زمان مطالعه: 5 دقیقه

انواع جک های ساختمانی کدام اند؟

انواع جک های ساختمانی کدام اند؟

اجزای تشکیل دهنده جک ساختمانی شامل سه بخش نر، مادگی و رزوه می‌باشد. انواع مختلفی از جک ساختمانی وجود دارد که ویژگی‌ها و خصوصیات آن‌ها با هم متفاوت است. با توجه به نوع ساخت و ساز و شرایطی که دارید می‌توانید جک مورد نظر خود را تهیه کنید. جک‌های سقفی بر اساس اندازه، نوع طراحی و وزن تشکیل دهنده به چند دسته تقسیم می‌شوند. وزن جک سقفی نیز تحت تاثیر اندازه جک و قطر لوله است. در ادامه انواع مختلف جک‌های ساختمانی را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع جک های ساختمانی

  • جک سقفی صلیب ثابت

جک سقفی صلیب ثابت

جک سقفی صلیب ثابت بسیار پر کاربرد و ساده است. بخش ثابت این جک همان بخش صلیب می‌باشد و رزوه نیز در وسط آن قرار گرفته است. قسمت صلیب، جک سقفی صلیبی، پهن است به همین علت در پوشش دهندگی بخش اعظمی از تیرچه و سقف کارآیی دارد. در واع همین موضوع باعث شده که در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده شود. البته این نکته حائز اهمیت است که ‌این جک در قسمت صلیب بدون حرکت بوده و طراحی این جک فاقد انعطاف پذیری لازم می‌باشد. بنابراین استفاده از این محصول توام با محدودیت‌هایی است.

  • جک T شکل سیار

قسمت صلیبی جک T شکل قابلیت چرخش دارد و در جهات مختلف می‌چرخد. انعطاف این جک در مقایسه با جک‌های دیگر بیشتر است. مقاومت این جک در مقابل فشارهای ناشی از سقف و ساختمان‌های سنگین کم‌تر است. ولی به دلیل منعطف بودن، در بیشتر قسمت‌های سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. به علاوه ارتفاع این جک قابلیت تنظیم دارد.

  • جک U شکل عراقی

جک U شکل عراقی از این جک به دلیل نوع طراحی که دارد کم‌تر استفاده می‌شود و در برخی موارد به عنوان تکیه گاه پل و تیرچه بکار می رود. دهانه کوچک این جک باعث شده‌است که قسمت کوچکی از یک سازه را بپوشاند. این جک بهترین گزینه برای پیاده سازی تیر سقفی است.

جک عراقی u شکل

جک سقفی چیست؟

ابزاری که برای نگه داشتن بار سقف به کار می‌رود جک سقفی نام دارد. این محصول برای انواع سقف‌ها مانند تیرچه بلوک، یونولیت، وافل و طاق ضربی استفاده می‌شود و با توجه به نوع ساخت و ساز و مکان مورد استفاده تغییراتی در آن به وجود می‌آید. سقف ساختمان برای این که بتواند فشارهای زیاد را تحمل کند نیاز به تکیه گاهی به نام جک سقفی دارد. زمانی‌ که سقف ساخته می‌شود برای این که فرو نریزد نیاز به تکیه گاه دارد. البته در بعضی از سقف‌ها نیاز به جک سقفی بیشتر احساس می‌شود مثلا در مورد سقف های بتنی بودن جک سقفی ضروری است.

کاربرد جک سقفی

برای نگه داشتن موقت سقف از جک سقفی استفاده می‌شود. در ساخت و سازهای بزرگ و کوچک این ابزار به کار می‌رود. کیفیت جک در به کار بردن آن موثر است. مقاومت در برابر وزن سقف و باری که به جک سقفی وارد می‌شود کیفیت این محصول را مشخص می‌کند. اگر این ابزار مرغوب نباشد مشکلات جدی را به وجود می‌آورد. جک سقفی باید به نحوی ساخته شود که در صورت قرار گرفتن روی زمین سست، داخل آن فرو نرود. استفاده از این این محصول در حفظ و پایداری ساختمان تاثیر زیادی دارد.

بیشتر بخوانید:جک سقفی چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد جک سقفی

بیشتر بخوانید: بتن اسفنجی اتوکلاو چیست؟ + نحوه تولید بتن اسفنجی اتوکلاوی چگونه است

اندازه جک سقفی

مدل‌های مختلف جک سقفی اندازه‌های متفاوتی نیز دارند. بخش پایینی جک‌های صلیبی و U شکل از لوله‌هایی تشکیل شده‌است که ضخامت آن‌ها ۲ میلی متر و قطری در حدود ۶ سانتی متر دارند. بخش بالای جک نیز مانند قسمت پایین از لوله‌ای ساخته شده‌است که ضخامت ۲.۵ میلی متری و قطر ۵ سانتی متری دارد. صلیب متحرک نیز در ارتفاع‌های متفاوتی ساخته می‌شود. مقدار باری که این ابزار مقاوم قدرت تحمل آن را دارد به اندازه ۱.۵ تن است. جک‌های استاندارد وزنی در حدود ۱۴ کیلوگرم و ارتفاعی به اندازه ۳ متر و ۲۰ سانتی متر دارند.

برای تولید جک‌های سقفی هرگز نباید از لوله‌های درز دار استفاده کرد؛ زیرا در کیفیت و میزان مقاومت جک سقفی تاثیر منفی دارد. البته لازم به ذکر است که در بازار جک‌هایی که ارتفاع آن‌ها بیشتر از اندازه استاندارد باشد نیز وجود دارد برای نمونه به جک ۳.۵ متری، جک ۴ متری و جک ۵ متری می‌توان اشاره کرد.

خرید جک سقفی

نمی‌توان یک نوع از جک سقفی را برای همه پروژه‌های ساخت و ساز پیشنهاد کرد. در حقیقت انتخاب بهترین جک سقفی برای هر پروژ‌ه‌ای به شرایط آن پروژه بستگی دارد. برای خرید جک سقفی به موارد زیر باید توجه کرد:

  • ارتفاع جک سقفی بسیار مهم است، جکی که ارتفاع بیشتر و یا کم‌تری نسبت به سقف شما دارد کارآیی لازم را نخواهد داشت.
  • در هر ساخت و سازی باید جکی انتخاب شود که مقاومت لازم در برابر فشار سقف را داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است سقف فرو بریزد.
  • جک با کیفیت خریداری کنید. در ساخت جک باید آلیاژ مناسب استفاده شود به علاوه جک سقفی باید به گونه‌ای تولید شود که فاقد درز باشد تا بتواند فشار را تحمل کند.
  • جک‌های فلزی قابل تعمیر هستند بنابراین اگر مشکلی برای این جک‌ها به وجود آمد امکان تعمیر آن وجود دارد.
  • برای این که هزینه کم‌تری را صرف خرید کنید می‌توانید جک دست دوم بخرید. جک‌های کار کرده با قیمت کم‌تری عرضه می‌شوند.

قیمت جک سقفی دست دوم

قیمت جک سقفی دست دوم

بیشتر بخوانید:گچ ساختمانی چیست ؟ و چگونه تولید می شود؟

جک سقفی دست دوم کار کرده اگر ایرادی نداشته باشد و از سلامت آن مطمئن باشید و در ضمن کیفیت لازم را داشته باشد کارآیی آن به اندازه جک نو می‌باشد. زمانی که می‌گوییم جک سالم باشد یعنی فرو رفته و خمیده نباشد. همچنین باید لوله آن قطر مناسبی داشته باشد و فاقد پوسیدگی باشد.

تفاوت قیمت جک سقفی دست دوم با جک نو در زمان‌های مختلف متفاوت است که تحت تاثیر مرغوبیت جک دست دوم است همچنین وزن جک کار کرده و سنگین یا سبک بودن آن نیز در قیمت جک سقفی دست دوم موثر می‌باشد‌. اگر جک کارکرده از نظر کیفی در سطح بالایی باشد قیمت آن ۳۰ درصد کم‌تر از جک سقفی نو می‌باشد.

سخن پایانی

برای تهیه جک سقفی با کیفیت و مناسب، از مراجع معتبر، آن را تهیه کنید، به این ترتیب از بابت تهیه محصول مناسب و مرغوب دغدغه‌ای نخواهید داشت. در پروژه‌های مختلف باید جکی که با شرایط و ویژگی‌های آن پروژه متناسب است را خریداری کنید.

 

بیشتر خوانید: گچ ساختمانی چیست ؟ و چگونه تولید می شود؟

خدمات شرکت فیدار فلز سهند را بیشتر بشناسید

شرکت فیدار فلز سهند تولید کننده انواع متنوع از جک‌ سقفی و انواع قالب بتن در ایران است.برای خرید جک سقفی ،قیمت جک سقفی ،جک ساختمانی ،جک سقفی قیمت ،جک آرماتوربندی،جک عراقی ، جک فلزی ،جک سقفی بتن ،جک سقفی فیدار فلز ، قیمت جک ساختمانی، قالب بتن فلزی قیمت ،قالب بتن پلاستکی،قالب بتن دست دوم،اجاره قالب بتن،انواع قالب بتن،با مشاوران فروش شرکت فیدار فلز سهند در تماس باشید.

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *