زمان مطالعه: 10 دقیقه

چسب بتن چیست؟ ۵ نوع چسب بتن کدام است؟

چسب بتن چیست | فیدار فلز سهند تولید کننده قالب فلزی بتن و جک سقفی ساختمان در ایران

یکی از کاربردی‌ترین افزودنی‌هایی که به بتن در قالب فلزی بتن اضافه می‌شود، چسب بتن است که در حال حاضر در صنعت ساخت و ساز نیز به وفور مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

این چسب همان طور که از نام آن مشخص است، بر پایه رزین اکریلیکی بوده و با خاصیتی که دارد سبب چسبندگی ترکیبات بتن به یکدیگر خواهد شد. این چسب سبب افزایش خاصیت آب بندی، سختی و روان کنندگی در ملات شده و سبب افزایش استحکام و مقاومت بتن می‌ شود.

به طور کلی این چسب را می ‌توان به دو گروه لاتکسی یا پلیمری و اپوکسی تقسیم کرد که در ادامه به طور کامل آن‌ها را شرح خواهیم داد. بیشترین میزان مصرف این چسب برای مرمت کردن سطوح مختلف است که به دلایل گوناگونی از جمله رطوبت، خوردگی، فشار بالا و غیره دچار آسیب شده‌اند.

استفاده از این چسب تنها به احیا و مرمت محدود نشده و برای نصب انواع کاشی و سرامیک روی سطوح بتنی نیز از آن استفاده می ‌کنند. این چسب قیمت مقرون به صرفه‌ ای دارد و از آن جایی که ماندگاری آن بالاست، احتمال کنده شدن کاشی نما به شدت کاهش خواهد یافت. برای آشنایی بیشتر با چسب بتن و موارد کاربرد آن و همچنین خصوصیاتی که دارد تا پایان ما را همراهی کنید.

استفاده از چسب بتن در دوغاب چگونه است؟

به منظور ساخت چسب بتن برای دوغاب به ۱ واحد چسب، ۴ واحد سیمان و ۱ واحد آب احتیاج خواهید داشت که باید تمامی آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید. به ازای هر یک کیلو و نیم دوغابی که به دست می ‌آید شما می ‌توانید حدود ۱ متر مربع از سطح مورد نظر خود را پوشش بدهید. بنابراین بهتر است که با توجه به مقادیر بیان شده چسب بتن برای دوغاب را تهیه نمایید و نسبت به پوشش دهی سطح اقدام کنید.

به منظور استفاده از این روش ابتدا باید سطح مورد نظر را به طور کامل خیس نمایید تا اشباع گردد. سپس دوغاب تهیه شده را با ضخامت ۲ میلیمتر و به صورت لایه‌ای روی آن سطح بریزید. در این روش در حقیقت دوغاب پایه‌ای برای چسب بتن است. پس از پوشش دهی سطح با استفاده از دوغاب نوبت به ریختن چسب خواهد رسید.

چسب بتن را باید به سرعت روی سطح بریزید، زیرا ممکن است سریع خشک شود. توجه داشته باشید که لایه چسب ضخیم نباشد. برای پخش کردن چسب روی سطح از افشانه یا برس استفاده نمایید. پس از ریختن چسب باید مجدداً عملیات بتن‌ریزی انجام گردد.

نحوه استفاده از چسب بتن به چه شکل است؟

یکی از موارد بسیار مهم در مورد این چسب نحوه استفاده صحیح از آن خواهد بود. در صورتی که شخص با شرایط مصرف چسب بتن آشنایی نداشته باشد، ممکن است در نهایت با نتیجه دلخواه خود مواجه نگردد. برای استفاده صحیح از این چسب باید به موارد زیر توجه فرمایید.

  • محل مورد نظر که قصد پوشش دهی آن با استفاده از چسب را دارید، باید عاری از چربی و غبار باشد. ابتدا سطح مورد نظر را تمیز کرده و سپس چسب را بریزید.
  • به میزانی که ضخامت بتن بیشتر باشد میزان چسب مورد نظر شما نیز بالاتر خواهد رفت. توجه فرمایید که از چسب به صورت لایه‌ای استفاده نمایید.
  • هنگامی که روی بتن چسب می‌ریزید، به ملات کمتری احتیاج خواهید داشت. قطعاً استفاده از این چسب هزینه‌های شما را کاهش می ‌دهد.
  • برای استفاده از چسب بهتر است که ابتدا مقداری آن را با آب رقیق کرده و سپس روی بتن خشک شده بریزید.

انواع چسب بتن کدام اند؟

همان طور که پیش تر نیز بیان نمودیم چسب بتن به دو گروه اپوکسی و لاتکس تقسیم می ‌شود، اما این چسب‌ها دارای مدل‌های مختلفی هستند که از لحاظ کاربرد و خواص با یکدیگر متفاوت خواهند بود. انواع چسب بتن شامل موارد زیر می ‌شود.

  1. چسب بتن اپوکسی: این چسب بر پایه رزین اپوکسی است و علاوه بر این که دوام بتن را افزایش می ‌دهد، سبب بالا رفتن قدرت چسبندگی آن نیز خواهد شد. این چسب دو جزئی است و برای استفاده از آن باید هر دو جز را با یکدیگر ترکیب نمایید. این چسب چسبندگی بالایی دارد و هنگام استفاده از آن باید سطح زیرین کار کاملاً خشک باشد.
  2. چسب بتن لاتکس: این چسب به صورت مایع بوده و سبب افزایش چسبندگی میان بتن و ملات خواهد شد. برای نصب انواع سرامیک و موزاییک از این چسب استفاده می ‌کنند.
  3. چسب بتن لاتکسی ویژه: این چسب به صورت یک مایع غلیظ است. به منظور تقویت نمودن چسب کاشی‌های پودری، معمولاً این نوع چسب استفاده خواهد شد. این چسب از ترک خوردن ملات جلوگیری می ‌کند و موجب افزایش چسبندگی بتن می ‌شود.
  4. چسب بتن آب‌بندی: بیشترین میزان استفاده از چسب بتن آب‌بندی مربوط به امور تعمیراتی خواهد بود. این چسب جایگزینی بسیار مناسب برای قیر و ایزوگام است.
  5. چسب کاشت میلگرد: این چسب از دو جز تشکیل شده که شامل اپوکسی اکریلات و هاردنر است. کاربرد این چسب مربوط به کاشت آرماتور در سطوح عمودی و افقی بتن خواهد بود. به منظور پر کردن شکاف‌هایی که در دیوار و سقف نیز وجود دارد، از این چسب استفاده می‌ کنند‌.

بیشتر بخوانید:روغن قالب بتن چیست؟

کاربرد-چسب-بتن؟| فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب بتن

کاربرد های چسب بتن چیست؟

به عنوان اصلی‌ترین کاربرد این چسب می ‌توان به افزایش چسبندگی بتن‌های تازه به بتن‌های قدیمی در پروژه‌های تعمیراتی اشاره نمود. در واقع این چسب چسبندگی بتن جدید به سطح قدیمی را افزایش می‌دهد. زمانی که بخواهند روی بتن‌های قدیمی عملیات نماسازی را انجام دهند از چسب بتن استفاده خواهند کرد. این چسب از تراوش آب پیشگیری نموده و از تفکیک شدن دانه‌های درشت و ریز جلوگیری خواهد کرد. در واقع این محصول سبب آب‌بندی بتن می ‌شود.

اگر سازه‌های بتنی شما آسیب دیده‌اند، با استفاده از چسب بتن می‌ توانید آن‌ها را ترمیم کنید. از دیگر کاربردهای این چسب می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • آب‌بندی
  • بالا رفتن مقاومت مکانیکی
  • بالا رفتن خاصیت چسبندگی
  • ترمیم نمودن بتن‌های فرسوده
  • متصل کردن میلگرد به بتن
  • پیشگیری از ایجاد شدن ترک در بتن

آیا چسب بتن برای استخر مناسب است؟

برای ساخت استخر از روش‌های گوناگونی استفاده می ‌کنند. بسیاری از استادکاران برای آب بندی استخر چسب بتن را به کار می ‌برند.

معمولاً در استخرهای بلوکی، سیمانی و بتنی برای آب بندی کردن سطح مورد نظر از این چسب استفاده خواهند کرد. چسب‌هایی که برای آب بندی بتن استخر به کار برده می ‌شود انواع مختلفی دارد. بهتر است چسبی را انتخاب کنید که شامل مواد پلیمری بوده و سفید رنگ باشد. انتخاب یک چسب مناسب در نتیجه نهایی استخر نقش مهمی دارد. برای استفاده از این چسب در فضای استخر باید آن را به صورت خام کف استخر و روی دیواره‌ها بکشید.

طرز تهیه چسب بتن چیست؟

هنگامی که از طرز تهیه چسب بتن صحبت می‌ شود، قطعاً انتظار محصولی با نتیجه فوق العاده را دارید. زمانی که شرایط آب و هوایی همواره در حال تغییر است و ممکن است با تحولات شیمیایی مواجه شوید نیز این چسب کاربرد خواهد داشت. کسانی که در صنعت ساخت و ساز مشغول به فعالیت هستند قطعاً درباره ارزش این چسب مطلع خواهند بود. در حال حاضر از چسب بتن در سازه‌های بتنی به وفور استفاده می‌ گردد.

طرز تهیه چسب بتن بدین صورت است که ابتدا باید آن را با آب رقیق کرده و سپس بتن و یا سیمان را به آن بیفزایید تا به شکل ملات در بیاید. قبل از این که از این ملات استفاده نمایید باید سطح مورد نظر را توسط لایه‌ای از چسب پوشانده و سپس سطح را آغشته به آن خمیر کنید. در واقع در این شرایط در بخش بتنی به ملات کمتری احتیاج خواهید داشت.

چگونگی‌ مخلوط سیمان و چسب بتن

همان گونه که دریافتید این چسب به ملات و یا سیمان اضافه می ‌شود. هنگامی که سیمان و چسب بتن با یکدیگر ترکیب شوند به منظور ساخت دوغاب و یا ملات ضد آب مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

برای مخلوط کردن سیمان و این چسب در وهله اول باید چسب با مقداری آب رقیق شود و سپس با ماسه و سیمان ترکیب گردد. نسبت ترکیب مواد اولیه که شامل چسب و سیمان می ‌شود حائز اهمیت خواهد بود. به ازای ۵ الی ۲۰ درصد از وزن سیمان باید به آن چسب افزوده شود. میزان دقیق مواد به نوع ملات و چسب بستگی خواهد داشت.

چسب بتن‌ پودری چیست؟

به طور کلی منظور از چسب بتن پودری، چسب کاشی پودری خواهد بود. معمولاً از این چسب برای انجام کارهای کوچک و بزرگ در ساختمان استفاده می ‌کنند‌. این چسب بر پایه مواد شیمیایی و سیمان بوده که در برابر نفوذ آب نیز از مقاومت بالایی برخوردار است.

معمولاً به منظور متصل کردن کاشی و سرامیک در محیط‌های مرطوب همانند کف آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی چسب بتن پودری را به کار می ‌برند. علاوه بر این که چسب بتنی از مقاومت بالایی برخوردار است، اجرای آن نیز بسیار راحت خواهد بود. اگر برای تکمیل پروژه‌های ساختمانی خود عجله دارید استفاده از این چسب بهترین گزینه است. خاصیت عایق رطوبتی و آب بندی از دیگر ویژگی‌های این چسب است.

میزان مصرف چسب بتن در ملات چقدر باید باشد؟

به طور کلی مقدار مصرف چسب بتن در ملات به عوامل گوناگونی بستگی خواهد داشت که شامل موارد زیر می‌ شود.

  • نوع پروژه
  • نوع سطح
  • ابعاد سطح ملات
  • شرایط محیطی
  • نیازهای مکانیکی

میزان استفاده از این چسب در ملات متناسب با وزن سیمان تعیین خواهد شد. همان طور که پیش تر نیز بیان نمودیم میزان چسب مورد استفاده باید حدود ۵ الی ۱۰ درصد از وزن سیمان باشد. در این مقدار چسب را به ملات اضافه کنید اتصال بین اجزای ملات افزایش یافته و خواص مکانیکی آن نیز بهبود خواهد یافت. البته نسبت ترکیب چسب بتن و سیمان با توجه به شرایطی که در پروژه حاکم است و شرایطی که واحد تولید کننده چسب بیان می‌ کند متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: براکت ساختمانی چیست؟ ۳ نوع براکت کدام اند؟

چسب-بتن-کاشی چیست؟|فیدار فلز سهند تولید کننده قالب فلزی بتن و جک سقفی ساختمان

بیشتر بخوانیم:روغن قالب بتن چیست؟

چسب بتن برای کاشی آیا مناسب است؟

کاربرد چسب بتن تنها به ترمیم درز‌ها و ترک‌ها محدود نشده و در بسیاری از موارد می ‌توان از آن استفاده کرد. ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد پیش بیاید که آیا جذب بتن برای چسباندن کاشی نیز مناسب است؟ در پاسخ باید گفت بله معمولا برای چسباندن انواع کاشی و سرامیک در قسمت‌های مختلف ساختمان علی الخصوص در بخش‌های مرطوب استفاده از چسب بتن مناسب خواهد بود. قدرت چسبندگی چسب بالاست و کاشی به راحتی از سطح جدا نخواهد شد.

زمان خشک‌ شدن چسب بتن چقدر است؟

این چسب از لحاظ حالت ظاهری مایع و سفید رنگ است اما سوالی که بسیار مطرح می ‌شود آن است که مدت زمان خشک شدن چسب بتن حدوداً چقدر خواهد بود؟

طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده مدت زمان خشک شدن سطحی این چسب ۴ ساعت و مدت زمان خشک شدن عمقی آن نیز حدود ۲۴ ساعت است. البته توجه داشته باشید که مدت زمان خشک شدن چسب روی بسته‌بندی آن درج می ‌شود، زیرا ترکیبات محصول با توجه به شرکت تولید کننده آن ممکن است متفاوت باشد.

معایب و مزایا چسب بتن چیست؟

به عنوان مهمترین مزایای چسب بتن می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • این چسب سبب پیشگیری از نفوذ آب می ‌شود و از پوسیدگی بتن جلوگیری می ‌کند.
  • پوشش دهی یکنواخت و ایجاد سطح یکنواخت از دیگر مزایای این چسب است.
  • این چسب در برابر شرایط محیطی گوناگون مانند سرما، گرما، رطوبت و غیره مقاومت بالایی دارد.
  • این چسب عمر مفید بتن را افزایش داده و سبب کاهش انتقال حرارت خواهد شد.

قطعاً این چسب‌ها معایبی نیز دارند که شامل موارد زیر می‌ شود.

  • ممکن است در پروژه‌های بزرگ هزینه چسب بالا باشد.
  • در برخی شرایط خاص مانند هوای خشک و سرد ممکن است چسب کارایی خوبی نداشته باشد.
  • برخی از مواد شیمیایی با این چسب‌ها تطابق نخواهند داشت.

قیمت چسب بتن

قیمت چسب بتن به عوامل گوناگونی بستگی دارد. یکی از عوامل تعیین کننده قیمت این محصول شرکت تولید کننده آن است که می ‌تواند ایرانی یا خارجی باشد. معمولاً محصولات خارجی نسبت به نمونه‌های ایرانی قیمت کمتری دارند.

نوع عملکرد و کارایی چسب یکی دیگر از عواملی است که در تعیین قیمت آن موثر خواهد بود. قطعا به میزانی که سطح کیفیت چسب بالاتر باشد، در نهایت با قیمت بالاتری به فروش می ‌رسد. نوسانات نرخ ارز و دلار نیز در تعیین قیمت چسب‌ها موثر هستند.

چسب بتن ضد آب چیست؟

چسب بتن ضد آب همان طور که از نام آن مشخص است در برابر آب مقاومت بالایی داشته و به آن چسب آب بند نیز می ‌گویند. این چسب انعطاف پذیری بتن را بالا برده و دوام و استحکام آن را افزایش می‌ دهد.

این چسب علاوه بر این که وظیفه افزایش چسبندگی را به عهده دارد، موجب بالا رفتن مقاومت سایشی و شیمیایی بتن نیز خواهد شد. با استفاده از این چسب می ‌توان عملیات بتن‌ریزی را به صورت کاملاً ساده انجام داد و از ایجاد ترک در آن نیز پیشگیری کرد.

فیلم اب بندی استخر با چسب بتن

اگر قصد ساخت یک استخر را دارید و می ‌خواهید که با استفاده از چسب بتن آن را آب بندی کنید می ‌توانید از فیلم‌های آموزشی موجود در فضای مجازی و اینترنت استفاده نمایید.

قطعاً با استفاده از چسب بتن میزان مقاومت کف و دیواره‌های استخر شما در برابر نفوذ آب به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. حتی اگر در محل زندگی و یا باغ شما نیز استخر وجود دارد، برای پر کردن درزها و ترک‌ها استفاده از این چسب را به شما عزیزان پیشنهاد خواهیم کرد. قطعاً این چسب استحکام استخر شما را افزایش داده و سبب حفظ دوام آن در طولانی مدت خواهد شد.

بهترین چسب بتن برای استخر کدام است؟

در حال حاضر تولیدکنندگان زیادی بر داخل و خارج از کشور نسبت به ساخت چسب بتن برای استخر اقدام می ‌کنند. بهترین چسبی که برای آب بندی استخر می‌ توانید از آن استفاده کنید محصولی است که دارای مواد پلیمری بوده و رنگ آن نیز سفید باشد.

کاربرد چسب بتن آب بندی استخر تنها به استفاده در فضای استخر محدود نشده و شما می ‌توانید در سایر سازه‌های بتنی نیز از آن استفاده نمایید. بهتر است که ابتدا تمامی چسب‌های موجود در بازار را بررسی کرده و سپس بهترین آن را برای آب بندی استخر خود انتخاب کنید.

جمع بندی

امروزه در صنعت ساخت و ساز به وفور از چسب بتن استفاده می ‌شود. این چسب با خاصیت چسبندگی بسیار بالایی که دارد سبب متصل شدن اجزای بتن به یکدیگر خواهد شد. چسب‌های بتنی انواع مختلفی دارند که هر یک مزایا و کاربرد خاص خود را خواهند داشت.

این چسب سبب می‌گردد که سطح مورد نظر شما کاملاً یکنواخت گردد و میزان مقاومت و استحکام آن نیز افزایش یابد. چسب بتن برای آب بندی استخر نیز به کار برده می ‌شود و به صورت خام به دیوار و کف استخر کشیده خواهد شد. قیمت این چسب همواره ثابت نبوده و به عوامل گوناگونی مانند برند تولید کننده، سطح کیفیت، مواد تشکیل دهنده و نوسانات نرخ دلار بستگی دارد.

سوالات متداول

برخی از سوالاتی که ممکن است برای شما مطرح شود شامل موارد زیر می‌ گردد.

  • چسب بتن شامل چند نوع است؟

  • به طور کلی چسب بتن را می ‌توان به دو گروه لاتکسی و اپوکسی تقسیم نمود.
  • مزایای چسب بتن را نام ببرید؟

  • پیشگیری از نفوذ آب، ایجاد سطحی یکنواخت، افزایش مقاومت سازه و کاهش انتقال حرارت

 

برای سفارش جک سقفی و قالب بتن و خرید جک سقفی و قالب بتن با فیدار فلز تماس بگیرید

خدمات شرکت فیدار فلز سهند را بیشتر بشناسید

شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده انواع متنوع از جک‌ سقفی و انواع قالب بتن در ایران است.برای خرید جک سقفی ،قیمت جک سقفی ،جک ساختمانی ،جک سقفی قیمت ،جک آرماتوربندی،جک عراقی ، جک فلزی  ،جک سقفی بتن ،جک سقفی فیدار فلز ، قیمت جک ساختمانی، قالب بتن فلزی قیمت ،قالب بتن پلاستکی،قالب بتن دست دوم،اجاره قالب بتن،انواع قالب بتن،با مشاوران فروش شرکت فیدار فلز سهند در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *