زمان مطالعه: 8 دقیقه

براکت ساختمانی چیست؟ ۳ نوع براکت کدام اند؟

براکت چیست ؟| فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن در ایران

براکت چیست؟

براکت در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می ‌گیرد و به طور کلی به نگهدارنده‌هایی گفته می ‌شود که سبب اتصال حداقل دو جسم گوناگون یا یکسان به یکدیگر خواهد شد.

براکت علاوه بر این که در ساختمان کاربرد دارد، به منظور نصب انواع تلویزیون و مانیتور به دیوار نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. معمولاً براکت‌ها با استفاده از ورق‌های سرد تولید می‌ شوند. ورق‌ها ترکیبی از قطعات پلاستیکی، آهن و آلومینیوم هستند‌.

از آن جایی که امروزه براکت در صنایع گوناگون به کار برده می ‌شود، مایل هستیم که در این مقاله از فیدار فلز سهند که تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن در ایران است پیرامون آن مطالبی را بیان کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون براکت تا پایان با ما همراه باشید.

براکت ساختمانی چیست؟

در حال حاضر یکی از مهمترین ابزارهایی که در قالب‌بندی به کار برده می ‌شود، براکت ساختمان خواهد بود. در واقع در سازه‌هایی که ارتفاع بالایی دارند و یا سازه‌هایی که بتن‌ریزی در آن‌ها بیش از یک مرحله انجام می ‌شود، باید از براکت استفاده گردد.

معمولاً سازه‌هایی با ارتفاع بلند طی یک مرحله بتن‌ریزی ساخته نخواهند شد‌. این سازه‌ها به قالب‌هایی خاص از جمله قالب‌های بالارونده و یا لغزنده عمودی احتیاج خواهند داشت.

به طور کلی وجود براکت سبب افزایش پایداری و استحکام قالب بندی خواهد شد. بدون وجود براکت امکان استفاده از قالب بندی لغزنده وجود نخواهد داشت و در نتیجه نمی ‌توان در سازه‌هایی که ارتفاع بالایی دارند بتن‌ریزی را انجام داد.

به عنوان مهمترین وظایف براکت در ساختمان می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • داربست آویز
  • ایجاد کردن جایگاهی به منظور شاقول کردن
  • متصل نمودن جان پناه

از آن جایی که براکت در افزایش مقاومت قالب‌ فلزی بتن ساختمان نقش بسیار مهمی دارد، مهندسان باید به انتخاب یک براکت با کیفیت و مناسب توجه نمایند‌.

بعد از انجام بتن‌ریزی نوبت به استفاده از براکت ساختمان می ‌رسد. در واقع سیستم قالب بندی باید برای ایجاد یک بتن‌ریزی مقاوم آماده شود. براکت به دیواری که روی آن بتن‌ریزی انجام می ‌گردد متصل خواهد شد.

روی دیوارهای بتنی سوراخ‌هایی ایجاد می‌ شود و سپس براکت با استفاده از مهره و پیچ به آن دیوار متصل خواهد شد. در این شرایط یک ضلع براکت به دیوار و ضلع دیگر آن نیز عمود بر دیوار قرار می ‌گیرد. ضلع عمود بر دیوار نقشه یک جان پناه را دارد که استادکاران تخته بنایی را روی آن ضلع براکت قرار می ‌دهند. پس از پایان این مرحله از بتن‌ریزی مجدداً براکت باز شده و در محل جدیدی که قرار است بتن‌ریزی انجام شود نصب می‌ گردد.

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که برای افراد پیش می ‌آید آن است که وجود براکت در ساختمان چه فوایدی دارد؟ براکت در ساختمان فواید بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت که به عنوان مهمترین آن‌ها می ‌توان به حفظ جان کارگران در حین کار و ایجاد فضایی راحت برای کار و حرکت آنان خواهد بود.

همچنین براکت ساختمان به عنوان تکیه گاهی مناسب برای قالب‌بندی به شمار می ‌رود. از آن جایی که نصب و جدا نمودن براکت راحت است استادکاران می ‌توانند در مراحل گوناگون کار از آن استفاده نمایند. این وسیله برای استفاده در ارتفاعات بالا نیز مناسب خواهد بود.

با توجه به مقرون به صرفه بودن قیمت این محصول معمولاً در پروژه‌هایی که از بودجه محدودی برخوردار هستند از آن استفاده می ‌کنند.

براکت قالب بندی چیست؟

براکت‌های قالب بندی مثلثی و L شکل هستند که مواد اولیه مورد استفاده در ساخت آن‌ها نیز لوله یا پروفیل خواهد بود. وظیفه براکت قالب بندی منتقل نمودن وزن به دیوار خواهد بود.

براکت قالب بندی همان گونه که از نام آن مشخص است  به منظور قالب بندی بتن و به منظور بتن‌ریزی دیوارهایی با ارتفاع بلند و همچنین ستون‌ها کاربرد دارد. امروزه استفاده از براکت قالب‌بندی در صنعت ساختمان سازی رواج بسیار زیادی پیدا کرده است.

براکت با براکت قالب بندی چه تفاوت هایی دارد

براکت که تحت عنوان پایه نگهدارنده نیز خوانده می ‌شود به عنوان یکی از مهمترین عناصر معماری محسوب می‌ شود. این براکت‌ها با استفاده از مواد گوناگونی همچون فلز سنگ و چوب تولید خواهند شد و سپس روی دیوار نصب می ‌شوند.

در سازه‌های بتنی به بخش برجسته ستون که در واقع محل نشیمنگاه تیر است، براکت گفته می‌ شود. براکت‌ها می ‌توانند تکیه‌گاهی برای تاقچه، بالکن، مجسمه و غیره باشند. براکت در قالب‌بندی نقشی بسیار مهم و اساسی دارد.

براکت عنصری تزیینی است که وظیفه آن تحمل وزن خواهد بود. براکت در صنایع گوناگون از جمله دندانپزشکی، ریاضی و غیره به کار برده می ‌شود و تقریباً در تمامی موارد نقش یکسانی را ایفا خواهد کرد.

در واقع وجه تمایز براکت و براکت قالب بندی آن است که براکت در صنایع گوناگون به کار برده می ‌شود، اما براکت قالب بندی در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: قالب بندی فلزی فونداسیون به چه معناست؟

انواع براکت ساختمانی کدام اند؟| فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن در ایران

بیشتر بخوانید: تاثیر قالب فلزی بتن و جک سقفی بر ‌کارایی ساخت و ساز

 

انواع براکت کدام اند؟

براکت‌ها انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می ‌شود.

براکت فلزی

براکت فلزی در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد. این براکت می‌ تواند در برابر فشارهای بسیار بالا و همچنین کشش، استحکام خود را به خوبی حفظ نماید. امکان نصب براکت فلزی روی دیوارهای گوناگون وجود خواهد داشت. این براکت‌ها در اندازه‌های گوناگونی مشاهده می‌ شوند که البته قابلیت سفارشی سازی آن‌ها متناسب با نیاز شما نیز وجود خواهد داشت. این وسیله می ‌تواند وزنی چندین برابر وزن خود را تحمل نماید. این براکت‌ها سبب افزایش ایمنی ساختمان در شرایط بحرانی مانند زلزله خواهند شد.

براکت دیوار برشی

براکت دیوار برشی قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد و به همین دلیل است که امروزه به وفور از آن استفاده می ‌شود. شما می ‌توانید براکت مورد نظر را باز کنید و در پروژه‌های بعدی نیز به کار ببرید. براکت دیوار برشی در سازه‌های گوناگون با ارتفاع‌های مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

براکت بتنی

با وجود براکت بتنی دیگر احتیاجی به داربست‌بندی در مجاورت قالب‌ها نخواهد بود. در واقع براکت‌های بتنی از شلوغ شدن اطراف قالب بندی پیشگیری می ‌کنند. با وجود این وسیله عبور و مرور راحت کارگران و همچنین امنیت آنان تامین خواهد شد.

شکل ظاهری براکت قالب بندی چگونه است

همان طور که پیش تر نیز بیان نمودیم براکت‌های قالب بندی مثلثی و یا L شکل هستند. با توجه به نوع پروژه باید شکل براکت را نیز انتخاب کرد. این وسیله دارای دو ضلع است که ابعاد آن‌ها نیز ۹۰، ۱۲۰، ۱۰۰ و ۱۶۰ سانتیمتر در ۱۲۰ سانتیمتر خواهد بود.

وزن این وسیله کاربردی بین ۲۴ الی ۴۵ کیلوگرم بوده و برخی از مهندسان متناسب با نوع پروژه خود نسبت به سفارش آن‌ها در ابعاد و وزن دلخواه خود اقدام می ‌کنند.

براکت‌ها متعلقاتی دارند که شامل پیچ درونی، پیچ بیرونی، مخروطی و بادامک می ‌شود. هر یک از این قطعات در نصب این پایه‌ها به دیوار نقش مهمی دارند که در ادامه بیشتر درباره آن‌ها توضیح خواهیم داد.

برای سفارش جک سقفی و قالب بتن و خرید جک سقفی و قالب بتن با فیدار فلز تماس بگیرید

براکت ساختمانی از چه اجزایی تشکیل شده است

براکت ساختمان اجزایی دارد که شامل موارد زیر می ‌شود.

  • پیچ ‌درونی براکت: این پیچ به منظور بستن مخروطی تعبیه گردیده و در نهایت نیز در بتن مخفی خواهد شد.
  • مخروطی براکت: مخروطی از یک طرف پیچ درونی و از طرف دیگر به پیچ بیرونی و بادامک اتصال می‌ یابد.
  • پیچ بیرونی براکت: محل قرارگیری براکت روی پیچ بیرونی است.
  • بادامک براکت: معمولاً بادامک میان پیچ بیرونی و مخلوطی قرار خواهد گرفت.

براکت ساختمانی در چه اندازه هایی تولید میشوند

ابعاد استاندارد براکت‌های ساختمانی معمولاً ۹۰ سانتیمتر و ۱۲۰ سانتیمتر است. البته ابعادهای بیان شده همواره ثابت نبوده و می ‌تواند متغیر شود.

در واقع کسانی که قصد خرید براکت را دارند می‌ توانند متناسب با نیاز خود و پروژه‌ای که می ‌خواهند در آن استفاده نمایند، ابعاد براکت را سفارش بدهند. بخش فنی کارخانه می ‌تواند اطلاعات کاملی را در اختیار کارفرما قرار دهد تا با توجه به نیاز مشتری براکت را در ابعادی مناسب با پروژه تولید کند.

براکت ساختمانی چه ویژگی دارد؟

همان طور که دریافتید براکت‌های ساختمانی در سازه‌ها نقش بسیار مهمی دارند، زیرا سبب افزایش استحکام و مقاومت آن ساختمان می ‌شوند.

با استفاده از این براکت‌ها می ‌توان قطعات یک سازه را به یکدیگر متصل کرد، به همین جهت این سازه در برابر نیروهای خارجی و مخرب محافظت خواهد شد.

براکت‌ها قیمت مناسبی دارند، و می ‌توانند مدت زمان اجرای یک پروژه را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. کیفیت ساخت براکت‌ها با یکدیگر متفاوت است، بنابراین می ‌بایست هنگام خرید آن‌ها کاملاً دقت فرمایید.

براکت ساختمانی دیوار| فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب فلزی بتن در ایران

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد انواع قالب بتن

 

براکت قالب بندی دیوار

پیش تر درباره براکت دیوار برشی مطالبی را مطرح کردیم. براکت قالب بندی دیوار به عنوان یک پایه برای دیوار محسوب می ‌شود که وزن آن را تحمل می ‌کند. در واقع این براکت روی دیوار نصب خواهد شد تا بتواند سبب افزایش استحکام آن شود.

امروزه برای ساخت انواع سازه‌های کوچک و بزرگ از این نوع براکت استفاده می ‌کنند. قطعاً با وجود این وسیله در سازه ایمنی ساختمان افزایش خواهد یافت.

براکت بتن

براکت بتن در ابعادهای گوناگونی مشاهده می‌ شود تا امکان استفاده از آن در تمامی مراحل پروژه وجود داشته باشد. این وسیله از وزن کاملاً مناسبی برخوردار بوده و به همین علت است که می ‌توان از آن در جلو، عقب و یا کنار سازه استفاده نمود.

پس از این که براکت‌ها در کارخانه تولید شدند با استفاده از یک لایه پرایمر پوشش داده خواهند شد تا در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی بیابند.

براکت در اسکلت فلزی

براکت در اسکلت فلزی نقش یک تکیه‌گاه را ایفا خواهد کرد. در واقع این وسیله نقش یک پایه نگهدارنده را ایفا می‌ کند تا بتواند قسمتی از بار آن اسکلت را تحمل و پشتیبانی نماید.

امروزه بسیاری از مهندسان و معماران به منظور افزایش مقاومت سازه از براکت در اسکلت فلزی استفاده می ‌کنند. اسکلت‌هایی که دارای این وسیله هستند نسبت به سایر اسکلت‌های فلزی از استحکام بالاتری برخوردار هستند.

براکت ستون چیست

همان گونه که از نام براکت ستون مشخص است، این وسیله به منظور قالب بندی ستون مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این ستون به عنوان یک نگهدارنده عمل می ‌کند و عدم وجود آن در عملکرد سازه اختلال ایجاد خواهد کرد.

ستون در سازه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌ کند و وظیفه دارد که بارهای محوری را به فونداسیون انتقال دهد. اگر یک سازه از ستون مقاوم و مستحکمی برخوردار نباشد، احتمال ریزش آن سازه وجود دارد.

براکت ستون سبب می ‌شود که برای ساخت ستون یک تکیه‌گاه قوی و مستحکم داشته باشید. در این شرایط کیفیت سازه شما بالا می ‌رود. برای تهیه این مدل براکت باید به نوع، ابعاد و جنس آن توجه فرمایید.

قیمت براکت قالب بندی

عوامل گوناگونی در تعیین قیمت براکت‌های قالب بندی موثر هستند. یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت این براکت‌ها نوع و جنس آن‌ها خواهد بود. معمولاً براکت‌های فلزی نسبت به نمونه‌های چوبی قیمت بالاتری دارند.

یکی دیگر از عوامل موثر در تعیین قیمت این وسیله نوسانات نرخ ارز و دلار است. ممکن است در طول سال با قیمت‌های متفاوتی مواجه شوید. ابعاد و نوع قالب از دیگر عواملی است که تعیین کننده قیمت آن می‌ باشد.

جمع بندی

براکت وسیله ‌ای است که در ساختمان حکم یک پایه نگهدارنده را دارد. براکت‌های ساختمانی سبب افزایش استحکام و مقاومت سازه‌ها در برابر عوامل محیطی خواهند شد.

براکت‌ها به واسطه اجزایی که دارند به دیوار متصل می ‌شوند. این براکت‌ها انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها از ویژگی خاصی برخوردار هستند، اما در نهایت سبب افزایش استحکام سازه خواهند شد. قیمت این وسیله همواره ثابت نبوده و به عوامل گوناگونی مانند جنس، نوع، ابعاد، نوسانات نرخ ارز و غیره بستگی دارد.

سوالات متداول

برخی از سوالاتی که ممکن است پس از خواندن این مطلب با آن مواجه شوید شامل موارد زیر می‌شود.

  • منظور براکت چیست؟

  • براکت به وسیله اطلاق می‌ گردد که به عنوان یک نگهدارنده عمل کرده و وظیفه اتصال حداقل دو جسم به یکدیگر را بر عهده دارد.
  • مهمترین فواید براکت‌های ساختمانی را نام ببرید؟

  • این براکت‌ها علاوه بر این که سبب حفظ جان و امنیت کارگران می ‌شوند سبب آسان شدن رفت و آمد آنان نیز خواهند شد. افزایش مقاومت و استحکام سازه در برابر شرایط محیطی گوناگون از دیگر فواید وجود این وسیله است.
  • ویژگی‌های براکت فلزی چیست؟

  • براکت فلزی در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی داشته و امکان سفارشی سازی آن‌ها نیز وجود خواهد داشت.

 

برای سفارش جک سقفی و قالب بتن و خرید جک سقفی و قالب بتن با فیدار فلز تماس بگیرید

خدمات شرکت فیدار فلز سهند را بیشتر بشناسید

شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده انواع متنوع از جک‌ سقفی و انواع قالب بتن در ایران است.برای خرید جک سقفی ،قیمت جک سقفی ،جک ساختمانی ،جک سقفی قیمت ،جک آرماتوربندی،جک عراقی ، جک فلزی  ،جک سقفی بتن ،جک سقفی فیدار فلز ، قیمت جک ساختمانی، قالب بتن فلزی قیمت ،قالب بتن پلاستکی،قالب بتن دست دوم،اجاره قالب بتن،انواع قالب بتن،با مشاوران فروش شرکت فیدار فلز سهند در تماس باشید.

 

 

 

۲ دیدگاه

    • براکت‌های فلزی در ساختمان‌ها از ویژگی‌هایی مانند استحکام بالا، پایداری در برابر فشار و وزن، قابلیت انعطاف در نصب و استفاده، مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند زنگ‌زدگی و خوردگی، قابلیت بازیافت و استفاده مجدد، و همچنین زیبایی و ظرافت در طراحی و اجرا برخوردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *