زمان مطالعه: 8 دقیقه

آشنایی با اجزای جک سقفی | باز کردن درون جهان، جک سقفی ساختمان

اجزای-جک-سقفی-ساختمان |فیدار فلز سهند

 

اجزای جک سقفی را بشناسید

برای کامل نمودن فرایند ساخت سقف ساختمان ها نیاز به بتن است. بتن باعث شکل دهی به سقف بنا شده و آن را غیر قابل نفوذ می کند. برای نگهداری از سقف تا زمان سفت شدن بتن و ثابت شدن سقف نیاز به جک های سقفی است.

جک های سقفی از مهم ترین تجهیزات برای بنا کردن سقف ساختمان ها هستند که نقش ویژه و غیر قابل انکار در نگهداری از سقف دارند. جک سقفی از جمله پر کاربردترین تجهیزات در پروژه های ساختمانی محسوب می شود که برای افزایش میزان پایداری و استقامت سقف به کار می روند. این جک ها در نمونه های مختلفی تولید می شوند که انتخاب آن ها با توجه به نوع سقف و ارتفاع و میزان بودجه و … انجام می شود. در این مقاله ضمن معرفی جک سقفی به بررسی اجزای جک سقفی آن نیز می پردازیم.

کاربرد جک سقفی چیست؟

با توجه به این که پس از بتن ریزی، سقف دارای استحکام کافی نیست نیاز به یک نگه دارنده و تکیه گاه است تا ضمن تحمل بارهای وارد شده به سقف به ثابت شدن و محکم شدن سقف تا زمان خشک شدن بتن نیز کمک نماید.

به همین دلیل از جک سقفی به عنوان تکیه گاه استفاده می نمایند. به طور کلی می توان گفت که از جک های سقفی به منظور کفراژ بندی سقف و نگهداری از آن در برابر بار های وارده و جلوگیری از ریزش آن تا اتمام ساخت آن طبقه استفاده می شود. لازم به ذکر است که جک های سقفی از جمله تجهیزات موقت هستند که پس از حصول نتیجه لازم و استحکام سقف به آرامی و به تدریج برچیده می شوند. جک های سقفی از نظر سایز و وزن و ضخامت در انواع مختلفی تولید می شوند که با توجه به نیاز پروژه در انتخاب آن ها باید دقت کرد.

مشخصات جک های سقفی

اجزای جک سقفی ، این جک ها در ارتفاع های ۳، ۲۰/۳، ۵/ ۳، ۴ و ۵ متری ساخته می شوند که انتخاب آن با توجه به ارتفاع سقف انجام می شود. اما سایز استاندارد آن دارای ارتفاع  ۳  متر و  ۲۰ سانتی متر و   وزن ۱۴ کیلوگرم است. جک سقفی از دو لوله پایینی و بالایی تشکیل شده است که لوله پایینی یا مادگی دارای قطر ۶ سانتی متر و ضخامت  ۲ میلی متر است. همچنین لوله بالایی یا نری دارای قطر ۵ سانتی متر و ضخامت  ۲.۵ میلی متر است. حداکثر وزن بار قابل تحمل برای جک سقفی حدود ۱.۵ تن است.

انواع-جک-سقفی-ساختمانی-کدام-اند |فیدار فلز سهند

بیشتر بخوانید: جک سقفی فلزی با جک سقفی چوبی چه تفاوتی با هم دارند؟ + مزایا و معایب آن ها

 

انواع جک سقفی

همان گونه که ذکر شد جک های سقفی دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام ویژگی ها، مشخصات و کاربرد های متفاوتی نیز دارند. از جمله متداول ترین و پر کاربردترین نمونه های جک سقفی می توان موارد زیر را نام برد.

  • بدون صلیب
  • صلیب دار
  • U شکل عراقی
  • T شکل سیار
  • شمعی
  • تلسکوپی

در کشور ما، جک سقفی صلیب دار از پر کاربردترین جک های مورد استفاده در پروژه های ساختمانی است که فرم آن مانند صلیب و یا حرف T انگلیسی است. بنابراین به دلیل ساده بودن تنظیم ارتفاع در آن و تحمل وزن بار مناسب، بسیار پر طرفدار است. از دیگر انواع جک سقفی محبوب می توان جک سقفی U شکل عراقی ر ا نام برد که این نوع جک نیز به دلیل قابلیت تنظیم ارتفاع و دهانه U شکلی که دارد برای تیرچه پل‌ ها و همچنین برای ساخت تیرهای سقف مورد استفاده قرار می گیرد.

  • اجزای جک سقفی

برای ساخت جک های سقفی از لوله دارای جنس آهن گالوانیزه استفاده می شود و به گونه ای ساخته می شود که دارای قابلیت تنظیم ارتفاع باشد. تولید جک ها در دو مدل سبک و سنگین صورت می گیرد که مدل سبک آن با توجه به این که قادر به تحمل بار کمتری هستند در پروژه های کوچک تر کاربرد دارد. اما مدل سنگین با توجه به ظرفیت باربری بالا اکثرا در پروژه ‌های ساختمانی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. جک های سقفی دارای سه قسمت نری و مادگی و رزوه هستند.

  • مادگی:

قطر لوله پایینی جک یا مادگی شش سانتی متر و ضخامت آن دو میلی متر است. با توجه به این که  لوله بالایی در داخل لوله پایینی جا می گیرد و محکم می شو.د لذا مادگی باید از نظر میزان کیفیت و مقاومت و استحکام آنقدر خوب باشد که هم بتواند وزن لوله نری را تحمل نماید و هم تحمل فشار و وزن بار وارد شده از سقف را داشته باشد.

  • نری:

قسمت بالایی جک یا همان نری لوله ای به قطر پنج سانتی متر و ضخامت دو و نیم میلی متر است. نری دارای سوراخ هایی است که به منظور تنظیم ارتفاع بر روی آن ایجاد شده است. فاصله معمول این سوراخ ها از یک دیگر ده سانتی متر است. نری با استفاده از پیچ و مهره بر روی لوله پایینی محکم شده و برای حصول اطمینان کامل از محکم بودن این اتصال از گوه و رزوه نیز استفاده می شود.

  • رزوه:

با توجه به این که سقف ها دارای ارتفاع های مختلفی هستند، بنابراین برای تنظیم ارتفاع جک سقفی نیاز به رزوه است تا بتوان با استفاده از آن لوله بالایی را در داخل لوله پایینی ثابت و محکم کرد. البته اتصال این دو لوله به هم با استفاده از گوه و پیچ و مهره صورت می گیرد و رزوه برای ایجاد اطمینان بیشتر به کار می رود.

سر جک قابل رگلاژ چیست و چه اجزایی دارد؟

این قطعه که به پیچ تنظیم نیز معروف است، یکی از تجهیزاتی است که برای قالب بندی اعضای افقی مثل تیر و دال بتنی به کار می رود. با قرار دادن سرجک قابل رگلاژ بین جک و قالب زیر قطعه ی بتنی و با استفاده از پیچ تنظیم آن، جک به صورت کامل زیر سقف قرار می گیرد. سرجک ها دارای وزنی در حدود ۵ الی ۱۵ کیلو گرم هستند و در اندازه های ۴۰ ، ۵۰ ، ۶۰، ۷۰ و ۸۰ سانتی متری تولید می شوند. اجزای سر جک قابل رگلاژ عبارتند از:

  • بولت رزوه: بولت ها به صورت میلگرد پیچ هستند و در اندازه های مختلفی تولید می شوند. اما بولت سایز ۳۲ دارای بیشترین استفاده در سر جک قابل رگلاژ است.
  • ورق U شکل: این ورق به صورت U شکل است و سایز استاندارد آن برای استفاده در جک ها ورق ۵ میلی متری است.
  • مهره کلنگی: جنس این قطعه از چدن نشکن یا داکتیل است که بسیار مقاوم است و استحکام  زیادی دارد.

نکات-مهم-در-انتخاب-جک-سقی-چیست

نکات مهم در انتخاب جک سقفی

همان طور که قبلا نیز عنوان شد انتخاب و خرید جک سقفی باید بر اساس برخی فاکتورها انجام شود تا بتوان انتظار کسب بهترین نتیجه از آن را داشت که در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

  • میزان وزن قابل تحمل

این مورد از جمله نکاتی است که عدم توجه به آن ضمن در پی داشتن عملکرد نامناسب جک می تواند باعث ایجاد خسارت های مالی و حتی جانی شود. انتخاب جک باید بر اساس وزن محاسبه شده صورت پذیرد و تعیین قطر و ضخامت جک با توجه به تخمین میزان بار وارد شده به سقف انجام شود. هر چقدر میزان وزن محاسبه شده بیشتر باشد باید از جک های دارای ضخامت بیشتر استفاده کرد.

  • ارتفاع جک

جک ها در ارتفاع های مختلف ۳، ۵/ ۳، ۴،  ۵/ ۴،  ۵ و حتی شش متری تولید می شود که البته در انتخاب آن ها باید ارتفاع سقف نیز مورد توجه قرار بگیرد. نکته مهم این است که معمولا جک های دارای ارتفاع بیشتر نسبت به جک های کوتاه تر دارای ظرفیت بارپذیری کم تری هستند.

  • شمع ضریب اطمینان

در صورت استفاده از جک به صورت شاقول می توان با نصب و تعبیه شمع هایی که به صورت دو بازوی بزرگ و کوچک هستند و فرم گونیا را پیدا می کنند. ضمن کمک به تراز بودن کف سازه، باعث افزایش میزان ظرفیت جک برای تحمل فشارهای جانبی شد.

  • کیفیت جک سقفی

در زمان انتخاب و خرید جک های سقفی حتما باید کیفیت آن ها از نظر سالم بودن و نوع پوشش رنگ و کیفیت جوش و … مورد بررسی قرار بگیرد. مثلا جک هایی که برای رنگ کردن آن ها از رنگ کوره ای استفاده شده باشد یا دارای پوشش گالوانیزه گرم باشند دارای مقاومت و طول عمر بیشتری هستند. همچنین جوشکاری اتصالات جک حتما باید بررسی شود تا در آینده باعث ایجاد مشکل نشود.

 

بیشتر بخوانید: انواع جک های ساختمانی کدام اند؟

کیفیت جک سقفی |فیدرا فلز سهند

  • قیمت

با توجه به بودجه در نظر گرفته شده برای خرید جک سقفی حتما باید قیمت جک سقفی  را نیز در هنگام انتخاب مد نظر قرار داد. اما به هیچ عنوان نباید این انتخاب صرفا بر اساس قیمت پایین تر انجام شود؛

بلکه حتما باید نیاز پروژه را نیز در نظر گرفت. قیمت جک ها با توجه به کیفیت تولید، جنس و نوع ورق به کار رفته، نوع پوشش،طول لوله، قطر لوله و وزن آن و … متفاوت است. اگر چه می توان با انتخاب جک سقفی دست دوم به میزان قابل توجهی هزینه ها را کاهش داد، اما باید دقت کرد که حتما قبل از خرید جک سقفی دست دوم، آن ها را از نظر سالم بودن و عدم خمیدگی و دارا بودن استحکام مناسب و … مورد بررسی قرار داد.

جمع بندی

جک های سقفی از جمله پرکاربرد ترین قطعات به کار رفته در ساخت سقف انواع سازه‌ها هستند. این جک ها به خصوص برای ساخت سقف‌های بتنی، به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

ساختمان‌ها و امکانات صنعتی به منظور افزایش کارایی و ایمنی، از اجزای جک سقفی مختلفی تشکیل شده‌اند. یکی از اجزای اساسی که در بسیاری از ساختمان‌ها به‌کار می‌روند، اجزای جک سقفی هستند. این اجزای جک سقفی باعث ایجاد پایداری و تعادل در ساختار سقف می‌شوند. در این مقاله، به مرور اجزای جک سقفی پرداختیم

با توجه به وظیفه این قطعه که تحمل بار سقف و نگه داری از آن به صورت موقت تا زمان محکم شدن سقف است؛ لذا حتما جک سقفی باید دارای مقاومت بالایی باشد و از نظر کیفیت مرغوب باشد تا بتوان از آن برای برطرف کردن نیاز پروژه های متعدد استفاده کرد. در این مقاله با ارائه توضیحاتی در مورد جک های سقفی، کاربرد و اجزای آن ها سعی کردیم میزان آشنایی مخاطبان محترم با این قطعه را بیش از پیش نماییم. اما در صورت وجود هر گونه سوال یا جهت بهره گیری از نظرات کارشناسان می توانید با همکاران ما در شرکت … در ارتباط باشید.

سوالات متداول

  • کاربرد جک سقفی چیست؟

کاربرد جک سقفی برای ثابت نگهداشتن سقف و نیز کمک به حفظ پایداری و استحکام سقف تا زمان ثابت شدن آن است.

  • اجزای جک سقفی چیست؟

رزوه و نری و مادگی اجزای جک سقفی هستند.

  • در انتخاب جک سقفی چه مواردی تاثیر گذار است؟

ارتفاع جک، وزن قابل تحمل برای جک، قیمت جک، کیفیت ساخت جک و متعلقات آن و …

خدمات شرکت فیدار فلز سهند را بیشتر بشناسید

شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده انواع متنوع از جک‌ سقفی و انواع قالب بتن در ایران است.برای خرید جک سقفی ،قیمت جک سقفی ،جک ساختمانی ،جک سقفی قیمت ،جک آرماتوربندی،جک عراقی ، جک فلزی  ،جک سقفی بتن ،جک سقفی فیدار فلز ، قیمت جک ساختمانی، قالب بتن فلزی قیمت ،قالب بتن پلاستکی،قالب بتن دست دوم،اجاره قالب بتن،انواع قالب بتن،با مشاوران فروش شرکت فیدار فلز سهند در تماس باشید.

۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *