زمان مطالعه: 7 دقیقه

 نکات مهم پیش از خرید جک سقفی

نکات مهم پیش از خرید جک سقفی
قیمت جک سقفی|خرید جک سقفی |قیمت دست دوم جک سقفی |فروش جک سقفی

امروزه با توجه به گسترش جمعیت شاهد نیاز روز افزون به ساختن بناهای جدید هستیم. به گونه ای که به باور بسیاری از کارشناسان، در حال حاضر صنعت ساختمان سازی در رتبه اول جهان صنعت قرار دارد. اما پیشرفت پروژه های عظیم ساختمان سازی و تحویل آن ها در بازه زمانی معین دیگر با ابزار و تجهیزات قدیمی امکان پذیر نیست و نیاز به فن آوری های جدید دارد. پیشرفت تکنولوژی و به کارگیری ابزار نوین و کاربردی ضمن کاهش میزان نیروی انسانی مورد نیاز باعث به حداقل رساندن مشکلات و زحمات و تسریع در روند پیشرفت پروژه ها می شود. یکی از پر کاربردترین تجهیزات صنعت ساختمان سازی جک های سقفی هستند. با توجه به این که از جک های سقفی برای نگه داشتن موقت سقف تا زمان محکم شدن آن استفاده می شود، بنابراین انتخاب جک سقفی مناسب بسیار مهم است.

جک سقفی چیست؟

با توجه به این که پس از ساخته شدن سقف هر طبقه نیاز به زمان برای استحکام آن است و از طرفی سقف در همان ابتدا تحت بار و فشار زیادی قرار دارد، لذا برای جلوگیری از ریزش سقف و آسیب دیدن آن و به منظور حمایت از سقف تا زمان محکم و مقاوم شدن از جک سقفی استفاده می نمایند. جک سقفی در حقیقت وظیفه حمایت از سقف و کمک به پایدار ماندن سقف را بر عهده دارد.

کاربرد جک سقفی

جک های سقفی شامل یک قاعده متصل به پایه هستند که در زیر سقف قرار گرفته و با توجه به ارتفاع سقف قابلیت تنظیم شدن را دارند. با توجه به کاربرد مهم این جک ها، انتخاب آن ها باید با دقت صورت پذیرد. چرا که عدم انتخاب صحیح می تواند ریزش سقف و همچنین خسارت های مالی و حتی جانی را در پی داشته باشد. جک های سقفی در نمونه ها و اندازه ها و کیفیت های مختلف تولید می شوند، مانند جک صلیب دار، جک بدون صلیب، جک فلزی، جک U  شکل عراقی، جک شمعی و جک تلسکوپی. لذا در هنگام خرید باید علاوه بر کیفیت بالا و نیاز متناسب با پروژه، به نکات دیگری نیز توجه کرد که در ادامه مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.

به چه نکاتی قبل از خرید جک سقفی توجه کنیم؟

همان گونه که ذکر شد پس از ساخته شدن قسمت سقف، جک های سقفی نقشی تعیین کننده در نگهداری و حمایت از سقف بر عهده دارند. بنابراین با توجه به وجود نمونه های مختلف جک سقفی حتما باید برخی موارد ر ا مورد توجه قرار داد، تا با انتخاب بهترین و مناسب ترین نمونه از بروز هر گونه آسیب و خسارت جلوگیری گردد.

  • ارتفاع جک

جک ها بسته به نوع و کاربرد آن در ارتفاع های ۳، ۵/ ۳، ۴ و ۵ متری ساخته می شوند که انتخاب آن بر اساس ارتفاع سقف صورت می گیرد. جک سقفی باید دارای ارتفاع مناسب باشد؛ چرا که در صورت کوتاه بودن جک نسبت به سقف علاوه بر این که جک هیچ کاربردی ندارد، نمی تواند نقش حمایتی از سقف را ایفا کند. همین مساله می تواند سبب ریزش سقف گردد. برای پروژه های دارای سقف های با ارتفاع متفاوت، جک‌های متحرک انتخاب بهتری هستند. در هنگام خرید جک سقفی، بیشترین و کمترین ارتفاع قابل تنظیم جک را حتما مد نظر قرار دهید. مثلا در مورد جک های سقفی ۳ متری کم‌ترین ارتفاع قابل تنظیم ۱٫۷۰ متر است؛ یعنی به میزان  ۱٫۳۰ متر این جک قابلیت تغییر ارتفاع دارد که این قابلیت بسیار مفید و موثر است.

  • نوع جوش جک سقفی

برای جوشکاری در فرایند ساخت جک های سقفی دو نوع جوش مورد استفاده قرار می گیرد.

  • جوش CO2: از گاز CO2 برای جوشکاری قطعات فولادی جک ها استفاده می شود و این کار توسط دستگاه و به صورت اتوماتیک صورت می پذیرد. از مزیت های جوشکاری با گاز CO2 به حداقل رسیدن میزان سوختگی در اطراف ناحیه جوش است.
  • جوش الکترود: این روش جوشکاری در مقایسه با جوش CO2 هم ساده تر است و هم هزینه کمتری دارد. در جوش الکترود با استفاده از اینورتر و سیم‌های مفتول و برق صنعتی، جوشکاری قطعات فلزی جک سقفی انجام می شود.
  • نوع پوشش جک‌های سقفی

برای پوشش جک های سقفی از رنگ یا گالوانیزه گرم استفاده می شود.

  • پوشش رنگ: رنگ مورد استفاده برای جک ها در دو نمونه رنگ روغنی و رنگ کوره ای وجود دارد. رنگ روغنی معمولی معمولا دارای طول عمر کمتری است و پس از مدتی جک دچار رنگ رفتگی می گردد که همین امر باعث پوسیدگی و زنگ زدن آن می شود. اما رنگ کوره ای به دلیل این که رنگ در داخل کوره خشک می شود، دارای طول عمر و مقاومت بیشتری است.
  • پوشش گالوانیزه گرم: گالوانیزه کردن باعث ایجاد خاصیت ضد خوردگی در آن می شود و از اکسید شدن فلز در هر شرایط آب و هوایی جلوگیری می کند و باعث افزایش طول عمر آن می شود.
  • میزان تحمل بار

در بررسی کیفی جک سقفی میزان بار پذیری آن از جمله مهم ترین موارد است. با توجه به نوع استفاده و میزان بار وارده بر آن، ضخامت لوله های مورد استفاده برای جک و همچنین کیفیت پیچ تنظیم آن بررسی و انتخاب می شود. عمق و ضخامت شیار و نوع فولاد به کار رفته در آن از جمله مشخصات فنی و هندسی پیچ تنظیم است که بر اساس آن کیفیت پیچ تنظیم را بررسی می کنند.

هر چه جک سقفی دارای میزان بار پذیری بیشتری باشد، می توان جک ها را با فاصله بیشتری از یکدیگر در زیر دال بتنی قرار داد. برای ارتفاع سه متر میزان باربری هر جک باید حداقل ۷۵۰ کیلو گرم باشد؛ اما اگر ضخامت لوله‌های مصرفی جک سقفی را افزایش دهیم جک ها قابلیت تحمل بار تا ۱۵۰۰ کیلوگرم را نیز دارند.

نکته قابل ذکر این که جک هایی که دارای ارتفاع بیشتر هستند، اما از نظرمشخصات فنی و هندسی همانند جک های کوتاه تر هستند در مقایسه با جک های دارای ارتفاع کمتر میزان بار پذیری آن ها کمتر است. مثلا بار پذیری جک سقفی ۴ متری در مقایسه با جک سقفی ۳ متری با مشخصات فنی و مهندسی یکسان، کم ‌تر است.

نکته دیگر این که رابطه مستقیم بین ارتفاع جک با طول کمانش و میزان بارپذیری آن وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: قالب نیوجرسی (New Jersey barrier) چیست ؟ + ۳ مدل مختلف آن کدام است؟

به چه نکاتی قبل از خرید جک سقفی توجه کنیم؟
قیمت جک سقفی|خرید جک سقفی |قیمت دست دوم جک سقفی |فروش جکک سقفی

بیشتر بخوانید:سولجر (soldier) چیست و چه کاربردی دارد ؟ + ۳ نوع سولجر کدام اند؟

  • متعلقات جک سقفی

سرجک T و U شکل، کفشک ‌ها و سه پایه مثلثی از جمله متعلقات جک های سقفی هستند که با توجه به تولید و وجود نمونه های مختلف آن باید انتخاب و خرید آن با در نظرگرفتن نیاز پروژه انجام شود. ساخت قسمت پایینی جک ها با استفاده از لوله های دارای قطر های متفاوت انجام می شود اما بیشتر، لوله های دارای قطر ۶ سانتی متر و ضخامت ۲ میلی متربه کار می رود.

کاربرد سرجک رگلاژی،  تنظیم کردن فاصله بین تیرهای سقفی و جک ‌‌های ساختمانی به کار رفته است. سرجک ها از سه قسمت  بلت، ورق U شکل و مهره کلنگی تشکیل شده اند. پیچ تنظیم‌ های مورد استفاده در جک ها نیز در دو نوع رولینگی یا روتراشی تولید می شوند، که مقاومت و استحکام پیچ تنظیم‌های رولینگی در مقایسه با پیچ تنظیم ‌های روتراشی بسیار بیشتر است.

کفشک زمانی به کار می آید که خرید جک سقفی به منظور شاقول کردن قالب ‌های دیوار انجام گرفته باشد و به همین دلیل نیاز به ابزاری مانند کفشک است.

از سه پایه مثلثی در پروژه هایی که جک سقفی ایستایی و تعادل لازم را در هنگام اجرا ندارد استفاده می شود. کاربرد آن با توجه به عدم نیاز به پیچ و مهره راحت است.

  • برآورد قیمت

قیمت جک های سقفی نیز از دیگر موارد تاثیر گذار در انتخاب است. اما نکته ای که باید مد نظر قرار گیرد این است که هرگز نباید کیفیت را فدای قیمت کرد. چرا که ممکن است محصول با قیمت مناسب تر به دلیل کیفیت پایین تر در دراز مدت چند بار نیاز به تعویض داشته باشد؛ در حالی که خرید محصول دارای قیمت بیشتر به دلیل کیفیت بالاتر یک بار برای طولانی مدت باشد. شرکت سازنده، سایز، نوع و ارتفاع جک، قطر و ضخامت لوله به کار رفته در آن و وزن جک از فاکتورهای تاثیر گذار در تعیین قیمت جک سقفی هستند. همچنین استفاده از مواد اولیه عالی، کیفیت جوش بالا، پوشش رنگ مرغوب و با دوام و حتی هزینه های بارگیری و حمل و نقل از دیگر مواردی هستند که سبب افزایش قیمت آن می شوند. بنابراین در هنگام خرید باید با بررسی تمام جوانب و بر اساس نیاز و کیفیت، خرید را انجام داد.

جمع بندی

در انتخاب جک سقفی حتما باید نیاز پروژه را مد نظر قرار داد. ارتفاع سقف، میزان بار وارده ، کیفیت جک سقفی و میزان کارایی آن و… از جمله مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. عدم بررسی و انتخاب صحیح و در نظر نگرفتن نیاز پروژه می تواند در همان مراحل اولیه پروژه باعث بروز مشکلات زیادی گردد که علاوه بر ایجاد اختلال در روند پیشرفت پروژه باعث تاخیر در اتمام آن و همچنین بروز خسارت های مالی و جانی فراوان می گردد. بهره گیری از نظرات مشاوران مجرب در این زمینه در سایت …  می تواند کمک شایانی به خریداران در انتخاب و خرید جک سقفی نماید.

سوالات متداول

  • در هنگام خرید جک سقفی به چه فاکتورهایی باید دقت کنیم؟

میزان بارپذیری جک، وزن جک، کیفیت جوش، بیشترین و کمترین ارتفاع قابل استفاده از جک و کیفیت جک و متعلقات آن از جمله موارد مهم در خرید جک های سقفی هستند.

  • کاربرد جک سقفی چیست؟

جک های سقفی یکی از وسایل ضروری پروژه های عمرانی هستند که از آن ها برای نگه داشتن وزن سقف به صورت موقت و جلوگیری از ریزش آن استفاده می شود.

  • قیمت جک سقفی چگونه تعیین می شود؟

تعیین قیمت جک سقفی بر اساس ارتفاع و سایز آن، ضخامت و قطر لوله، کیفیت رنگ و جوش آن و وزن کلی جک و … صورت می گیرد.

 

بیشتر بخوانید:طریقه جک زدن زیر سقف چگونه است؟ + ۶ نکته مهم در نصب جک سقفی ساختمان

 

خدمات شرکت فیدار فلز سهند را بیشتر بشناسید

شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده انواع متنوع از جک‌ سقفی و انواع قالب بتن در ایران است.برای خرید جک سقفی ،قیمت جک سقفی ،جک ساختمانی ،جک سقفی قیمت ،جک آرماتوربندی،جک عراقی ، جک فلزی ،جک سقفی بتن ،جک سقفی فیدار فلز ، قیمت جک ساختمانی، قالب بتن فلزی قیمت ،قالب بتن پلاستکی،قالب بتن دست دوم،اجاره قالب بتن،انواع قالب بتن،با مشاوران فروش شرکت فیدار فلز سهند در تماس باشید.

 

۲ دیدگاه

    • برای اطمینان از مطابقت جک سقفی با استانداردهای ایمنی و کیفیت، بهتر است از گواهی‌نامه‌ها، آزمایشگاه‌های معتبر، و نظرات مشتریان قبلی استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *