زمان مطالعه: 11 دقیقه

 

فاصله قرار گیری استاندارد جک سقفی در زیر سقف ساختمان چقدر است؟ + ۴ مزایا و ظرفیت باربری آن ها

طریقه جک زدن زیر سقف ساختمان |فیدار فلز سهند آخرین قیمت جک سقفی و خرید جک سقفی ساختمان
طریقه جک زدن زیر سقف ساختمان |فیدار فلز سهند آخرین قیمت جک سقفی و خرید جک سقفی ساختمان

ارتفاع جک های سقفی چقدر است؟

جک سقفی از تجهیزات پرکاربرد در انواع پروژه های عمرانی هستند که برای انواع سقف ها مورد استفاده قرار می گیرند. این جک ها به منظور تحمل بار وارد شده بر سقف در زیر سقف قرار می گیرند

و باعث افزایش استقامت و پایداری سقف می گردند. جک های سقفی در اندازه ها و نوع های مختلف تولید می شوند که از جمله پر کاربردترین نمونه های جک سقفی می توان جک صلیب ثابت، بدون صلیب، T شکل سیار، تلسکوپی، U شکل عراقی و شمعی را نام برد. برای قیمت جک سقفی و خرید جک سقفی کلیک کنید.با توجه به اهمیت جک ها در ساخت و ساز در این مقاله با معرفی آن ها به بررسی کاربرد و فاصله قرار گیری آن ها در زیر سقف و مزایا و ظرفیت باربری آن ها و … پرداخته ایم.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با اجزای جک سقفی | باز کردن درون جهان، جک سقفی ساختمان

شمع زیر سقف چیست |قیمت جک سقفی |خرید جک سقفی |فیدار فلز سهند
شمع زیر سقف چیست |
قیمت جک سقفی |خرید جک سقفی |فیدار فلز سهند

شمع زیر سقف چیست؟

شمع فلزی در حقیقت همان جک سقفی است که برخی از آن با عنوان شمع فلزی نیز یاد می کنند و استفاده از آن به منظور نگهداری از سقف و انتقال فشار وارد شده از سقف بر سطح زمین صورت می پذیرد. در حقیقت همه سقف ها برای پایدار شدن و افزایش مقاومت و استحکام و جلوگیری از ریزش نیاز به یک نگه دارنده دارند، که این وظیفه را جک سقفی یا همان شمع انجام می دهد.

انتخاب شمع زیر سقف مناسب

با توجه به تولید شمع ها درانواع مختلف از نظر جنس و سایز و ارتفاع لازم است که شناخت نسبی در مورد جک ها وجود داشته باشد. نوع پروژه، ارتفاع سقف، محل کاربرد

جک، شرایط مکان ساخت و ساز، تعداد طبقات، وزن تخمینی سقف و بودجه در نظر گرفته شده و … از جمله مواردی هستند که با توجه به آن ها باید انتخاب شمع زیر سقف مناسب انجام پذیرد. علاوه بر این ها بررسی کیفیت شمع انتخابی نیز در هنگام انتخاب آن بسیار مهم است زیرا انتخاب یک شمع بی کیفیت و آسیب دیده در طول پروژه ممکن است باعث ایجاد لطمات جبران ناپذیری شود. بنابراین حتی اگر قصد استفاده از جک های دست دوم را هم دارید حتما کیفیت و سالم بودن آن ها را بررسی نمایید.

کاربرد جک ساختمانی چیست؟

با توجه به این که پس از قالب بتن ریزی، سقف هر طبقه تحت فشار و بار زیادی قرار دارد و از طرفی استحکام بتن و شکل گیری بتن نیاز به زمان دارد؛ لذا نیاز به یک تکیه گاه برای نگهداری از سقف به منظور جلوگیری از ریزش سقف وجود دارد که به همین دلیل از جک های سقفی یا همان شمع ها استفاده می شود. بنابراین کاربرد جک سقفی به منظور حمایت از سقف تا زمان قوام یافتن آن و جلوگیری از ریزش آن است.

انواع جک سقفی بر اساس وزن کدامند؟

جک های سقفی ساختمانی در نمونه های مختلفی تولید می گردند که هر کدام دارای کاربردهای متفاوتی هستند و انتخاب آن ها نیز بر اساس نیاز پروژه صورت می پذیرد. یکی از ملاک های طبقه بندی جک ها، وزن آن ها است که بر اساس آن، جک ها را به دو دسته جک های سبک و جک های سنگین طبقه بندی می کنند. استفاده از جک های سبک در پروژه های کوچک رواج دارد. چرا که این نمونه جک ها قادر به تحمل وزن زیادی نیستند؛ در حالی که جک های سنگین با توجه قابلیت تحمل وزن بالا در پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

اندازه و ارتفاع جک ساختمانی سقفی چقدر است؟

جک ها از سه قسمت نری و مادگی و رزوه تشکیل شده اند که قسمت بالایی جک یا نری، لوله ای به قطر ۵ سانتی‌متر و ضخامت ۲٫۵ میلی‌متراست. همچنین قسمت پایینی یا مادگی،

لوله ای به قطر ۶ سانتی‌متر و ضخامت ۲ میلی‌متر است. جک ها در سایزها و ارتفاع های متفاوتی تولید می شوند که انتخاب آن ها با توجه به ارتفاع سقف انجام می شود. ارتفاع استاندارد جک سقفی سه متر و بیست سانتی متر است که این نمونه جک درمقایسه با سایر نمونه جک ها در ساخت و ساز ها بیشترین کاربرد را دارد. وزن این جک حدود ۱۴ کیلوگرم بوده و قادر به تحمل بار تا حدود یک و نیم تن نیز است. البته جک ها در ارتفاع های مختلفی وجود دارند که از جمله پرکاربرد ترین آن ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • جک سقفی ۳٫۵ متری سر جدا
  • جک سقفی ۳٫۵ متری سر ثابت
  • جک سقفی ۴ متری سر ثابت
  • جک سقفی ۴ متری سر جدا
  • جک سقفی ۵ متری

فاصله استاندارد جک های زیر سقف از یکدیگر چقدر است؟

فاصله شمع زیر سقف چقدر باید باشد؟با وجود این که قوانین و دستورالعمل هایی وجود دارد که بر مبنای آن فاصله جک های زیر سقف تیرچه بلوک و دال بتنی و وافل و یوبوت و عرشه فولادی و کامپوزیت و … مشخص و تعیین می گردد،

اما مهندسان و متخصصان، مناسب ترین فاصله استاندارد جک های زیر سقف را بر اساس دو عامل حجم بتن سقف و میزان بار و فشار وارده تعیین می نمایند.

برای سازه های معمولی بهترین فاصله برای قرار دادن جک ها از یک دیگر در زیر سقف بین ۸۰ الی ۱۰۰ سانتی متر است. در حقیقت اگر میزان بار موجود بر روی هر جک از ۵/۱ تن کم تر بود معمولا جک ها را با فاصله یک متری از هم قرار می دهند. اما در صورتی که میزان بار وارد شده از ۵/۱ تن بیشتر باشد، فاصله جک ها را کم تر می کنند و در برخی موارد جک ها را حتی در فاصله ۵۰ سانتی متری نسبت به یک دیگر قرار می دهند.

 

بیشتر بخوانید:داربست فلزی در ساختمان‌ها: اصول، انواع و کاربردها

طریقه جک زدن زیر سقف ساختمان |فیدار فلز سهند آخرین قیمت جک سقفی و خرید جک سقفی ساختمان
طریقه جک زدن زیر سقف ساختمان |فیدار فلز سهند آخرین قیمت جک سقفی و خرید جک سقفی ساختمان

طریقه جک زدن زیر سقف ساختمان چگونه است؟

جک سقفی زدن اصولی زیر سقف از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که اجرای نادرست آن می تواند خسارت های مالی و در برخی موارد خسارت های جانی در پی داشته باشد.

پس از این که انتخاب جک با توجه نوع سازه و نوع سقف، ارتفاع سقف، وزن برآورد شده سقف و مقاومت و ظرفیت تحمل بار جک و … انجام شد با بررسی های صورت گرفته و انجام محاسبات دقیق،

تعداد جک مورد نیاز را تعیین می کنند و جک را از نظر کیفیت مورد بررسی قرار می دهند. زیر سازی سطح زیر جک ها بسیار مهم است. حتما نیاز نیست که سطح زیر جک ها بتنی باشد، بلکه در صورت که سطح زیرین خاک است باید صاف و یکدست باشد و سطح آن سفت و مسطح شده باشد. زیرا اگر این سطح تراز و سفت نباشد هنگام بتن ریزی سقف و با کمی فشار قسمت پایین جک ها در خاک فرو رفته که ممکن است باعث کج شدن و خمیده شدن قسمت نری جک شده و در نتیجه باعث بروز مشکل و ریزش سقف گردد.

نکته دیگر این است که زیر سازی مناسب سبب وارد آمدن فشار کم تر به جک شده و نیروی اعمالی از سقف مستقیما به زمین وارد می گردد.

با توجه به این که در کشورمان بیشتر سقف ها از نوع تیرچه بلوک هستند، اکثرا از جک های سقفی صلیب ثابت برای نگهداری از آن ها استفاده می شود.

جک های صلیب ثابت ساختار ساده ای دارند و دارای سه قسمت نری و مادگی و رزوه هستند. برای جک زدن، از جکی که نسبت به ارتفاع سقف کمی کوتاه تر باشد استفاده می نمایند

و پس از قرار دادن جک در جای مناسب با بهره گیری از رزوه، تنظیم ارتفاع جک به گونه ای انجام می شود که جک به صورت کامل به سقف بچسبد و پوششی مناسب در زیر سقف ایجاد کند. قبل از آغاز بتن ریزی با توجه به اهمیت پروسه جک زدن باید هم قرار گیری صحیح جک ها و هم فاصله مناسب آن ها از هم دیگر مورد بررسی دوباره قرار گیرد تا در طول اجرای بتن ریزی هیچ تهدیدی سازه و نیروی انسانی را تهدید نکند.

همچنین نکته دیگر این است که با گذشت زمان وپس از اتمام عملیات و فرم گیری سقف باید جک ها به صورت تدریجی و با وارد آمدن کم ترین ضربه و نیرویی از زیر سقف برداشته شود تا به سازه آسیبی وارد نگردد.

 

مدت زمان نگهداری جک زیر سقف تیرچه بلوک چقدر است؟

یکی از سوالاتی که پس از اتمام عملیات بتن ریزی سقف مطرح است این است که ” جک زیر سقف چند روز باید باشد؟ “

البته نمی توان پاسخ دقیقی برای این پرسش ارائه کرد، اما معمولا بازه زمانی بین یک هفته الی دو هفته نیاز است تا سقف میزان استحکام کافی را پیدا کند.

همچنین بتن به مقاومتی حدود هفتاد درصد مقاومت ۲۸ روزه خود دست پیدا کند تا پس از آن بتوان جک ها را به آرامی و با صرف زمان از زیر سقف جمع آوری نمود. مدت زمان نگهداری جک ها زیر سقف با توجه به عواملی همچون شرایط عمل آوردن بتن، نوع بتن، تنش های محیطی، دمای محیط و کیفیت مواد به کار برده شده در ترکیبات بتن متفاوت است. هر چقدر این شرایط به گونه ای باشد که بتن زود تر قوام پیدا کند و سریع تر سفت شود، زودتر می توان اقدام به برداشتن جک ها کرد.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل زمان نگهداری جک سقفی ساختمان زیر سقف تیرچه بلوک: صفر تا ۱۰۰ چیزی که باید بدانید

 

برای سفارش جک سقفی و قالب بتن و خرید جک سقفی و قالب بتن با فیدار فلز تماس بگیرید

میزان تحمل جک سقفی چقدر است؟

طول استاندارد جک ها ۳ متر و ۲۰ سانتی متر است که این نمونه جک حدود چهارده کیلو گرم وزن دارد و در حدود ۵/۱ تن وزن را نیز می تواند تحمل نماید. اما با استفاده از راهکارهایی می توان ظرفیت باربری جک ها را افزایش داد. از جمله اقداماتی که با انجام آن ها میزان تحمل بار جک سقفی افزایش می یابد عبارتند از:

  • مهار بندی جک سقفی و دو نیمه کردن طول مهار نشده آن
  • کاهش فاصله بین جک ها در زیر سقف حتی تا فاصله نیم متری از یک دیگر
  • افزایش ضخامت لوله و همچنین افزایش قطر آن
  • محکم و سفت نمودن سطح زیرین جک ها و تراز کردن سطح خاک
  • قرار دادن جک ها بر روی یکدیگر در صورت استفاده از جک برای چند طبقه متوالی

آیا استفاده از داربست به جای جک سقفی امکان پذیر است؟

در صورتی که ارتفاع سقف بیشتر از ۴ متر باشد یا میزان بار وارد شده از طرف سقف به حدی زیاد باشد که دیگر نتوان فاصله بین جک های سقفی را کم تر کرد.

برای حصول اطمینان و ایمنی بیشتر به جای به کار گیری جک های سقفی از داربست های مدولار مانند داربست چکشی و داربست مثلثی استفاده می کنند.

این داربست ها ظرفیت باربری بسیار بالایی دارند و باعث افزایش مقاومت سقف می گردند. امروزه استفاده از داربست های مدولار به دلیل سهولت استفاده و قابلیت مونتاژ و باز کردن ساده قطعات آن و کار بردهای فراوان آن ها در اجرای همه سازه های بتنی مانند تیرها، سقف های دال بتنی و پل ها و … بسیار رایج شده است. به گونه ای که حتی برخی مهندسان به جای جک های سقفی از داربست های مدولاراستفاده می نمایند. البته باید انتخاب این داربست ها و اجرای آن ها بر اساس سطح مقاومت سازه و زیر نظر مهندسان مجرب و متخصص صورت پذیرد.

مزایای به کارگیری بهترین نوع شمع در اجرای سقف

با توجه به اهمیت اجرای سقف در فرآیند ساخت و ساز باید از بهترین تجهیزات در ساخت آن استفاده کرد. جک های سقفی یا همان شمع ها از مهم ترین ابزارهایی هستند کمه به منظور نگهداری و حمایت از سقف تا زمان محکم شدن آن به کار می روند. با توجه به کارکرد مهم شمع ها در زیر سقف لزوم به کارگیری بهترین و با کیفیت ترین نوع شمع بیش از پیش مشخص می شود. استفاده از شمع های با کیفیت دارای مزایایی به شرح زیر است.

  • افزایش ماندگاری و طول عمر بیشتر:

یکی از مهم ترین مزایای استفاده از جک های سقفی با کیفیت ماندگاری بالای این نمونه جک ها است. کیفیت بالای شمع ها و استفاده از مواد د درجه یک در ساخت آن ها، علاوه بر این که باعث می شود مراحل بتن ریزی و تکمیل سقف بدون بروز هیچ گونه مشکلی انجام شود، سبب به کار گیری شمع ها در پروژه های زیاد و متعدد می گردد. بنابراین دیگر نیاز به تعویض مداوم شمع ها نیست و همین مساله سبب کاهش هزینه ها نیز می گردد.

  • ایمنی بالا

استفاده از شمع بی کیفیت ممکن است باعث ریزش سقف  شده و خسارت های مالی و جانی در پی داشته باشد و در نتیجه ایمنی کار به شدت پایین می آید. در صورتی که با استفاده از شمع های دارای کیفیت خوب که دارای مقاومت بالایی نیز هستند؛ می توان یک تکیه گاه مناسب در زیر سقف ایجاد کرد و بدون هیچ مشکلی تا زمان محکم شدن بتن سقف از سقف نگهداری نمود و به این ترتیب کارگران با ایمنی بالا می توانند به انجام فعالیت های خود مشغول باشند.

  • سهولت اجرا

یکی دیگر از مزایای شمع های با کیفیت سهولت اجرا در هنگام جک زدن است. با توجه به این که جک ها قابلیت تنظیم ارتفاع را نیز دارا هستند، در صورت استفاده از شمع های خوب انجام کارها با دغدغه کم تری پیش می رود و مراحل جک زدن و تنظیم ارتفاع شمع ها نیز با سرعت بیشتر و آسان تر انجام می شود و در نتیجه راندمان کار افزایش می یابد.

  • بهبود عملکرد

با توجه به این که جک های مرغوب ظرفیت باربری بیشتری دارند و قادر به تحمل وزن بیشتری هستند و از طرفی قابلیت تنظیم دقیق ارتفاع را نیز دارا هستند استفاده از آن ها سبب بهبود عملکرد اجرای سقف می شود. نکته دیگر این است که جک های دارای کیفیت عالی از نظر عملکرد قابل اعتماد هستند. همین مساله باعث افزایش سرعت و اجرای آسان تر پروسه جک زدن و بتن ریزی می گردد.

تفاوت جک سقفی نو و کارکرده در چیست؟

در مقایسه با جک های سقفی دست دوم قطعا جک های سقفی نو دارای مزایای بیشتری بوده و دارای ایمنی بالاتر و طول عمر بیشتری هستند اما در برخی موارد با توجه به قیمت پایین تر جک های سقفی دست دوم و بودجه در نظر گرفته شده

و برای کاستن از هزینه ها، برخی انتخاب و خرید جک های کار کرده را ترجیح می دهند. اما نکته مهم این است که به هیچ عنوان نباید در هنگام انتخاب، قیمت پایین تر را مبنای خرید قرار داد؛ بلکه کیفیت نیز به عنوان یک فاکتور تاثیر گذار بسیار مهم است.

بنابراین حتما باید کیفیت جک ها از نظر اتصالات، جوشکاری، سلامت لوله و نوع پوشش و عدم خمیدگی و … مورد بررسی قرار گیرد. چرا که در صورت عدم بررسی درست جک های دست دوم ممکن است پس از اجرای چند پروژه باز نیاز به تعویض جک و خرید جک های نو داشته باشید. بنابراین پس از مدتی متوجه می شوید که خرید جک های کار کرده نه تنها باعث کاهش هزینه ها نشده بلکه در دراز مدت باعث افزایش هزینه ها نیز می شود.

جمع بندی

جک های سقفی از جمله مهم ترین ابزار در صنعت ساخت و ساز هستند که دارای کارکرد ویژه ای هستند و به همین دلیل استفاده از جک های سقفی مرغوب حائز اهمیت است.

جک سقفی با کیفیت ضمن داشتن طول عمر بیشتر باعث افزایش ایمنی و تسریع اجرای کار می گردد. در مجموع سبب افزایش راندمان و بهبود عملکرد و در نتیجه کاهش هزینه ها می گردد. شرکت … با بهره گیری از کارشناسان خبره آماده پاسخگویی به پرسش های مخاطبین محترم در مورد قیمت انواع تجهیزات فلزی ساخت و ساز مانند انواع داربست ها و جک های سقفی و قالب های فلزی و … است همچنین در صورت نیاز به راهنمایی های بیشتر در زمینه های مختلف ساختمان سازی می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

  • جک سقفی چیست؟

جک های سقفی تجهیزاتی هستند که آن ها را برای ثابت نگه داشتن سقف و تحمل میزان بار وارد شده به جک سقف مورد استفاده قرار می دهند.

  • فاصله مناسب قرار گیری جک ها از یک دیگر چقدر است؟

در صورتی که فشار بار سقف از ۵/۱ تن کم تر باشد، فاصله مناسب بین جک ها ۸۰ الی ۱۰۰ سانتی متر است. اما در صورت بالاتر بودن فشار بار سقف از ۵/۱ تن باید فاصله بین جک ها را کم تر کرد.

  • مزایای به کارگیری جک سقفی مرغوب چیست؟

افزایش ایمنی، ماندگاری و طول عمر زیاد، اجرای آسان و تسریع روند اجرای کار و همچنین بهبود عملکرد.

برای سفارش جک سقفی و قالب بتن و خرید جک سقفی و قالب بتن با فیدار فلز تماس بگیرید

خدمات شرکت فیدار فلز سهند را بیشتر بشناسید

شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده انواع متنوع از جک‌ سقفی و انواع قالب بتن در ایران است.برای خرید جک سقفی ،قیمت جک سقفی ،جک ساختمانی ،جک سقفی قیمت ،جک آرماتوربندی،جک عراقی ، جک فلزی ،جک سقفی بتن ،جک سقفی فیدار فلز ، قیمت جک ساختمانی، قالب بتن فلزی قیمت ،قالب بتن پلاستکی،قالب بتن دست دوم،اجاره قالب بتن،انواع قالب بتن،با مشاوران فروش شرکت فیدار فلز سهند در تماس باشید.

۴ دیدگاه

  • با سلام فاصله قرار گیری جک سقفی باید کنار هم چند سانت باشد برای سقف های بتنی

    • برای سازه های معمولی بهترین فاصله برای قرار دادن جک ها از یک دیگر در زیر سقف بین ۸۰ الی ۱۰۰ سانتی متر است. در حقیقت اگر میزان بار موجود بر روی هر جک از ۵/۱ تن کم تر بود معمولا جک ها را با فاصله یک متری از هم قرار می دهند. اما در صورتی که میزان بار وارد شده از ۵/۱ تن بیشتر باشد، فاصله جک ها را کم تر می کنند و در برخی موارد جک ها را حتی در فاصله ۵۰ سانتی متری نسبت به یک دیگر قرار می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *