زمان مطالعه: 6 دقیقه

طریقه جک زدن زیر سقف چگونه است؟ + ۶ نکته مهم در نصب جک سقفی ساختمان

طریقه جک زدن زیر سقف چگونه است؟ فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب بتن
طریقه جک زدن زیر سقف چگونه است؟ فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب بتن

 

طریقه جک زدن زیر سقف وزن و بار ناشی از بتن ریزی سقف به وسیله جک سقفی به زمین انتقال پیدا می‌کند و به این ترتیب مقاومت سقف را در برابر بتن ریزی افزایش می‌دهد.

جک سقفی در سقف‌های بتنی از اهمیت زیادی برخوردار است و برای ساختن سقف‌های بتنی وجود جک در زیر سقف یک موضوع ضروری است که نصب آن باید با دقت انجام شود. نحوه قرار گرفتن جک در زیر سقف بسیار مهم است؛ زیرا میزان استحکام سقف به نحوه قرار گیری جک بستگی دارد.

ویژگی‌های جک سقفی ساختمانی چیست؟

جک سقفی ساختمانی برای افزایش مقاومت سقف همه ساختمان‌ها به کار برده می‌شود و با توجه به مکانی که ساختمان سازی انجام می‌شود و نوع ساختمانی سازی، انواع متفاوتی از جک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سه بخش تشکیل دهنده جک سقفی شامل رزوه، نر و مادگی است. بخش پایینی جک لوله‌ای است  که در اغلب موارد به اندازه ۶ سانی‌متر قطر دارد و ۲ میلی‌متر نیز ضخامت آن است. لوله‌ای که در قسمت فوقانی جک وجود دارد نیز قطری به اندازه ۵ سانتی‌متر و ضخامت ۲.۵ میلی‌متری دارد.  جک‌های سقفی به صورت سبک و سنگین ساخته می‌شوند‌. جک‌های سنگین می‌توانند بار زیادی را تحمل کنند و جک های سبک فشار کمی را تحمل می‌کنند. جک سقفی ایمنی ساختمان را افزایش داده و مدت ساختمان سازی را کاهش می‌دهد.

جک سقفی ساختمانی چه کاربردهایی دارد؟

در پروژه‌های ساختمان سازی مختلف از جک سقفی می‌توان استفاده کرد. ساختمان سازی چه به صورت یک طبقه باشد یا چند طبقه فرقی ندارد، استفاده از جک ساختمانی در همه پروژه‌های ساخت و ساز ضرورت دارد.

جک سقفی برای موارد زیر در ساخت و ساز کاربرد دارد.

  • کفراژبندی سقف‌ها
  • تحمل فشار سقف تا هنگامی که ساخت آن طبقه به پایان برسد.
  • قابلیت تنظیم ارتفاع و نصب جک سقفی در ارتفاع مناسب
  • دوام و استحکام بالا
  • امکان استفاده در شرایط و محیط‌های مختلف
  • قابلیت استفاده در ساختمان‌هایی با ابعاد گوناگون
  • امکان نصب جک سقفی در ارتفاع‌های مختلف متناسب با نیاز ساختمان
  • امکان استفاده در سقف‌های سنگین

 

۶ نکته مهم در نصب جک سقفی ساختمان | فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب بتن
۶ نکته مهم در نصب جک سقفی ساختمان | فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی و قالب بتن

بیشتر بخوانید: سولجر (soldier) چیست و چه کاربردی دارد ؟ + ۳ نوع سولجر کدام اند؟

۶ نکته مهم در نصب جک سقفی ساختمان

جک زدن زیر سقف و رعایت برخی نکات در نصب جک سقفی اهمیت زیادی دارد‌. به طوری که توجه به این نکات نصب رضایت بخشی را در پی خواهد داشت و روند ساخت و ساز را به خوبی پیشرفت می دهد.

نکات اولیه نصب جک سقفی

در نصب جک سقفی باید به توصیه‌های شرکت سازنده یا فردی که محصول را از او خریداری می‌کنید توجه کافی داشته باشید. باید دقت کنید که اندازه جک و ساختمان با هم تناسب داشته باشند.

ارتفاع جک سقفی باید کم‌تر از ساختمان مورد نظر باشد تا امکان مانور کردن  برای پیچ تنظیم وجود داشته باشد. حمایت از جک نیز یکی دیگر از مهم‌ترین نکات می‌باشد. جک باید روی بتن قرار بگیرد. قرار دادن پایه جک در خاک موجب می‌شود که جک نتواند عملکرد صحیحی داشته باشد و نمی‌تواند بار سقف را تحمل کند و در نتیجه احتمال ریزش سقف افزایش پیدا می‌کند.

گسترش نیروی حمایتی

زمانی که جک به شکل عمودی زیر سقف نصب می‌شود جک نیاز به حمایت وسیع‌تری دارد و وجود یک نقطه برای حمایت از جک کافی نیست.

اگر جک روی تیرهای سقف نصب گردد، حمایت آن در کل سقف پخش می‌شود. به این ترتیب قدرت ستون به وسیله تیر در کل سقف توزیع می‌شود.

ایجاد توازن در نصب جک سقفی

قبل از محکم کردن جک سقفی، متناسب بودن آن را در نظر بگیرید. محکم کردن جک باید به اندازه‌ای باشد که در مواقع ضروری بتوانید به آسانی آن را باز کنید. برای این که جک در بهترین حالت قرار بگیرد تراز و چکش به شما کمک می‌کند.

قرار دادن جک روی صفحه فلزی بهترین گزینه است؛ چنانچه جک سقفی روی سقف بتنی قرار دارد باید در وسط این صفحه نصب شود.

برای تنظیم جک قبل از این که پیچ آن خیلی محکم شود با چکش به پایه جک ضربه بزنید؛ به طوری که جک روی بتن حرکت کند. اگر شدت ضربات زیاد باشد موجب افتادن جک می‌شود. در نصب قسمت فوقانی روی تیر دقت کنید زمانی که زاویه به اندازه ۹۰ درجه شد پیچ را به طور کامل سفت کنید.

آزمون و خطا

با چکش خوردن قسمت پایینی جک، بخش بالایی آن حرکت می‌کند، به همین خاطر هرگز به بخش بالایی ضربه نزنید. توازن به تدریج ایجاد می‌شود و هر دفعه عدم توازن کاهش می‌باید و در نهایت صفر می‌شود. ضربه زدن به بالای جک عدم توازن را همانند مرحله اول می‌کند.

نحوه پیدا کردن تناسب

برای ایجاد توازن شاقول و ریسمان بسیار راهگشا است. در شاقول‌های لیزری تراز ۹۰ درجه به وسیله لیزر به وجود می‌آید. شما با تابش این خط ۹۰ درجه و موازی کردن لیزر و جک می  ‌توانید توازن را ایجاد کنید. زمانی که زاویه جک ۹۰ درجه شد پیچ آن را محکم نمایید.

نظم در نصب جک

نصب جک‌ها به شکل منظم اهمیت زیادی دارد زیرا نظم باعث می‌شود که فشار سقف به صورت مساوی بین جک‌ها توزیع شود و اندازه نیروی حمایتی به حداکثر خود می‌رسد. همچنین نصب منظم جک‌ها جا به جا شدن در ساختمان را آسان می‌کند و حرکت دادن وسایلی مانند فرغون و استانبولی راحت‌تر انجام می‌شود.

ظرفیت بار و ارتفاع مورد نیاز کار خود را با دقت بسیار بررسی کنید.

در ساخت جک سقفی استانداردهایی رعایت شده ‌است. به طوری  که هر سایزی از جک سقفی مقداری از فشار و بار را می‌تواند تحمل کند. پایه‌های بلندتر مقاومت کم‌تری دارند و وزن کم‌تری را می‌توانند تحمل کنند. به طور کلی وزنی که جک سقفی می‌تواند تحمل کنند از ظرفیت وزنی آن کم‌تر است. این موضوع ارزش سرمایه گذاری روی جک سقفی را افزایش می‌دهد.

نصب جک سقفی ساده چگونه است؟

این جک نسبت به دیگر جک‌ها نصب آسان‌تری دارد. سوراخ‌های روی نری برای تنظیم ارتفاع جک مورد استفاده قرار می‌گیرند و ارتفاع جک به وسیله رزوه و فنر تنظیم می‌شود و سپس برای این که ارتفاع جک ثابت نگه داشته شود در داخل سوراخ‌ها پین قرار می‌گیرد.

نصب جک سقفی صلیبی ثابت چگونه است؟

بخش متحرک و رزوه این جک در مرکز آن قرار دارد و ارتفاع لوله داخلی و صلیب با استفاده از رزوه تنظیم می‌شود. ابتدا این جک در زیر سقف قرار می‌گیرد و سپس ارتفاع آن تنظیم می‌شود.

نصب جک سقفی صلیبی متحرک چگونه است؟

ساختار این جک مشابه جک سقفی صلیبی ثابت است؛ ولی تراز و زاویه صلیب قابل تغییر می‌باشد. ارتفاع این جک نیز پس از قرار گرفتن در زیر سقف تنظیم می‌شود.

نصب جک سقفی عراقی ( U شکل )

نصب جک سقفی عراقی ( U شکل ) نصب این جک با جک‌های دیگر متفاوت است. برای تنظیم ارتفاع به جای رزوه از پیچ‌ و مهره تعبیه شده روی پایه استفاده می‌شود. در ساختمان‌هایی که سقف آن‌ها تیرچه و دال بتنی است برای نگهداری سقف از جک عراقی استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:جک عراقی چیست؟ یا جک سقفی عراقی چیست؟

 

مناسبترین جک سقفی برای سازه | فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب بتن
مناسبترین جک سقفی برای سازه | فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی ساختمان و قالب بتن

 

بیشتر بخوانید:صفر تا ۱۰۰ فرق اسکافلد با داربست چیست؟

 

مناسب‌ترین جک سقفی برای سازه کدام است؟

جک زدن زیر سقف برای انتخاب جک سقفی نوع سقف، زاویه‌های مندرج در نقشه، میزان استحکام بتن، بلندی سقف و وزن سقف باید مورد توجه قرار بگیرد. برای سقف‌هایی که ارتفاع آن‌ها حداکثر ۵.۵ متر است، می‌توان از جک سقفی استفاده کرد و برای ارتفاع بیشتر از داربست مثلثی و چکشی استفاده می‌شود.

جمع بندی

در بتن ریزی سقف و دیوار‌ها برای ایجاد مقاومت و استحکام بیشتر از جک سقفی استفاده می‌شود. این کار از ریزش سقف جلوگیری می‌کند. در نصب جک سقفی علاوه بر رعایت استانداردها، باید به وسیله فرد ماهر نصب شود و کیفیت جک سقفی نیز اهمیت زیادی دارد.

سوالات متداول

ویژگی‌های جک سقفی ساختمان چیست؟

جک زدن زیر سقف  این سازه از جنس فلز است و برای افزایش مقاومت سقف به کار می‌رود. ارتفاع این سازه قابلیت تنظیم دارد و تا زمانی که بتن خودش را بگیرد زیر سقف قرار می‌گیرد. پس از آن این سازه حذف می‌شود.

جک سقفی ساختمان چه کاربردهایی دارد؟

آیا جک زدن زیر سقف این سازه برای جلوگیری از ریزش سقف و افزایش مقاومت آن در ساختمان‌های بتنی به کار می‌رود و تا انتهای ساخت طبقه در زیر سقف قرار می‌گیرد.

نکات مهم در نصب جک سقفی ساختمان کدامند؟

برای جک زدن زیر سقف تراز بودن و استحکام مکان نصب، اندازه گیری میزان تحمل فشار، نصب منظم جک‌ها، بررسی کردن وضعیت جک‌ها به طور مداوم، متوازن بودن نصب جک‌ها از جمله نکات مهم در نصب جک‌ها هستند.

 

برای سفارش جک سقفی و قالب بتن و خرید جک سقفی و قالب بتن با فیدار فلز تماس بگیرید

خدمات شرکت فیدار فلز سهند را بیشتر بشناسید

شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده انواع متنوع از جک‌ سقفی و انواع قالب بتن در ایران است.برای خرید جک سقفی ،قیمت جک سقفی ،جک ساختمانی ،جک سقفی قیمت ،جک آرماتوربندی،جک عراقی ، جک فلزی ،جک سقفی بتن ،جک سقفی فیدار فلز ، قیمت جک ساختمانی، قالب بتن فلزی قیمت ،قالب بتن پلاستکی،قالب بتن دست دوم،اجاره قالب بتن،انواع قالب بتن،با مشاوران فروش شرکت فیدار فلز سهند در تماس باشید.

۴ دیدگاه

    • در نصب جک سقفی باید به توصیه‌های شرکت سازنده یا فردی که محصول را از او خریداری می‌کنید توجه کافی داشته باشید. باید دقت کنید که اندازه جک و ساختمان با هم تناسب داشته باشند.

      ارتفاع جک سقفی باید کم‌تر از ساختمان مورد نظر باشد تا امکان مانور کردن برای پیچ تنظیم وجود داشته باشد. حمایت از جک نیز یکی دیگر از مهم‌ترین نکات می‌باشد.

    • برای سقف‌هایی که ارتفاع آن‌ها حداکثر ۵.۵ متر است، می‌توان از جک سقفی استفاده کرد و برای ارتفاع بیشتر از داربست مثلثی و چکشی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *