زمان مطالعه: 6 دقیقه

سولجر (soldier) چیست و چه کاربردی دارد ؟ + ۳ نوع سولجر کدام اند؟

سولجر چیست؟فیدار فلز سهند تولید کننده سولجر |جک سقفی ساختمان و قالب بتن
سولجر چیست؟فیدار فلز سهند تولید کننده سولجر |جک سقفی ساختمان و قالب بتن

اگر برایتان سوال پیش آمده که سولجر چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ حتماً این مطلب را بخوانید؛ چرا که قصد داریم به طور کامل این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

مزایای استفاده از سولجر چیست؟

سولجر یا soldier به معنای سرباز نوعی نگهبان برای سازه و دیوارهای بلند محسوب می شود. این ابزار اغلب برای قالب فلزی بتن بندی و بتن ریزی در پروژه های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد اما  مزیت آن  تنها در این مورد نیست. در ادامه مزایای استفاده از سولجر را  ارائه می دهیم.

  • کنترل و تحمل فشارهای ناشی از بتن ریزی
  • موجب افزایش عمر تجهیزات و استهلاک کمتر می شود.
  • ایجاد سطح صاف و تمیز در سازه خروجی
  • موجب افزایش مقاومت سازه می شود.
  • عدم نیاز به صرف زمان بیشتر برای باز کردن قالب ها و بستنشان
  • افزایش ایمنی در ارتفاع

سولجر از طریق بولت عصایی و یک سری لوازم دیگر مثل واشر کاس، مهره های مخصوص و لوله به قالب ها وصل می شود. هدف اصلی از اینکار مهار کردن فشار محیط اطراف بتن است.

با اینکار پس از اتمام پروژه می توان قالب ها را جابجا کرد و در ساخت سازه ای دیگر مورد استفاده قرار داد. مسلماً اگر در اجرای پروژه ای قالب آماده وجود داشته باشد

در زمان پیمانکار بسیار صرفه جویی می شود. علاوه بر این هزینه کمتری برای شروع پروژه نیاز خواهد بود. در واقع با استفاده از سولجر می توانید عمر تجهیزات را بالا ببرید و بتنی صاف و یک دست ایجاد کنید. همچنین به دلیل کاهش فشار ناشی از بتن، سازه نهایی مستحکم تر و مقاوم تر خواهد بود.”برای اطلاع از آخرین قیمت سولجر و خرید جک سقفی ساختمان  کلیک کنید.”

انواع مختلف سولجر کدام اند؟

اگر قصد بهره گیری درست از سولجر را دارید، بهتر است بدانید که هر یک از انواع سولجر چه فرقی با هم می کنند و نامشان چیست. پس در ادامه انواع مختلف سولجر را نام می بریم و توضیح می دهیم.

سولجر الواری

این سولجر انعطاف بالایی داشته و جزو اولین سولجرهایی است که در سازه های مختلف کاربرد داشته است. در این بخش به طور لیست چک ویژگی های سولجر الواری را ارائه می دهیم.

  • مونتاژ این سولجر راحت بوده و نسبت به سایر سولجرهای جنس فلز وزن کمتری دارد.
  • برای استفاده از این سولجر می توان در همان محل پروژه سولجر را به قالب ها مونتاژ کرد.
  • برای استفاده در ساخت سازه های کوچک مقرون به صرفه ترین سولجر است.
  • بهتر است پیش از استفاده از سولجر الواری ابتدا ابزار را از لحاظ وجود موریانه مورد بررسی قرار دهید.
  • نسبتاً عمر کوتاه تری دارند و برای پروژه های بزرگ چندان مناسب نیست.

سولجر های فلزی (آلومینیوم و فولاد)

سولجرهای فلزی به دلیل ضد آب بودن و مقاومت بالایی که دارند قابل استفاده چندباره هستند. اگر تمایل به ایجاد بتن یکدست و صاف دارید، انتخاب این سولجر، بهترین مورد است. از آنجایی که امکان استفاده مجدد از آن وجود دارد، این نوع سولجر عده زیادی را به سمت خود کشانده و طرفداران زیادی دارد. همانطور که می دانید فلز، جنسی نسبتا سنگین وزن است اما در هر صورت سولجر آلومینیومی نسبت به فولادی وزن کمتری دارد. البته لازم به ذکر است که سولجر فولادی نسبت به سولجر آلومینیومی قابلیت تحمل بیشتری داشته و مقاومت تر است.

سولجر های پلاستیکی

سولجر پلاستیکی وزن کمی داشته و نسبتاً دارای مقاومت کمتری است. پس برای سازه ها و پروژه های کوچک و کم بودجه کاربرد بیشتری دارد. اگر بخواهیم با سولجر الواری مقایسه کنیم، انعطاف کمتری داشته و جابه جایی آن ساده تر است.

 

بیشتر بخوانید:صفر تا ۱۰۰ فرق اسکافلد با داربست چیست؟

سولجر قالب بندی چیست؟ فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی |قالب بتن | سولجر
سولجر قالب بندی چیست؟ فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی |قالب بتن | سولجر

سولجر قالب بندی چیست؟

اگر پروژه ای سنگین در ارتفاع زیاد در دست دارید، استفاده از سولجر قالب بندی بسیار کاربردی است. چنانچه قرار است سازه مورد نظرتان از بتن ساخته شود و عرض هر قالب بتن باید از  ۲۰ سانتی متر بالاتر باشد حتماً از سولجر قالب بندی استفاده کنید. جنس این سولجر، فولادی است و به وسیله ابزارهای مخصوص که در بالا هم اشاره شد به قالب ها متصل می شود. ضخامت سولجر قالب بندی فولادی ۳ سانتی متر است. این نوع سولجر در ارتفاع های مختلف با وزن های گوناگون وجود دارند که در هر پروژه بسته به نیاز و تشخیص پیمانکار ارتفاع و وزن سولجر مشخص می شود.

ضرورت استفاده از سولجر ها در قالب بندی

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا باید حتما از سولجرها به هنگام قالب بندی استفاده کرد. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که وجود سولجرها برای ایجاد ایمنی لازم و کنترل فشارهای ناشی از بتن ریزی لازم و ضروری است. شاید ابتدا ضرورت سولجرها چندان ملموس به نظر نرسد ولی در گذر زمان خرابی های متعدد ایجاد می گردد. پس چه بهتر برای قالب بندی صحیح و استاندارد از سولجر مناسب استفاده کنید تا در گذر زمان شاهد به هم ریختگی سقف و دیوارها نباشید. البته هرگز سولجر جایگزین تیرچه نخواهد بود و هر یک از کاربردهای  مخصوص به خود را دارند.

ابعاد و وزن سولجر قالب سازی چقدر است؟

همانطور که گفتیم سولجرهای قالب سازی در اندازه های و وزن های مختلف وجود دارند که پیمانکار با توجه به نوع سازه و پروژه می تواند بهترین مورد را انتخاب کند. در این بخش به چند مورد از ابعاد و وزن های سولجرها خواهید پرداخت.

طول سولجر(متر)وزن سولجر(کیلوگرم)
۰٫۰۹۷٫۳
۰٫۳۶۱۱٫۹
۰٫۵۴۱۵٫۲
۰٫۷۲۱۸٫۷
۱٫۸۳۸٫۸

با توجه به اطلاعات جدول متوجه شده اید که هر چقدر طول سولجر بیشتر باشد، وزن آن نیز بالاتر خواهد بود.

مزایای استفاده از سولجر در قالب بندی چیست؟

سولجر در قالب بندی قابلیت تحمل وزن بالا را دارد. به دلیل متنوع بودن سولجرها از لحاظ وزن و طول، پیمانکار می تواند با توجه به هر پروژه سولجر مناسبی را انتخاب کند.

در واقع سازه با ارتفاع بالا از طریق سولجر مناسب به راحتی قالب بندی خواهد شد. هر سازه ای پس از بتن ریزی متحمل فشارهای زیادی می شود که با وجود سولجرها تحمل این فشارها راحت تر می شود.

در هزینه ها و زمان بسیار صرفه جویی شده و قابل استفاده در پروژه های مختلف می باشد. این ابزار در واقع نقش حمایتی برای هر قالب داشته و همچون تکیه گاهی قوی عمل می کند.

جالب است بدانید که سولجرها برای ساخت کشتی های بزرگ نیز کاربرد دارند. اگر تمایل به افزایش طول عمر سولجر دارید می توانید سولجرها را رنگ کنید تا پیشاپیش از خوردگی آنها جلوگیری کنید. سولجرها به کمک سکوهای ایمنی در ارتفاعات بالا نیز در دسترس هستند.

 

بیشتر بخوانید:فاصله قرار گیری استاندارد جک سقفی در زیر سقف ساختمان چقدر است؟ + ۴ مزایا و ظرفیت باربری آن ها

سولجر در چه جاه هایی استفاده میشود ؟| فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی قالب بتن و سولجر ساختمانی
سولجر در چه جاه هایی استفاده میشود ؟| فیدار فلز سهند تولید کننده جک سقفی قالب بتن و سولجر ساختمانی

سولجر قالب در چه جاهایی استفاده می شود؟

سولجر ابزاری است که به قالب بندی بتن کمک زیادی کرده و مثل یک تکیه ها برای قالب های بتن کاربردی است. سولجر های قالبی در واقع کاربرد زیادی در ساخت و ساز دارد. به طور جزئی تر به شما خواهیم گفت که سولجر قالب در چه جاهایی استفاده می شود؟

ساختمان های بتنی

سولجر برای قالب بندی و ساخت سقف یا دیوارهای ساختمانهای مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

پل‌ها و تونل‌ها

برای مقاوم سازی قالب های سازه هایی مثل تونل و پل کاربرد دارد.

تخته‌سازی بتنی

سولجر برای ایجاد پیاده رو، ورودی یا خروجی مورد استفاده قرار می گیرد.

سازه‌های آبیاری

برای ساخت تانکر آب و تمام سازه های آبیاری کاربرد دارد.

سازه‌های دریایی

برای ساخت بندرهای دریایی و پایانه های نفتی استفاده می شود.

تفاوت سولجر با جک سقفی در چیست؟

هر دوی این ابزارها یکی از اساسی ترین لوازم در اجرای بتن ریزی است. سولجر برای بتن ریزی عمودی و جک سقفی برای کنترل فشار ناشی از بتن ریزی سقف مورد استفاده قرار می گیرد.پیشنهاد میکنم مقاله داربست فلزی در ساختمان‌ها: اصول، انواع و کاربردها را مطالعه کنید.

جمع بندی

به طور کلی سولجر ابزاری مفید در صنعت ساخت و ساز می باشد. در اشکال گوناگون با وزن های مختلف وجود دارند که انتخاب آن بر عهده پیمانکار پروژه است. با استفاده از سولجر سازه ای مستحکم تر و مقاوم تر خواهید داشت چرا که همچون تکیه گاهی قوی برای قالب ها مفید و کاربردی است.

سوالات متداول

سولجر چیست؟

نوعی ابزار کاربردی برای صنعت ساخت و ساز است که به قالب های بتن وصل می شوند و همچون تکیه گاهی قوی برای ساخت سازه های مستحکم لازم و ضروری هستند.

مزایای استفاده از سولجر چیست؟

بالا بردن سرعت ساخت و ساز، صرفه جویی در هزینه و زمان، ایجاد بتن صاف و یکدست، ایجاد بتن با کیفیت، ساخت سازه ای مستحکم تر، قابل استفاده در پروژه های دیگر

انواع سولجر

الواری، پلاستیکی، فلزی

برای سفارش جک سقفی و قالب بتن و خرید جک سقفی و قالب بتن با فیدار فلز تماس بگیرید

خدمات شرکت فیدار فلز سهند را بیشتر بشناسید

شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده انواع متنوع از جک‌ سقفی و انواع قالب بتن در ایران است.برای خرید جک سقفی ،قیمت جک سقفی ،جک ساختمانی ،جک سقفی قیمت ،جک آرماتوربندی،جک عراقی ، جک فلزی ،جک سقفی بتن ،جک سقفی فیدار فلز ، قیمت جک ساختمانی، قالب بتن فلزی قیمت ،قالب بتن پلاستکی،قالب بتن دست دوم،اجاره قالب بتن،انواع قالب بتن،با مشاوران فروش شرکت فیدار فلز سهند در تماس باشید.

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *