب نام برد، این است که با استفاده از آن، جداسازی قالب راحت‌تر است. همینطور عدم تغییر رنگ و فقدان تخلخل بهبود کیفیت سطح بتن توسط خروج حباب هوای محبوس از مجاورت قالب است. طرز کار این روغن، به این شکل است که انواع قالب‌های چوبی، فلزی، فایبرگلاس، پلاستیکی و غیره را ب رای بتن ریزی الیمان‌های سازه‌ای روغن کاری می‌کند. از طرفی دیگر، قالب‌گیری سنگ مصنوعی، موزاییک و همینطور تمام قطعات پیش ساخته بتنی نیز، جزء موارد استفاده آن به حساب می‌آیند.

بیشتر بخوانید: تاثیر قالب فلزی بتن و جک سقفی بر ‌کارایی ساخت و ساز

روغن پایه نفتی چیست

بیشتر بخوانید: ورق گالوانیزه چیست؟صفر تا ۱۰۰

روغن قالب پایه نفتی چیست؟

روغن قالب پایه نفتی چیست؟ روغن قالب پایه نفتی، یک محصول فرآوری شده است که غیر حلال در آب و بر پایه مشتقات نفتی است. این محصول برای روغن کاری قالب‌ بندی چوبی، فلزی، پلاستیکی، بتن ریزی، انواع مقاطع نظیر ستون، دیوار، قالب‌گیری، سنگ مصنوعی و سقف‌های وافل است.

این محصول فواید بی‌نظیری دارد، از جمله این که می‌تواند جایگزین روغن سوخته شود و با ایجاد یک لایه روی سطح قالب بندی فلزی و چوبی، باعث سهولت در نقش جدا کننده قالب از بتن می‌شود. در نهایت می‌تواند کیفیت سطح بتن را افزایش دهد. از جمله کاربردهایی که می‌توان برای روغن قالب پایه نفتی نام برد، روغن کاری قالب‌های مختلف چوبی، فلزی، پلاستیکی و غیره است.

قیمت روغن قالب بتن چگونه محاسبه می شود؟

قیمت روغن قالب بتن، با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود. فاکتورهایی همچون کیفیت ساخت، برند سازنده و ترکیبات این روغن، می‌توانند در تعیین قیمت آن تاثیرگذار باشند، معمولاً روغن قالب پایه آب نسبت به روغن پایه نفتی، قیمت کمتری دارد.

با توجه به افزایش قیمت روغن قالب بتن، ممکن است تصور کنید که با استفاده از روغن سوخته یا گازوئیل، می‌توانید این هزینه‌ها را کاهش دهید؛ اما باید بگوییم که ضرر و زیان‌های ناشی از این مواد و آسیبی که به بتن و قالب می‌زنند، به مراتب از هزینه‌ای که صرف خرید روغن قالب بندی می‌کنید، بیشتر است. قیمت روغن سوخته قالب بندی هم، می‌تواند با توجه به مرکزی که شما این روغن را از آن خریداری می‌کنید، تعیین شود یا تغییراتی داشته باشد.

گیره قالب بتن چیست؟

اگر بخواهیم گیره قالب بتن را به شما معرفی کنیم، باید بگوییم که پی ساختمان، گیره قالب بندی بوده و از این گیره‌ها برای در کنار هم نگه داشتن اسکلت ساختمان یا قالب بندی آن استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که قالب‌های فلزی را توسط لوله‌های داربستی با گیره به قالب فلزی سازه بتنی اتصال می‌دهند. به مجموع گیره قالب و لوله داربست هم، پشت بند گفته می‌شود.

وظیفه اتصال و همینطور تامین ایستایی ثبات پشت بندها، به عهده گیره‌هاست؛ به همین خاطر آن‌ها را به شکلی ساخته‌اند که به خوبی بتوانند به پانچ‌های قالب فلزی متصل شوند و پشت بند را به صورت ثابت نگه دارند. این گیره‌ها در صلبیت نقش عمده‌ای دارند و می‌توانند ایستایی این سازه را در حالت افقی، به شکل ثابت نگه دارند.

کاربرد روغن قالب بتن چیست؟

از روغن قالب بتن، برای چرب کردن قسمت داخلی قالب و همینطور تسهیل کردن رهاسازی بتن از آن استفاده می‌گردد. روغن قالب بتن، دارای کاربردهای مختلفی است که یکی از کاربردهای آن، چرب کردن سطح قالب‌های چوبی، پلاستیکی و فلزی است. همینطور می‌توان تولید سنگ مصنوعی توسط قالب لاستیکی را نیز، جزء کاربردهای این روغن به حساب آورد.

روغن قالب بتن، می‌تواند بتن اکسپوز را با قالب بتن اکسپوز تولید کند. عایق کاری، آب بندی و همچنین ترمیم بتن پس از باز کردن قالب نیز، جزء کاربردهای این روغن به حساب می‌آید. در نهایت می‌توانیم به یکی دیگر از کاربردهای روغن قالب بتن اشاره کنیم که مربوط به ساخت قطعات پیش ساخته است.

تاثیر روغن سوخته بر بتن چگونه است؟

اگر بخواهیم به صورت کلی تاثیر روغن سوخته بر بتن را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که استفاده از این روغن یا روغن‌های نامرغوب به عنوان روغن قالب، باعث می‌شود که سطح نهایی لکه شود. علاوه بر آن، این گونه مواد با وارد شدن به سطح بتن، می‌توانند باعث ایجاد یک سطح پودری شوند. در نتیجه این امر سبب افت کیفیت سطح نهایی و همینطور کاهش دوام بتن خواهد شد.

بیشتر بخوانید: قالب مدولار چیست + ۱۲ مزایای قالب مدولار

تاثیر روغن سوخته

کارهای لازم قبل از بتن ریزی کدام اند؟

مسلماً شما عزیزان قبل از اجرای بتن ریزی، باید به یک سری نکات توجه داشته باشید و چند کار را انجام دهید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. این کارها عبارت‌اند از:

  • اطمینان حاصل کنید که مشخصات محل پروژه با مشخصات نقشه بنا، به طور کامل مطابقت داشته باشد.
  • اطمینان پیدا کنید که آرماتورها به شکل صحیحی بسته شده باشند.
  • استانداردهای لازم و همینطور مشخصات فنی را بررسی کنید.
  • قطر، تراکم و همینطور ظاهر آرماتوربندی را به صورت دقیق بررسی کنید.
  • از نصب دقیق و مطابق با نقشه آرماتورها، اطمینان پیدا کنید.
  • مطمئن شوید که میلگردهای بتن آرمه تمیز هستند.
  • قالب مورد نظر را به روغن مناسب آغشته کنید.
  • از صحیح بودن فاصله بین محورها مطمئن شوید.
  • ابعاد فونداسیون و همینطور شناژ را کنترل کنید.

مزیت و خواص روغن قالب بتن چیست؟

مسلماً استفاده از روغن قالب بتن، می‌تواند مزیت‌هایی را به همراه داشته باشد که این مزیت‌ها عبارت‌اند از:

  • کاهش دادن هزینه‌های تمیز کاری قالب
  • نداشتن تاثیر منفی بر خواص سطحی بتن سخت شده
  • جلوگیری از خوردگی قالب فلزی و همینطور افزایش طول عمر قالب
  • حذف حباب‌هایی به وجود آمده در فصل مشترک بتن و قالب
  • سطح اکسپوز مناسب همراه با حداقل مقدار حباب سطحی، ناهمواری‌ها و لک
  • عدم چسبندگی توده‌های سیمان روی سطح قالب
  • دارای عامل جداسازی به شیوه فعل و انفعالات شیمیایی

در نهایت می‌توانیم اضافه کنیم که روغن قالب بتن مخصوصاً برای قالب‌هایی مانند سولجر، به شکلی هستند که می‌توانند خروجی کار را از لحاظ ظاهری، در حد خیلی مناسبی درآورند و در نهایت دوام بتن‌ها را نیز، افزایش دهند. روغن قالب بتن، می‌تواند سطح قالب بتن را به شکل خیلی خوبی پوشش دهد و یک سطح صاف و صیقلی را در بتن ایجاد کند. این مورد جزء خواص آن به حساب می‌آید.

ویژگی روغن قالب بتن چیست؟

در مورد ویژگی‌های روغن قالب بتن، باید گفت که در صنعت ساختمان، این روغن به عنوان یک روغن شیمیایی رها کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. کیفیت بالایی که این روغن دارد را می‌توان جزء ویژگی‌های آن به حساب آورد.

از طرفی دیگر، باید گفت که این روغن بر پایه روغن معدنی است که بوی کمی هم دارد. از دیگر ویژگی‌های آن، این است که به طور معمول برای قالب‌های چوبی و فلزی در سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نهایت این روغن قادر است یک لایه روغنی مقاوم روی سطح قالب تشکیل دهد و از این طریق از زنگ زدگی قالب جلوگیری کند.

روغن قالب بتن چه مشخصاتی دارد؟

موضوع مهم بعدی، مربوط به مشخصات روغن قالب بتن است که باید بگوییم وزن این روغن، ۰.۸۳ کیلوگرم است. اگر بخواهیم این روغن را از لحاظ رنگ بررسی کنیم، باید بگوییم که رنگ روغن قالب بتن، قهوه‌ای تیره است. همینطور شکل این روغن، به شکل مایع با ویسکوزیته پایین است.

مقدار ترکیب و طریقه مصرف روغن قالب بتن چگونه است؟

قبل از مصرف روغن قالب بتن، باید سطح قالب‌ها را به خوبی تمیز کنید تا آلودگی‌ها به صورت کامل از بین بروند. سپس می‌توانید با استفاده از قلم‌مو، غلطک یا پیستوله، سطح قالب‌ها را به خوبی چرب کنید که در صورت استفاده از پیستوله، هم می‌توانید سرعت کار خود را بالا ببرید و هم از روغن کمتری استفاده کنید.

قبل از مصرف روغن قالب بندی، ‌باید ظرف آن را خوب تکان دهید و برای قالب‌های چوبی، باید آنقدر فرایند روغن زدن را تکرار کنید تا روغن نتواند جذب قالب شود. پس از این که قالب‌ها را روغن زدید و از جمع نشدن روغن در گوش‌ها اطمینان پیدا کردید، باید قالب‌ها را بین ۱ تا ۳ ساعت در هوای آزاد یا فضایی که تهویه مناسب دارد، قرار دهید تا عملیات تبخیر روغن قالب تمام شود.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از روغن قالب بتن چگونه است؟

مسلماً شما عزیزان هنگام استفاده از روغن قالب بتن، باید یک سری نکات ایمنی را برای احتیاط رعایت کنید. روغن قالب بندی بتن، یک ماده اشتعال‌زا است که باید در انبار کردن و نگهداری آن نکاتی مد نظر قرار داده شود. به عنوان مثال این روغن نباید در کنار موادی که از لحاظ پایداری پایین هستند یا منابع حرارت نگهداری شود.

همینطور نباید فرایند روغن زدن با قالب‌ها را کنار آتش یا منابع حرارت انجام دهید. درست است که این ماده دارای خاصیت خورندگی زیادی نیست، اما برای چشم و پوست مضر است و هنگام استفاده از آن، توصیه می‌شود که از عینک و دستکش ایمنی استفاده کنید. اگر روغن قالب به داخل چشمتان نفوذ کرد، باید سریعاً چشم خود را با آب بشویید و به پزشک هم مراجعه کنید.

بسته بندی قالب بتن چگونه است؟

قالب‌ها باید به صورت کاملاً محکم اطراف ستون قرار داده شوند و با ریختن بتن هم، هیچ حرکتی نکنند. قالب بندی می‌تواند بتن را به شکل ستون یا نوار فونداسیون نگه دارد تا زمانی که محکم شود. قالب بندی ستون، بیشتر با استفاده از قالب‌های فلزی انجام می‌شود؛ زیرا آن‌ها کاملاً به یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند و بتن از داخل آن‌ها خارج نمی‌شود.

مسلماً زمانی که روغن قالب بتن ساخته می‌شود، نیاز به بسته‌بندی دارد. هنگامی که مشتریان محصول مورد نظر خود را سفارش می‌‌دهند، فروشندگان آن‌ها را به صورت بسته‌بندی به مشتریان تحویل می‌دهند. علت انجام مرحله بسته‌بندی، به این خاطر است که کالای مورد نظر قابلیت حمل راحت‌تری داشته باشد. از طرفی دیگر با انجام یک بسته‌بندی درست، می‌توانید سلامت قالب خود را تا زمان تحویل به مشتری تضمین کنید.

جمع‌ بندی

روغن قالب بتن، یکی از روغن‌هایی است که از ترکیب روغن‌های دیگر و مواد شیمیایی به دست می‌آید. استفاده از روغن قالب بتن، می‌تواند مزیت‌هایی زیادی را به همراه داشته باشد که به آن‌ها اشاره کردیم، اگر شما عزیزان قصد خرید روغن قالب بتن را دارید، می‌توانید به یک سایت معتبر مراجعه کنید و این محصول را سفارش دهید. کارشناسان فروش نیز، می‌توانند راهنمایی‌های لازم را در زمینه خرید این محصول، در اختیارتان قرار دهند.

سوالات متداول

  1. روغن قالب بتن یک نوع است یا انواع دیگری هم دارد؟

روغن قالب بتن، دارای انواع مختلفی از جمله روغن گیاهی، روغن حیوانی، روغن سنتزی، روغن معدنی است که هر یک از ویژگی‌های مختلفی برخوردار می‌باشد.

  1. آیا روغن قالب بتن برای پوست و چشم ضرر دارد؟

بله، این روغن برای پوست و چشم مضر است و شما هنگام استفاده از آن، باید از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.

  1. مزایای استفاده از روغن قالب بتن چیست؟

بله، استفاده از این روغن می‌تواند مزیت‌های مختلفی از جمله کاهش هزینه‌های تمیزکاری، نداشتن تاثیر منفی روی خواص سطحی بتن و غیره را داشته باشد.

برای سفارش جک سقفی و قالب بتن و خرید جک سقفی و قالب بتن با فیدار فلز تماس بگیرید

خدمات شرکت فیدار فلز سهند را بیشتر بشناسید

شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده انواع متنوع از جک‌ سقفی و انواع قالب بتن در ایران است.برای خرید جک سقفی ،قیمت جک سقفی ،جک ساختمانی ،جک سقفی قیمت ،جک آرماتوربندی،جک عراقی ، جک فلزی ،جک سقفی بتن ،جک سقفی فیدار فلز ، قیمت جک ساختمانی، قالب بتن فلزی قیمت ،قالب بتن پلاستکی،قالب بتن دست دوم،اجاره قالب بتن،انواع قالب بتن،با مشاوران فروش شرکت فیدار فلز سهند در تماس باشید.

۲ دیدگاه

    • عمر طولانی: روغن‌های قالب فلزی معمولاً دارای عمر طولانی‌تری نسبت به روش‌های دیگر هستند. این به این معناست که نیاز به تعویض و تجدید آنها کمتر است، که در نهایت زمان و هزینه را صرفه‌جویی می‌کند.

      عدم جذب: روغن‌های قالب فلزی به خوبی به سطوح فلزی چسبیده و جذب نمی‌شوند، بنابراین احتمال چسبندگی بتن به قالب کاهش می‌یابد. این امر می‌تواند فرآیند خروج بتن از قالب را آسان‌تر و کیفیت سطح بتن را بالاتر ببرد.

      سهولت در اجرا: استفاده از روغن قالب فلزی می‌تواند فرآیند ریختن بتن را ساده‌تر کند، زیرا نیازی به استفاده از مواد جداکننده دیگر نیست و قالب فلزی می‌تواند به راحتی تمیز شود.

      مقاومت حرارتی: برخی از روغن‌های قالب فلزی مقاومت حرارتی بالایی دارند، که می‌تواند موثر باشد در شرایطی که دمای بتن بالا باشد و به دلیل این مقاومت، قالب فلزی دچار خرابی نشود.

      حفاظت از قالب: استفاده از روغن قالب فلزی می‌تواند به قالب‌های فلزی کمک کند تا در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت شوند، که باعث افزایش عمر مفید آنها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *